Freevalve är en teknik som ägs av Koenigsegg, dock har man väl haft liknande pneumatiska ventiler i MotoGP (och F1?) ett tag.
Pneumatiska (dock elektroniskt styrda).
Freevalve är en teknik som ägs av Koenigsegg, dock har man väl haft liknande pneumatiska ventiler i MotoGP (och F1?) ett tag.
Koenigsegg har kört det på en Saab 9-5 väldigt länge, frågan är när det implementeras någonstans i massproduktion.
Koenigsegg har inte ägt Cargine särskilt länge, men Cargine har funnits i ganska många år och har försökt sälja in sina produkter. Cargine har som sagt var haft en Saab med insugsventilerna fritt styrda med deras system.
Att ingen fordonstillverkare köpt produkten beror väl främst på att den inte är tillräckligt tillförlitlig för att uttrycka sig milt.
Lustigt att de öppnar med luft men stänger med fjäder.
Finns det någon anledning att de inte stänger med luft också?
Mvh,
Ingvar
I Cargine är Christian själv en av grundarna. De har utvecklat tekniken och testat den på ett flertal motorer, inte bara den gamla 95 man har i Ängelholm. Ett antal tillverkare har sedan några år fått upp ögonen för tekniken. Det gäller arbetsfordon, bilar men högvarviga motorer. Den stora fördelen är att man kan styra ventilöppningen utan att ta hänsyn till vad en roterande rörelse kan erbjuda. Vad gäller tillförlitligheten så är det inget problem, det handlar om att våga satsa på något nytt.
Man skulle kunna ta bort trottelförlusterna totalt i en ottomotor och den skulle därmed landa ganska nära en diesel i verkningsgrad.
Cargine kör dock med trottelspjället kvar i sin Saab och därmed drar den minst lika mycket bränsle som en standard Saab.
Fast just det har ju blivit löst på andra (enklare) sätt redan på andra håll... BMW har ju haft spjällösa motorer ett antal år, i produktion i vissa modeller. Valvetronic med variabla ventillyft istf. trottelspjäll vilket minimerar pumpförlusterna.
Jag vet inte varför du blev så defensiv, jag tyckte jag rätt uttryckligen refererade till trottelförluster och klippte bort allt annat i min citering av dig. Men nej, fria ventiler, tvåtakt, regenerering i form av tryckluft finns inte i nån produktionsvagn vad jag vet, f.ö.
Men JUST DETTA med pumpförluster har handskats med i vissa moderna motorkonstruktioner enligt mitt exempel. Valvetronic har iofs. ett trottelspjäll, men används bara vid igångsättning av motorn. I övrigt sker trottling av att man reglerar lyftet av ventilerna.
Kinesiska Qoros släpper någon slags konceptbil med freevalve. Häftigt om det fungerar men jag har full respekt för dom med mer kunskaper som ifrågasätter tillförlitligheten, är ju ännu ingen färdig produkt i sikte och många som har intresse av att blåsa upp det hela. De av Koenigsegg/Freevalve påstådda vinsterna i vikt, förbrukning och minskad(sic!) komplexitet får man som vanligt ta med många nypor salt, bara att påminna sig om deras hypade concept "Quant" som skulle lösa alla världens problem men som det sedan blev märkligt tyst om (https://en.wikipedia.org/wiki/Koenigsegg_Quant).
http://teknikensvarld.se/qoros-visar-kamaxellos-motor-utvecklad-av-koenigsegg-289311/
http://koenigsegg.com/freevalve-tec...jing-motor-show-in-qoros-qamfree-concept-car/
För att det skulle ge ännu mer förluster än det redan har. Just de förlusterna är ganska avsevärda men det skulle iofs ändå kunna betala sig på genom fördelarna med variabla ventiltider. Man skulle kunna ta bort trottelförlusterna totalt i en ottomotor och den skulle därmed landa ganska nära en diesel i verkningsgrad.
Cargine kör dock med trottelspjället kvar i sin Saab och därmed drar den minst lika mycket bränsle som en standard Saab.
Finns ytterligare en rad andra möjligheter, man skulle tex kunna bygga en motor som går i 2-takt vid lägre varvtal, man kan köra bromsåtervinning till trycklufttankar.
- - - Updated - - -
Ok, vi säger så...
Det är liksom tanken. På en fyrcylindrig bil får man samma effekt med tre cylindrar och Free valve vilket innebär att den fjärde cylindern kan användas till att fylla en trycktank vid motorbroms. Det övertrycket kan sedan hjälpa till vid start. Vidare lär det bli större energibesparing när man kör med låg belastning och några cylindrar kan stängas av, jfr VW-groups 2-cyl mode, då det är färre rörliga delar.
Peter kör nya Svartpilen 801
Bara några kilometer från a... |
|
En helt ny Husqvarna!
Bara några kilometer från a... |
|
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024
För sjunde gången i ordning... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Nu har biljet... |
|
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024
Husqvarna TREK 2024 –... |
|
Snart dags för ”We Ride As One”
Den 4 maj är det åter dags ... |
|
Nyheter från skinnjätten Dainese!
Under 80- och 90-talet och ... |
|
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen
”och om du tittar här... |
|
Sex nya MC-stipendiater 2024
För tolfte året bidrar Sved... |
|
Start2Ride tar bron över till Danmark
Efter flera års framgång i ... |