Vevhusventilation sprutar olja

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej! Monterade nyligen en till vevhusventilation med utblås från toppen följt av en slang på 15-20cm samt ett filter i slutändan men det läcker olja som ett såll. Jag funderar på om jag kan göra en Catchtank till den och hur en sådan isf ska konstrueras, jag har mycket begränsat med utrymme på min DR.

Motorn behöver ventilationen, det märker jag, den mår mycket bättre nu än vad den gjorde innan.

Finns det någon som kan visa hur ni har gjort extra vevhusvent så man kan få lite tips?

Kan man på något vis separera oljan från luften innan det når filtret? Filtret blir ju lite av en oljespridare...

Funderar också på om sänkt oljenivå kan få följden att trycker sjunker vilket skulle göra oljan mindre benägen att åka med vevhusvent?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Enklast att underhålla är en catchtank som återleder oljan till motorn. Det sker isf via samma slang och ingen separat återmatning. Fyll catchtanken med rostfri rengöringskudde/ar (ICA) som uppsamlare och ventilera med filter efter det. Vertikal montering med filtret längts upp. Permanenta botemedlet är en tätare motor, dvs renovering av cylle/kolv/ringar. Min egen bigblock 1371cc använder ett enkel filter på ventilkåpan topp (via dess labyrintfilter) och blåser ingenting.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Enklast att underhålla är en catchtank som återleder oljan till motorn. Det sker isf via samma slang och ingen separat återmatning. Fyll catchtanken med rostfri rengöringskudde/ar (ICA) som uppsamlare och ventilera med filter efter det. Vertikal montering med filtret längts upp. Permanenta botemedlet är en tätare motor, dvs renovering av cylle/kolv/ringar. Min egen bigblock 1371cc använder ett enkel filter på ventilkåpan topp (via dess labyrintfilter) och blåser ingenting.

Nettosuget är nära noll, dvs det åker in lika mycket som åker ut men det är ju det som tröttar ut packningarna. Jag ska börja med att byta slangpaket på originalventilationen. Jag tror den veckar sig så jag ska byta till slang med armering.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Slangen från vevhusventilationen drar man till en oljeavskiljare som har avluftning. En slang in från motorn och en slang ut för avluftning. Kan vara en T-koppling på vägen också.

Oljeavskiljaren är vanligtvis en plastflaska där du ser att det kan vara hälften vatten. Det blir som grädde eftersom motoroljan blandar sig med vatten och det vill du inte ha tillbaka till motorn.

Skulle jag göra... :)
 

guy_inc

Dr.
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1973 Moto-Guzzi V7 850 GT, 1955 AJS 18CS, 1929 HD FD
Nettosuget är nära noll, dvs det åker in lika mycket som åker ut men det är ju det som tröttar ut packningarna. Jag ska börja med att byta slangpaket på originalventilationen. Jag tror den veckar sig så jag ska byta till slang med armering.

Ska du inte ha nån typ av backventil?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ska du inte ha nån typ av backventil?
En backventil? Att släppa ut luften men inte låta den komma tillbaka är ingen hit. Till oljan från avskiljaren skulle man möjligen kunna ha en backventil som låter oljan komma tillbaka till motorn.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
När man sätter vevhus vent på toppen bör man oftast sätta ett par (skvalp plåtar) för att hindra oljan att följa med vent luften. typ som labyrint för att hindra oljan i överflöd skall följa med luften.

Sedan så bör en liten catch tank med retur för ev olja också då det alltid blir lite trots allt.
/Mvh Björne
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En backventil? Att släppa ut luften men inte låta den komma tillbaka är ingen hit. Till oljan från avskiljaren skulle man möjligen kunna ha en backventil som låter oljan komma tillbaka till motorn.

Effekten av en backventil är att du får undertryck i vevhuset under en stor del av kolvslaget vilket ger mindre skumning av oljan.
Tror jag sett att det (undertryck i vevhuset) används på en del motorer.
För mindre skumning => Bättre smöjning.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Effekten av en backventil är att du får undertryck i vevhuset under en stor del av kolvslaget vilket ger mindre skumning av oljan.
Tror jag sett att det (undertryck i vevhuset) används på en del motorer.
För mindre skumning => Bättre smöjning.

Är det inte så att det till slut resulterar i vakuum i vevhus?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det inte så att det till slut resulterar i vakuum i vevhus?

I praktiken så är blowby så pass stort att man inte får ett problematiskt undertryck i vevhuset med reedventiler på vevjusventilationen.

Jag hade monterat en envägsventil typ denna och sen ventilerat vidare till framdrevet för lite gratis kedjesmörjning.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hade samma problem med r1an för två år sen då det började bli oljekladd i luftburken.
Ville ha det underhållsfritt, dvs med automatisk oljeretur och kollade alla möjliga konstruktioner på avskiljare.

Tröttnade och bytte kolvringar ist. Efter det är det helt torrt i luftburken och ingen märkbar oljeförbrukning längre :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tröttnade och bytte kolvringar ist. Efter det är det helt torrt i luftburken och ingen märkbar oljeförbrukning längre :tummenupp

Mina kolvringar är nya, inte riktigt det som skapar problemet på en stånka. På en flercylindrig motor där kolvarna slår med olika tändföljd tar kolvarna upp varandras flyttade luftmängd och det som får luften att vilja åka ur motorn är som du säger att komp smyger ut.

På en stånka däremot så minskas vevhusets volym drastiskt varje gång kolven åker ner det finns ju ingen kolv bredvid som kan ta upp luftmängden. Då behöver motorn andas för att det inte ska skapas undertryck/övertryck vid varje slag.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
I praktiken så är blowby så pass stort att man inte får ett problematiskt undertryck i vevhuset med reedventiler på vevjusventilationen.

Jag hade monterat en envägsventil typ denna och sen ventilerat vidare till framdrevet för lite gratis kedjesmörjning.

Vet du hur den är konstruerad? Hade gärna svarvat en själv, hade både gått snabbare och varit billigare (gratis).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vet du hur den är konstruerad? Hade gärna svarvat en själv, hade både gått snabbare och varit billigare (gratis).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Backventil
Om man vänder på fotot här http://thumperracing.net/index.php?route=product/product&path=246&product_id=212
så stämmer utseendet bra med wikis skiss
eller
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/25-backventil-york-103.html
Kan finnas hos Frej Jonsson i Västra Frölunda
(finns i varje fall i deras katalog)
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Mina kolvringar är nya, inte riktigt det som skapar problemet på en stånka. På en flercylindrig motor där kolvarna slår med olika tändföljd tar kolvarna upp varandras flyttade luftmängd och det som får luften att vilja åka ur motorn är som du säger att komp smyger ut.

På en stånka däremot så minskas vevhusets volym drastiskt varje gång kolven åker ner det finns ju ingen kolv bredvid som kan ta upp luftmängden. Då behöver motorn andas för att det inte ska skapas undertryck/övertryck vid varje slag.
Du är lösningen på spåret !





(sätt dit en cylinder till) :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En backventil? Att släppa ut luften men inte låta den komma tillbaka är ingen hit. Till oljan från avskiljaren skulle man möjligen kunna ha en backventil som låter oljan komma tillbaka till motorn.

Vevhusundertryck är positivt, man brukar därför ofta tillvarata möjligheten med backventil/reeds på många stånkor och V-twinnar.
Dels minskar vevhusundertrycket den inre friktionen till följd av bla minskade pumpförluster i vevhuset.
Dels är vevhusundertryck positivt för bättre ringtätning och minskade gasrörelser i vevhusventen som annars lätt drar med sig olja.

Men om motorn inte är byggd för det systemet från början, så är det ju inte nödvändigtvis den enklaste lösningen. Bäst är nog att gå på beprövade lösningar på aktuell motortyp. Det finns ju gott om trådar på blow-by på tex DR650.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vevhusundertryck är positivt, man brukar därför ofta tillvarata möjligheten med backventil/reeds på många stånkor och V-twinnar.
Dels minskar vevhusundertrycket den inre friktionen till följd av bla minskade pumpförluster i vevhuset.
Dels är vevhusundertryck positivt för ringtätning och gasrörelserna i vevhusventen som annars lätt drar med sig olja.

Men om motorn inte är byggd för det systemet från början, så är det ju inte nödvändigtvis den enklaste lösningen. Bäst är nog att gå på beprövade lösningar på aktuell motortyp. Det finns ju gott om trådar på blow-by på tex DR650.

Så att helt ersätta vevhusvent med en ventil är positivt? För mig är det enklare än att göra som dom har gjort original pga att min är kraftigt ombyggd. Ventilationsslangen krockar nämligen med mitt elsystem.

DSC_0031.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så att helt ersätta vevhusvent med en ventil är positivt? För mig är det enklare än att göra som dom har gjort original pga att min är kraftigt ombyggd. Ventilationsslangen krockar nämligen med mitt elsystem.

View attachment 431345

Hur var det gjort original då?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hur var det gjort original då?
Som det ligger nu, du ser den armerade slangen, den ligger bara i vägen för elsystemet. Elsystemet låg inte där original utan alla kopplingar låg bakom framlampan men när jag bytte denna omöjliggjorde det att ha alla kontakter där.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag menar hur vevhusventen var original.
Det vanliga på stånkor utan pcv (positive crank vent, dvs backventil eller reeds), är att man förbundit vevhuset med växellådan och då nyttjas denna stora volym i växellådan för att jämna ut tryckpulserna. I växellådans bakkant har man sedan vanligen en stigande labyrit upp till toppen av växellådan, där olja separeras ut från gaserna innan de lämnar motor stigande. Om man bara sätter ett rör på en OHC motorn ventilkåpa som du gjort på din stånka, då låter man ju gaserna lämna motorn alldeles invid de oljesprutande kamaxlarna. Vilket iställer ger maximal oljeinblandning i vevhusventslangen. Sätter man därtill en backventil där, så kommer det ju att stå olja ovanför backventilen som sedan inta kan rinna tillbaka.

Så det var detta jag menade med att om inte motorn är gjord för pcv från början, så är det en del jobb att ta itu med. Då är det enklaste att du istället går tillbaks till originallösningen.
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top