2017 MotoGP - försäsongstugg!

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Beskrivningen i de senaste inläggen om hur Hondan är att ha o göra med närmast omöjliggör att Crutchlow haft den fantastiska 2016 säsongen han faktiskt haft hehe

Den var inte så värst fantastiskt första halvan. Sedan fick de ordning på hondan. Men, nog kan Crutchlow köra. Det är ju inte för inte som han redan har titlar i andra världsmästerskap.
Marquez var ju den enda som kunde bända hondan in på bra placeringar första halvan av säsongen, och han är ju något av en särbegåvning till och med i ett sådant fält som MotoGP.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tider efter PI dag två här.

MV hade tydligen käkat taggtråd innan start...
EsA sjätte bästa tid bara 0,6 efter på Aprillian. :)
Bautista fortsätter imponera och är bästa Ducce.
Rookie'sarna Folger och Zarco fortsätter också köra bra!
EsP bästa KTM men nästa 2 sekunder efter. :(
Smith verkar inte gilla hojen alls.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Danis omtalade begåvning vad gäller testarbete är nog redan fastslagen.

Och just det gör det så underligt att lägga så mycket vikt på en mycket mer oerfaren förare (iaf på detta område) som Marquez.
Att lägga all skuld på MM för att Hondan var(är?) svårkörd känns lite märkligt.
Hur mycket inflytande har egentligen förarna på utveckling och design av maskinerna?
Jag antar att han bara förmedlar vilken känsla han har på hojen och vilka delar (ingång kurva, utgång kurva, ax ut, broms vid nedlägg osv) som behöver förbättras?
Han lär väl knappast designa ramen, bestämma dimension på cylindrar eller tala om hur svingen skall fästas?

Helt snett har ju inte utvecklingen gått heller eftersom MM vann i fjol (även om det var med gammalt chassi). :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Danis omtalade begåvning vad gäller testarbete är nog redan fastslagen.

Och just det gör det så underligt att lägga så mycket vikt på en mycket mer oerfaren förare (iaf på detta område) som Marquez.
Att lägga all skuld på MM för att Hondan var(är?) svårkörd känns lite märkligt.
Hur mycket inflytande har egentligen förarna på utveckling och design av maskinerna?
Jag antar att han bara förmedlar vilken känsla han har på hojen och vilka delar (ingång kurva, utgång kurva, ax ut, broms vid nedlägg osv) som behöver förbättras?
Han lär väl knappast designa ramen, bestämma dimension på cylindrar eller tala om hur svingen skall fästas?

Helt snett har ju inte utvecklingen gått heller eftersom MM vann i fjol (även om det var med gammalt chassi). :)

Med tanke på att både MM och Dani var av samma åsikt om vad som var fel med hojen så tror jag nog inte det var MMs fel direkt.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Kul att Lorenzo redan börjar gestikulera åt Rins för att han följde honom runt banan. Bryr man verkligen sig om sånt på ett test? Kanske börjar frustrationen synas?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
PA2088846.0008.jpg


Tagen från PI :)
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Med tanke på att både MM och Dani var av samma åsikt om vad som var fel med hojen så tror jag nog inte det var MMs fel direkt.

Säg inte det. Det är väldigt vanligt, oavsett ämne, att olika personer är överens om utfallet men oense om orsaken. På samma sätt är många överens om målet, vad man vill ha eller åstadkomma, men har helt olika bild hur man når ditt. Se bara politiken.

För att vara en bra utvecklare måste man ha bra känsla för komplexa system och sekundära effekter.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Aj aj aj. Av denna bild kan vi utröna att Lorenzo har oerhörda problem med hojen. Han kommer antagligen inte komma på pallplats en enda gång under säsongen och kommer avsluta sina dagar som sur gubbe på en parkbänk hyttandes åt barn som skrattar lite för högt :).

Eller ja ;).
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Finns nog en fet klausul kring att kicka Jlo. Men de verkar ha astronomiska ekonomiska muskler i Bologna, så oskrivet är väl oftast bäst !!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Beskrivningen i de senaste inläggen om hur Hondan är att ha o göra med närmast omöjliggör att Crutchlow haft den fantastiska 2016 säsongen han faktiskt haft hehe
Den var inte så värst fantastiskt första halvan. Sedan fick de ordning på hondan. Men, nog kan Crutchlow köra. Det är ju inte för inte som han redan har titlar i andra världsmästerskap.

Inte för att nedvärdera någon som vinner race (att överhuvudtaget vara i klassen är en prestation enligt mig), men de race han vann påvisar knappast att vare sig hojen eller föraren är bäst. Det ena racet var definitivt inte ett normalt race med regndäck på torr bana och dessutom en ren lyckträff med ett däckval som ingen annan var förberedd på. Det andra racet för att man var "the best of the rest" när den dominante föraren kastade sig och även detta på en bana där yttre förhållanden har stor påverkan på resultatet.

Det förtar inte prestationen i att vinna race, men det visar inte heller att hojen eller föraren är bra. Hade han däremot åkt ifrån hela fältet under normala förhållanden i Jerez, Mugello eller Barcelona, då hade jag varit såld.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jahapps, det var det testet...

Marquez har definitivt race pace och kunde ligga och fisåka in 1.29-tider.

Viñales verkade dock vara den enda, som när han ville, kunde lägga in ett gäng 1.28-tider i rad.

Pedrosa visar att han fortfarande kan vara snabb och Rossi, ptja, vem vet vad den gubben håller på med. Att han kommer att vara med och fightas i den absoluta toppen råder det inga tvivel om, men han kommer nog inte att vara snabbast i Yammastallet under den här säsongen.

Dovi och Lorenzo gör det bra och precis som sist så knaprar Lorenzo sakta men säkert in under helgen.

Rins verkar ha hittat hem på hojen, frågan är hur bra det kan bli.

Folger och Zarco fortsätter att imponera, det kan bli tufft om vem som är före vem i slutet av året.

Crutchlow visar att hans självförtroende från förra säsongen håller i och detta är en bana som han gillar.

Miller verkar ha hittat något som han tidigare saknade, kanske kan den här säsongen bli ett lyft för honom? Kanske blåser medvinden på hemmaplan?

A.Espargaro gör det bra, även om hojen inte riktigt verkar vara där ännu. Lowes har en del att jobba med.

KTM tar ett kliv framåt ser det ut som, kul.

Redding? Måste ju börja känna sig lagom desperat vid det här laget.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte för att nedvärdera någon som vinner race (att överhuvudtaget vara i klassen är en prestation enligt mig), men de race han vann påvisar knappast att vare sig hojen eller föraren är bäst. Det ena racet var definitivt inte ett normalt race med regndäck på torr bana och dessutom en ren lyckträff med ett däckval som ingen annan var förberedd på. Det andra racet för att man var "the best of the rest" när den dominante föraren kastade sig och även detta på en bana där yttre förhållanden har stor påverkan på resultatet.

Det förtar inte prestationen i att vinna race, men det visar inte heller att hojen eller föraren är bra. Hade han däremot åkt ifrån hela fältet under normala förhållanden i Jerez, Mugello eller Barcelona, då hade jag varit såld.

Nej, CC själv säger ju i princip varje gång han får frågan att han inte är lika bra som MM, VR, JL och DP.
Var inte direkt vinsterna jag menade heller, han skickade ju hojen av banan ganska konsekvent första halvan av säsongen när han vad det verkade, försökte få hojen dit den inte ville åka genom att tvinga dit den. Andra halvan funkade hojen bättre för honom, och han hamnade oftare där han där jag tycker han verkar höra hemma i placeringarna. Sedan tyckte jag det såg ut som om han fick en välbehövlig förtroendeboost av att vinna och liksom höjde körningen ett snäpp efteråt.
Och hans intervju efter Phillip Island var rätt kul, när han pratade om att han var rädd för att släppa av för mycket (eftersom att det var så han skickade duccen i marken för ett par år sedan) och folk krachade run t honom honom. :hihi
Jag tycker han verkar vara en trevlig typ, och han är uppfriskande ärlig när han får frågor, och verkar skämta en del iaf. Men det är ju bara vad man ser i media.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jahapps, det var det testet...

Marquez har definitivt race pace och kunde ligga och fisåka in 1.29-tider.

Viñales verkade dock vara den enda, som när han ville, kunde lägga in ett gäng 1.28-tider i rad.

Pedrosa visar att han fortfarande kan vara snabb och Rossi, ptja, vem vet vad den gubben håller på med. Att han kommer att vara med och fightas i den absoluta toppen råder det inga tvivel om, men han kommer nog inte att vara snabbast i Yammastallet under den här säsongen.

Dovi och Lorenzo gör det bra och precis som sist så knaprar Lorenzo sakta men säkert in under helgen.

Rins verkar ha hittat hem på hojen, frågan är hur bra det kan bli.

Folger och Zarco fortsätter att imponera, det kan bli tufft om vem som är före vem i slutet av året.

Crutchlow visar att hans självförtroende från förra säsongen håller i och detta är en bana som han gillar.

Miller verkar ha hittat något som han tidigare saknade, kanske kan den här säsongen bli ett lyft för honom? Kanske blåser medvinden på hemmaplan?

A.Espargaro gör det bra, även om hojen inte riktigt verkar vara där ännu. Lowes har en del att jobba med.

KTM tar ett kliv framåt ser det ut som, kul.

Redding? Måste ju börja känna sig lagom desperat vid det här laget.

Men vad ska jag skriva när du tog all min text? :va ;)

Kanske att jag redan i höst trodde att MV skulle ta det i år.
Men det blir en fight ända in i kaklet med MM.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men vad ska jag skriva när du tog all min text? :va ;)

Kanske att jag redan i höst trodde att MV skulle ta det i år.
Men det blir en fight ända in i kaklet med MM.

Jag hoppas på att Suzukin och Ducatin har farten att vara med och bråka i toppfatjen med.
MV är bra i farten redan, ska bli intressant att se hur det blir på rejsdistans med.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Hoppas verkligen på hårda fighter i toppen hela säsongen och det verkar MV och MM kunna bjuda på.

KTM känns inte riktigt som man kan värdera idag då dom har mkt mer att testa än resten. Dock så är det BS som gjort störst förbättring av alla mellan första och tredje dagen.

VR kan omöjligt vara nöjd efter detta test, nästan 1sek efter MV är inte bra.

JL efter Dovi, ska verkligen bli intressant att se hur han fortsätter att anpassa sig.

Imponerande av Folger.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hoppas verkligen på hårda fighter i toppen hela säsongen och det verkar MV och MM kunna bjuda på.

KTM känns inte riktigt som man kan värdera idag då dom har mkt mer att testa än resten. Dock så är det BS som gjort störst förbättring av alla mellan första och tredje dagen.

VR kan omöjligt vara nöjd efter detta test, nästan 1sek efter MV är inte bra.

JL efter Dovi, ska verkligen bli intressant att se hur han fortsätter att anpassa sig.

Imponerande av Folger.

Han verkar inte vara nöjd nej.
http://www.motogp.com/en/news/2017/02/17/rossi-i-m-not-very-happy/219750
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag sätter mina pengar på en Ducati i första racet, Vinales kanske, hoppas på Doctorn. Honda kommer säkert att stöka till det! En galen kille på Suzuki kan vända allt på ända...ÅÅhhh vad jag ser fram emot detta! Mjukar upp med WSBK, så man kommer i stämning.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top