Ställa in stötdämpare

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Någon som kan svara några frågar gällande inställning av stötdämpare. Jag har precis köpt en r1200gs års.m 2004 som är utrustad med Öhlins fram och bak. Tänkte jag skulle ställa in dämparna så det passar mig och tjejen samt lite packning inför sommaren. Förstår mig dock inte riktigt på allt som står i manualen som jag har hittat.

Det står bl.a. att spring pre load ska vara 19mm, grundinställning. Vad betyder detta och hur ställer jag in det? Sedan står det att rekommenderad free sag = 10mm samt ride height = 30-40mm. Vad är då spring pre load och hur ställer jag in det?

Bifogar en länk till Öhlins manualen.
https://www.ohlins.com/app/uploads/documents/2009/11/MI_BM536.pdf
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Finns hur mycket som helst kring detta på tuben och i skrift, bl a från Dave Moss. Men en kortvariant kanske kan vara på sin plats?

Den angivna förspänningen är den längd Du ska komprimera fjädern från fullt utsträckt. Det medför att Du måste byta fjäder om Du inte får rätt förarhäng (rider sag) med den fjädern. De flesta av oss försöker nog i stället hitta en hyfsad kompromiss med den fjäder vi har genom att fokusera på förarhänget.

1 - ställ hojen på centralstödet och ta hjälp av någon kamrat. vi ska nu mäta fjädringen fram fullt utsträckt i f t någon form av referens. Saknas bra referens - använd en tejpbit för att markera mätpunkterna.
2 - vicka hojen bakåt på stödet, ställ en fot i fälgen (om de har top-outfjäder) och mät en referenslängd på gaffelbenet fullt utdraget.
3 - vicka hojen framåt på stödet, tryck ned bakhjulet och mät t ex avståndet från hjulaxel till en punkt någonstans vertikalt vid hjulhuset.
4 - rulla ned hojen från stödet, sätt Dig, hustru och last på och läs nu av hur utdragen fjädringen är, både fram ock bak. Håll balansen genom att stödja Dig mot t ex en vägg men försök att bara trycka i sida, inte upp eller ned.
5 - Förarhäng är skillnaden mellan mätvärde i pkt 4 och 2 (fram) resp pkt 4 och 3 (bak). Räkna ut detta.

Förarhäng för landsväg ligger lämpligen på ungefär 30-35% av fjädringsvägen, räkna ut vad det blir. Låt gärna hänget vara något mer fram än bak för att få ett mer snabbstyrt ekipage. Dra på eller minska förspänning till dess att Du når Ditt målvärde.

Lycka till :)
 
Last edited:

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Tackar för svaret, ska ner till garaget first thing in the morning :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dra all förspänning i botten så blir det nog så bra det kan bli om du skall släpa på tant och packning :rock
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top