Udda frågor från en gröngöling

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Lämnar aldrig hjälmen obevakad inne i stan. Hört för många historier om folk som har kommit tillbaka så är hjälmen full med glass, piss eller annan styggelse. Släpar i regel på mina skyddskläder också, tycker inte det är så jobbigt.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Skivbromslås får väl "alltid" plats i en ficka...
Top-box funkar ganska bra tycker jag. Får enkelt plats med jacka och byxa samt ryggskydd i den. Hjälm i handen och stövlarna på fötterna :tummenupp
/H
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har kört mycket, flera 10-tusentals mil, under 13 år och lämnar alltid hjälm och handskar kvar på hojen utom över natten förstås. Det tänker jag fortsätta med tills något försvinner, men så länge det går bra kör jag på det och hojen kedjas fast över natten på resor men inte vid tillfälliga stopp.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Ännu en fråga :3freak

Hur gör ni när ni ska tvätta av hojen? Törs man köra med högtryckstvätten överallt? Inte stå och spruta för fullt på mätarna/tändningslåset så klart, men hur pass känsliga är dom delarna för vatten? Stänk lär dom väl ändå tåla?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Högtryckstvätt med starkt pådrag har inget på en hoj att göra. Det letar sig in i elanslutningar och hjullager m.m. Ja visst tål grejorna stänk och avsköljningar.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Högtryckstvätt med starkt pådrag har inget på en hoj att göra. Det letar sig in i elanslutningar och hjullager m.m. Ja visst tål grejorna stänk och avsköljningar.

ok, så bara spola av med vanlig vattenslang? och sen shampoo och svamp som vanligt?
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
ok, så bara spola av med vanlig vattenslang? och sen shampoo och svamp som vanligt?

Jag brukar ta fram vattenslangen det räcker oftast för att få bort tex grus på ställen där det samlar sig.

Schampoo, svamp, vax, putsduk.

Lampolja för att göra rent kedja (biltemas duger gott)
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Jag brukar ta fram vattenslangen det räcker oftast för att få bort tex grus på ställen där det samlar sig.

Schampoo, svamp, vax, putsduk.

Lampolja för att göra rent kedja (biltemas duger gott)

Lampolja? :dummer :3freak

Fungerar det bra?
Så man behöver inte köpa kedjerengöring tex?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Lampolja? :dummer :3freak

Fungerar det bra?
Så man behöver inte köpa kedjerengöring tex?

Funkar utmärkt! Löser smutsen, skadar inte o-ringarna och är billigt. Visst är exempelvis Castrol Chain Cleaner aningen bättre på att lösa smutsen, dvs mindre mängd behövs, men jämfört med lampolja är den mer än 6 gånger så dyr.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Funkar utmärkt! Löser smutsen, skadar inte o-ringarna och är billigt. Visst är exempelvis Castrol Chain Cleaner aningen bättre på att lösa smutsen, dvs mindre mängd behövs, men jämfört med lampolja är den mer än 6 gånger så dyr.
Funkar med rapsolja också, tvivlar på att det skadar O/X-ringarna.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Klart högtryckstvätt funkar, men man behöver ju inte va korkad och spruta 2cm från hjullagren.

Närmre där det tål det (fälgar, mitt på kåpor, sving osv.) och längre ifrån där det är tveksamt.
Håller du högtryckstvätten en halvmeter ifrån så är det ju inte värre än att det regnar när du kör.

Men som han antagligen ville framhäva så blötar man ner en hoj och gnuggar bort skiten med svamp, inte med högtryckstvätt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fast känns som den där klipper man av ganska lätt om man vill?
Om man ändå har med sig kättingen så kan man väl dra den genom hjälmen?

Jackan blir så klart svår :smasha

Säg att en tjuv kommer gåendes för att sno din hjälm, när han hänger av den från backspegel upptäcker han att hjälmen är säkrad med en låsvajer.
Fråga: Går han hem för att hämta en avbitare, eller struntar han i att sno just din hjälm? :)
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Säg att en tjuv kommer gåendes för att sno din hjälm, när han hänger av den från backspegel upptäcker han att hjälmen är säkrad med en låsvajer.
Fråga: Går han hem för att hämta en avbitare, eller struntar han i att sno just din hjälm? :)

Han blir förbannad och drar en riktig härligt seg snorloska i hjälmen :zpy
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Säg att en tjuv kommer gåendes för att sno din hjälm, när han hänger av den från backspegel upptäcker han att hjälmen är säkrad med en låsvajer.
Fråga: Går han hem för att hämta en avbitare, eller struntar han i att sno just din hjälm? :)

Hehe jo det har du så klart rätt i :glömdet

Pisken har också en poäng :näsblod :3freak
 

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Där jag bor låser alla snorisar fast moppehjälmen i hjulet nere på marken, ofta även med öppningen uppåt. Vet inte hur många ggr jag sett hundar springa och pissa ner dem. Myspys!
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Istället för att göra en ny tråd så fortsätter jag här med en mycket pinsam fråga...

Skulle byta olja ohc filter idag på min sv650n -02 och råkade så klart tappa ner bulten rätt ner i oljebehållaren :huvet :huvet :huvet

Har tex Biltema en ny eller måste jag försöka fiska upp den?
Har biltemas spillojledunk, och den är inte direkt smidig med att leta runt med fingrarna...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Istället för att göra en ny tråd så fortsätter jag här med en mycket pinsam fråga...

Skulle byta olja ohc filter idag på min sv650n -02 och råkade så klart tappa ner bulten rätt ner i oljebehållaren :huvet :huvet :huvet

Har tex Biltema en ny eller måste jag försöka fiska upp den?
Har biltemas spillojledunk, och den är inte direkt smidig med att leta runt med fingrarna...

Menar du den svarta spilloljeklumpen med några gula hattar?
Offra en sil och häll över spilloljan i en gammal flaska eller stor glassbytta så får du lätt ut pluggen.
Det där misstaget har nog alla gjort. :hihi
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Menar du den svarta spilloljeklumpen med några gula hattar?
Offra en sil och häll över spilloljan i en gammal flaska eller stor glassbytta så får du lätt ut pluggen.
Det där misstaget har nog alla gjort. :hihi

japp den är det.

Jo men tänkte jag skulle slippa sulla med de :/ men har nog inget större val :gråta
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Istället för att göra en ny tråd så fortsätter jag här med en mycket pinsam fråga...

Skulle byta olja ohc filter idag på min sv650n -02 och råkade så klart tappa ner bulten rätt ner i oljebehållaren :huvet :huvet :huvet

Har tex Biltema en ny eller måste jag försöka fiska upp den?
Har biltemas spillojledunk, och den är inte direkt smidig med att leta runt med fingrarna...

Eller köp en enkel teleskopisk magnet"penna" på Jula/CO/ whereever och ta upp den med. Om den inte är alu förstås...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top