Noll vision - i praktiken

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, eller trafikinformation/propaganda/påverkan/dialog.


Vad fan är detta?


Är det bilhandlarna som skall fylla ett 2 decennier gammalt vacuum av information?
Trafikverket borde sitta och skämmas ögonen ur sig där i Boringlänge!

Det här är aktiv säkerhet och det försvann med Trafiksäkerhetsverket. :fakta

Att siffrorna går upp beror på att det under 20 år växt upp en generation som inte använder aktiv säkerhet. Bilarna är så säkra så bilisten behöver inte tänka säkerhet, det gör ju bilen, så det räcker med att "hålla" hastigheten, inte anpassa den efter omständigheter... :huvet
Tragikvärket tror heller inte på information så Skåda en bra informationsfilm lär inte få dem att skämmas.:7peta

För oss som lärde oss köra innan Noll Vision och vill köra, inte färdas, med vårt fordon är det idioti att inte ha med människan. Och nu börjar vi resultatet... :(

När alla ansvariga för Noll Vision är borta kommer den Nya Visionen, där det självklara är att människan måste komma först. :tummenupp
Men då är hastigheterna så låga så det är färdas, inte köra, som gäller...:(
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Tycker att du måste ta med hastighet också. Men inte i det sammanhang som myndigheterna tar med dem i. Fartdårar (om vi kallar dem för det) är de som orsakar allvarliga olyckor pga hastighet. Men de bryr sig inte om det står 50, 60, 70 eller 80 på skylten utan kör så fort de kan, och när de kör fortare än de kan så händer olyckan.

Har länkat till den förr, skadar inte att göra det igen.

Jag sa inte att hasighet inte skulle räknas. Jag sa att man inte ska skylla på hastigheten när det egentliga problemet är något helt annat.
Som inslaget i din föredömliga film, en snut som kontrollerar hastigheten på en väg med löjligt låg hastighetsbegränsning och rättfärdigar det med att det skett en dödsolycka mitt i natten med ett gäng ungdomar där inga närmare detaljer kring olyckan redovisas.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Kruxet är väl att numer är idén att sänka hastigheten tills vi kör så sakta att ingen skadas allvarligt eller dör. Dvs man har gett upp att förebygga och förhindra olyckor.
Bilarna är så pass säkra att det snart är möjligt utan att vi begränsar oss till 20 km/h utom där det är fotgängare inblandat. Motorcyklar kommer aldrig att klara detta alltså ska vi bort ur ekvationen.
Självkörande bilar och geofencing är det som väntar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kruxet är väl att numer är idén att sänka hastigheten tills vi kör så sakta att ingen skadas allvarligt eller dör. Dvs man har gett upp att förebygga och förhindra olyckor.
Bilarna är så pass säkra att det snart är möjligt utan att vi begränsar oss till 20 km/h utom där det är fotgängare inblandat. Motorcyklar kommer aldrig att klara detta alltså ska vi bort ur ekvationen.
Självkörande bilar och geofencing är det som väntar.

Så ser framtiden ut... :(
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja om alla håller gällande trafikregler så hade inte särskilt många olyckor inträffat, och det oavsett vilken hastighet som hållits, bara den är anpassad efter omständigheterna. När hade du senast problem att hantera en fortkörare? Och hur såg den situationen ut? Jag har ibland stött på stolpskott längs vägen men aldrig någonsin har hastigheten varit problemet.

Jag vill bestämt påstå att det från myndighetshåll propageras för att om du kör +6 km/h så ökar risken för en dödsolycka (annars hade de inte haft ett "case"). Detta för att rättfärdiga hetsjakten på hastigheter.
Men myndigheterna levererar inga bevis för att de har rätt.

Alla dessa siffror som samlas in styrker att det sker en oändligt massa hastighetsöverträdelser och ingenstans finns data som visar något samband med t.ex. omkomna.

Hur ofta är hastigheten det egentliga problemet när vi tagit bort:
- Påverkade förare
- Trötta förare
- Sovande förare
- Ouppmärksamma förare
- Förare med nedsatt funktion som inget har på vägen att göra
- Bil/hojtjuvar
- Omkörning med noll sikt t.ex. krön/kurva

När man benat ut detta så kan man fortsätta till steg två i sorteringen.
Vad jag förstått sitter SMC med vid bordet och sådana här fakta ska väl finnas framtagna innan man ens börjar diskutera?
I söndags mötte jag en kille med släp, som blev omkörd av en annan lirare med släp, i en kurva. Jag blev själv omkörd precis före ett krön, på 30-väg... På skärtorsdagen blev jag omkörd av en stooor skåpbil med ett stort släp (han kom från ett stort poolföretag) precis före ett krön. Han fick möte på krönet, och alla inblandade ska vara glada att mötet hade grymt bra reflexer :fakta Ofta när det händer olyckor i den där typen av situationer så klassas det ju dessutom som olycka, och läggs ner, trots att det är uppenbart att någon har begått ett brott.

Hade rullatorer och cykelhjälmar varit penisförlängare och lite mer hippa, och haft en lobbyorganisation motsvarande biltillverkarna bakom sig, så hade det varit lag på rullatorer och cykelhjälm sedan länge i Sverige :fakta
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hade rullatorer och cykelhjälmar varit penisförlängare och lite mer hippa, och haft en lobbyorganisation motsvarande biltillverkarna bakom sig, så hade det varit lag på rullatorer och cykelhjälm sedan länge i Sverige :fakta

Rullatorer...? Really?
Du får gärna utveckla lite.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Rullatorer...? Really?
Du får gärna utveckla lite.
Ja, med tanke på att ca 1000 pers dör av fallolyckor varje år, 70 000 behöver bli inlagda på sjukhus och det kostar staten ca 11,1 miljarder varje år så finns det ju en grym potential där jämfört med att rädda liv i trafiken.

Enligt Transportstyrelsen så definieras skadade såhär:
[h=2]Skadade i vägtrafikolyckor[/h] De som skadas i vägtrafikolyckor rapporteras av polisen som antingen lätt eller svårt skadade. Vad gäller antalet skadade vet vi att polisen inte känner till alla. Sedan 2013 har polisen även haft stora bortfall som beror på deras ärendehanteringssystem.
Svårt skadad: Person som erhållit brott, krosskada, sönderslitning, allvarlig skärskada, hjärnskakning eller inre skada. Eller personskada som medför inläggning på sjukhus.
Lindrigt skadad: Person som skadats men inte uppfyller ovan kriterier


Alltså kan man tolka det som att lindrigt skadade inte behöver läggas in på sjukhus, dvs tvättade skrubbsår räknas som lindrigt skadad, även om du satt på akuten i några timmar och åkte ambulans dit.

Förra året blev 2195 personer svårt skadade i trafiken, och 324 dog, snittet sen 2006 är 2942 respektive 321. Jämför det med ca 1000 döda och 70 000 som behöver läggas in på sjukhus pga fallolyckor, varje år. Antagligen skulle gratis broddar till ALLA vara billigare per räddat liv än en mil vajerväg. Eller för all del, rullatorer till alla som är det minsta vingliga, tex alla pensionärer, som då skulle börja röra sig mer, och då bli friskare och kryare, och belasta samhället ännu mindre.

Men istället ska vi köpa bilar med en massa elektroniskt jox som passiviserar oss förare (istället för att hålla koll så ska vi reagera på något som blinkar och piper, börja titta oss omkring vafan det är nu då, och sedan vänta på att bli bortklippta från vraket av räddningstjänsten), bli invallade på vajervägar som får sänkta hastighetsgränser varje år, när det som sagt troligen skulle vara mycket billigare för samhället med bättre snöröjning, krav på bra skor och mindre snubbliga trasmattor...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag väntar på Nya Visionen där människan är med! :tungan

I Nya Visionen gäller aktiv säkerhet överallt inte bara i trafiken! :tummenupp

Nya Visionen innehåller passiv säkerhet men människan och aktiv säkerhet kommer först!

Nya Visionen informerar människor! :tummenupp

Nya Visionen räddar inte liv på andras bekostnad! :tummenupp

I Nya Visionen får man bara tänka utanför lådan om man har kunskap i ämnet och vet vad lådan innehåller! :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
I Nya Visionen gäller aktiv säkerhet överallt inte bara i trafiken! :tummenupp

Citat: "Utsläpp från Östersjöfartyg orsakar över 100 dödsfall om året".

Förmodad slutsats, det kan nog vara billigare och spara fler liv genom att fixa skarvsladd till fartyg i hamn än att bygga 2-1 vägar. FYI, Greta Thunberg åkte båt till England - när det går att simma - Gertrude Ederle gjorde det iaf för snart 100 år sedan - eller varför inte elbil genom kanaltunneln? Äsch då, familjens böcker och PR-jippon drar nog in tillräckligt med cash att de kan köpa utsläppsrätter att spekulera med.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Citat: "Utsläpp från Östersjöfartyg orsakar över 100 dödsfall om året".

Förmodad slutsats, det kan nog vara billigare och spara fler liv genom att fixa skarvsladd till fartyg i hamn än att bygga 2-1 vägar. FYI, Greta Thunberg åkte båt till England - när det går att simma - Gertrude Ederle gjorde det iaf för snart 100 år sedan - eller varför inte elbil genom kanaltunneln? Äsch då, familjens böcker och PR-jippon drar nog in tillräckligt med cash att de kan köpa utsläppsrätter att spekulera med.

Nu har det här blivit en miljötråd också. Men jag har inte flygskam för jag flyger inte med min motorcykel! :fakta

Däremot jag tar båten, med motorcykel, både över Östersjön och till de brittiska öarna... :(

Jag kör dessutom SportHoj... :(

Jag kör många mil med min SportHoj... :(
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag såg just att trafikverket har en egen Youtube kanal. Perfekt för att lämna omdöme i deras kommentarsfält om vad man tycker om deras arbete
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag såg just att trafikverket har en egen Youtube kanal. Perfekt för att lämna omdöme i deras kommentarsfält om vad man tycker om deras arbete

Det kommentarsfältet kommer att slås igen fortare än en tjockis läppar runt ett Ballerinakex. Så passa på innan kakhålet täpps igen!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ok, kanske rädda 6400 liv till att sitta på äldreboendet och käka morötter. Livskvalitet?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
New York vill införa böter på dom som går över vägen utan att titta upp från sin mobil: https://www.theguardian.com/us-news/2019/may/17/new-york-texting-crosswalks-bill-fine :tummenupp

Det låter betydligt smartare än att införa 30 överallt. Hemma har dom tex 30 på genomfartsleden i mitt område, det var 50 förr, och den gamla 70-vägen in till stan är numera 40, och med jämna mellanrum är det farthinder :huvet

Och då blir resultatet...

Fortsatt för höga hastigheter på Sveriges gator i tätort

https://www.mynewsdesk.com/se/vti/p...tigheter-paa-sveriges-gator-i-taetort-2864098

Att köra över skyltad hastighet behöver inte betyda för fort utan att man anpassar hastigheten efter förhållandena. Ensam med god sikt i bra väder ger inte samma hastighet som mycket trafik och fotgängare i dåligt väder...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Trafikvärket hinner inte bygga vajervägar överallt i Dalarna, eller för den delen underhålla vägarna, så då sänker dom hastigheterna istället: https://www.bike.se/trafiksakerhet/sankta-hastigheter-i-dalarna-ska-radda-liv/

Bike har ju bara kopierat in TVs pressrelease, men andra är inte riktigt lika förtjusta...
https://www.dt.se/artikel/ilska-mot...a-de-borde-ha-lyssnat-pa-var-kritik-mot-detta

– Åter ett statligt förslag som missgynnar landsbygden och de som bor och verkar där, säger riksdagsledamot Carl-Oskar Bohlin.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Trafikvärket hinner inte bygga vajervägar överallt i Dalarna, eller för den delen underhålla vägarna, så då sänker dom hastigheterna istället: https://www.bike.se/trafiksakerhet/sankta-hastigheter-i-dalarna-ska-radda-liv/

Bike har ju bara kopierat in TVs pressrelease, men andra är inte riktigt lika förtjusta...
https://www.dt.se/artikel/ilska-mot...a-de-borde-ha-lyssnat-pa-var-kritik-mot-detta

Lite besviken på Bikes journalist som bara kopierat Tragikvärkets text... :(
För texten borde varit...

Trafikverket föreslår hastighetssänkning på vägsträckor i Dalarna för att anpassa hastigheten så bra som möjligt till vägarnas standard.
Främsta målet är att rädda bilisters liv.


För räckena, precis som Noll Vision, är för bilister.
Tung trafik går igenom vajerräcken och förstör fordon, rejält. :fakta
Motorcyklister riskerar att bli av med armar och ben.

Hade jag haft min viltolycka på en vajerräckesväg hade ni inte läst detta. :fakta
För jag hade, högst troligt, inte överlevt. :(
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Trafikvärket hinner inte bygga vajervägar överallt i Dalarna, eller för den delen underhålla vägarna, så då sänker dom hastigheterna istället

I Sörmland på väg 214 (runt Gimgöl, speciellt vid kalkbrottsvillorna) har den lokala allmänheten i eveigheter önskat omkörningsförbud och sänkt hastighet från 90 till 70. Om vi säger så här, när jag kör i skyltade 90 på den sträckan skriker min mor - du kör alldeles för fort - och ändå har hon åkt med som spätta på en av mina tidigare hojar.

Citat K-Kuriren: Centerpartiets lokalavdelning överklagade länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen, som nyligen kom med sitt beslut. De anser att det, utefter handlingarna och besök på platsen, inte framkommit tillräckliga skäl att begränsa hastigheten eller förbjuda omkörning. De avslår överklagan och går alltså på länsstyrelsens linje. Beslutet kan inte överklagas.

Trots allvarliga olyckor, ingen åtgärd. Ungefär som med sträckan Gävle - Hagsta. Mobil-fippla-skyddet, dvs 2-1 vägar, får tydligen kosta hur mycket som helst.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Top