Diskussionstråden för olyckor 2016

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är inte så insatt i just denna historia. Men för ett par veckor hittade de ju en medelålder man och hans hustru i diket. Inga vittnen och ingen vid medvetandet och ändå kommer man fram till att det är en singelolycka. Jag inbillar mig att det är rätt svårt att avgöra om en kraschad mc kan avslöja om det är en singelolycka eller en bilist som smitit från platsen.

Jo, brorsan planterade sin hoj i diket förra veckan. Helt oskadd, och hojen klarade sigmed spräckt kylare och lampglas (och kåpor då). Han kom ut i en enorm mängd grus på högerkanten. Hade han slagit ihjäl sig mot stolpen som satt i vägkantenhade det garanterat bedömts vara singelolycka. Men, egentligen så fick han möte av omkörande bil i dold kurva. Han fickhelt enkelt resa upp och gå ut på kanten för att inte bli kylarprydnad. Ingen bil stannade. Inga vittnen.
Jag vill påstå att olyckan orsakades av ett blockmongo i bil som kör om i blinda kurvor.

13726861_1468997683126532_273902577686016496_n.jpg
Här ser man spåret efter hur hojen och han kasade. Hojen prickade den vita stolpen rakt på, han flög mellan stolparna ut på fältet. Han höll enligt egen utsago inte några konstiga hastigheter.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...och det kan visst handla om en påkörd hare som orsakade själva olyckan.

Viltolycka, alltså.

killer-rabbit-ver.jpg





Jag är förvisso en av de sista att försvara folk som omkommer efter att ha kryssat i större delen av checklistan för "extremt beteende", om det nu var så här - men vad är "säker hastighet" för en motorcyklist i Trafikverkets stålkorridorer och stolpskogar?

"Skyltad hastighet"? Är jag säker om jag går omkull i hundra blås?
Nej, självklart inte. Ändå ser detta ut att bli ännu ett dödsfall där Trafikverket kan luta sig tillbaka och skylla på "hastighet" eller vad som helt som dom är heeelt oskyldiga till.

Vad hände med "förlåtande system" och att "man skall kunna göra fel utan att dö på kuppen"...?
Allt sådant gäller bara för redan skyddade bilister. Allt i noll vision är till deras fördel, alla nackdelar av noll vision landar på de oskyddade trafikanterna och - faktiskt även på den tunga trafiken.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är inte så insatt i just denna historia. Men för ett par veckor hittade de ju en medelålder man och hans hustru i diket. Inga vittnen och ingen vid medvetandet och ändå kommer man fram till att det är en singelolycka. Jag inbillar mig att det är rätt svårt att avgöra om en kraschad mc kan avslöja om det är en singelolycka eller en bilist som smitit från platsen.
Aha, Du tänker så. Ja, ta ett exempel som Ulvhamne berättar så kan det naturligtvis vara så att en bilist prejat ett mc-ekipage av vägen vid t ex möte eller omkörning och valt att smita. Det är ju svårt att bevisa om inte omständigheterna är ytterst tydliga.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
"Skyltad hastighet"? Är jag säker om jag går omkull i hundra blås?
Nej, självklart inte. Ändå ser detta ut att bli ännu ett dödsfall där Trafikverket kan luta sig tillbaka och skylla på "hastighet" eller vad som helt som dom är heeelt oskyldiga till.

Vad hände med "förlåtande system" och att "man skall kunna göra fel utan att dö på kuppen"...?
Allt sådant gäller bara för redan skyddade bilister. Allt i noll vision är till deras fördel, alla nackdelar av noll vision landar på de oskyddade trafikanterna och - faktiskt även på den tunga trafiken.

Ibland är det jobbigt att ha rätt, detta sa jag när Noll Vision kom...:( Då fick jag mycket skit för att jag var negativ, konspirationsteoretiker, foliehatt och liknande men nu är vi där.:mad:
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Förstår inte att inte fler kör med actionkamera på hjälmen eller hojen. Jag gör ALLTID det, just för sånt här, går inte att bevisa något iom att man allt som oftast är själv på hojen. och det äri princip alltid vi som får skulden för alla olyckor...
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Förstår inte att inte fler kör med actionkamera på hjälmen eller hojen. Jag gör ALLTID det, just för sånt här, går inte att bevisa något iom att man allt som oftast är själv på hojen. och det äri princip alltid vi som får skulden för alla olyckor...

Ska ladda min nu då du säger det. Tack för påminnelsen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Polis, räddningstjänst och ambulans larmades på tisdagseftermiddagen till Oscar Arpis väg i Gottsunda efter larm om en trafikolycka.
Vid 15.30-tiden tappade en motorcykelförare kontrollen över fordonet och körde in i ett skogsparti vid Oscar Arpis väg.
En bit av grönområdet runt mc:n spärrades av under räddningsarbetet. Föraren fördes till sjukhus i ambulans med svåra skador. Han avled senare av skadorna på sjukhuset.
Motorcykeln var anmäld stulen ."
http://www.unt.se/uppland/uppsala/allvarligt-skadad-i-mc-olycka-4307404.aspx

En till på stulen hoj som tillför en pinne i statistiken

Verkar ha varit utan hjälm också.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
På fejsbok var det någon som sett en högst obegåvad yngre herre bränna omkring i det där området utan alla möjliga former av skydd, som hjälm. I alldeles för höga hastigheter. HAde setts till på en annan hoj i bästa idiotkörstil med...
Yngre vet jag inte. Han var väl -74 dvs. 40+.
Går att klura ut vem ifall man kollar Utryckning Uppsala på fejjan.

Synd om de anhöriga. Men utan hjälm, utan skydd på en stulen hoj..... oddsen är liksom inte för en då.
Vet inget om körkortsstatus om det finns eller inte, men det är väl den sista punkten för att det skall vara ett klassiskt exempel av extremt beteende i trafiken.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Som sporthojspilot har jag alltid känt att jag kategoriserats åt extemkategorin per automatik.
Har inte tänkt på det förens försäkringen för r1an höjs med 100% utan förklaring och utan utmärkande från min sida.
9 år med samma hoj, 12000mil, samma f-bolag och är nu +50år.

Tänkte att nu ska de ha bort sporthojar från trafiken och började kika på olycksstatistiken från trafikverket.
Statistiskt borde jag utgöra en liten risk oavsett hojtyp och då förs sänkts på båda mina xt600 så är det nog inte jag som person de ser som problemet.

Iom diskusionenerna här kring verkligt extremt betende och allvarliga olyckor undrar jag hur väl statistiken vi fär ta del av har sammanställts?

Fanns det någon möjlighet att ta del av rådatat till statistiken skulle det vara till stor hjälp att bringa klarhet i vad som är vad, dvs vad vi kallar hojförare och inte körkortslösa, drogpåverkade amatörer som har olycka stämplat i pannan oavsett va de kör eller gör.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Fanns det någon möjlighet att ta del av rådatat till statistiken skulle det vara till stor hjälp att bringa klarhet i vad som är vad, dvs vad vi kallar hojförare och inte körkortslösa, drogpåverkade amatörer som har olycka stämplat i pannan oavsett va de kör eller gör.
Inte rådata men väl sammanställningar på längden och tvären hittar Du i MC- och Mopedstrategi 2.0 (senaste), sedan brukar SMC årligen lägga ut avidentifierade sammanställningar med ålder, hojtyp, olyckstyp etc.

Länk där Du hittar de flesta rapporterna: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Man brukar räkna med att Sporthoj utgör mellan 5 och 10% av hojbeståndet, utgör numera ca 40% av de som förekommer i dödsolyckor...
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
http://www.unt.se/uppland/uppsala/allvarligt-skadad-i-mc-olycka-4307404.aspx

En till på stulen hoj som tillför en pinne i statistiken

Verkar ha varit utan hjälm också.


Hmmm.... Gottsunda - skall vi ta att sätta saker och ting i ett större perspektiv?

Området har präglats av oroligheter, buskörning på mopeder och motorcyklar, bilbränder och annan skit i minst 7 år, när man gogglar lite.

Aftonbladet Aug 2009 skrev:
De oroligheter med bråk och bilbränder i Gottsunda som började natten mellan fredag och lördag återupptogs på lördagskvällen.

– Räddningstjänsten har desarmerat en brandbomb i badhuset. Någon hade kastat in den, säger Kenneth Sundin, vakthavande vid Uppsalapolisen.

Enligt Sundin handlar det om flera ungdomsgäng om 30-40 personer.

– Tre bilbränder har rapporterats. Dessutom kastade de en brandbomb mot en polisbil, men missade.

Polisen hade vid midnatt inga gripna, och inga rapporter om skadade.

– Vi vet inte varför de gör detta. Men man misstänker att de influeras av oroligheterna i Göteborg, säger Sundin.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11976843.ab


I fredags hade polisen fräckheten att gripa en man på stulen MC i området:

UNT 15 Juli skrev:
Det brinner på flera ställen i Valsätra och Gottsunda. Enligt polisen är det oroligt í området kring Bandstolsvägen. Under kvällen har det kastats stenar och en molotovcocktail kastades mot en buss.

Det var vid 19.30-tiden på fredagskvällen som polisen grep en man i 20-årsåldern som stal en mc och vurpade när polisen kom. Enligt uppgift från polisen var stämningen i Valsätra orolig då.
<snip>
– Det började för några timmar sedan, efter att den där killen som körde motorcykel greps. Sedan dess har ett 30-tal ungdomar samlats på Bandstolsvägen, säger ett vittne till UNT.

http://www.unt.se/uppland/uppsala/brander-och-stenkastning-i-valsatra-4304426.aspx

Fortsatta kravaller under helgen ledde till att...

SVT 19 Juli skrev:
Ett femtiotal stenkastande ungdomar i Gottsunda/Valsätra i Uppsala gjorde att räddningstjänsten i helgen blev kraftigt försenad till en lägenhetsbrand där en man dog.

Enligt brandchefen i Uppsala Anders Ahlström fördröjdes insatsen med en kvart, en försening som kan vara livsavgörande.

Helgen har varit stökig i stadsdelen Gottsunda/Valsätra med upp till ett femtiotal ungdomar som efter ett polisingripande på fredagskvällen tänt på bilar, eldat soptunnor och bildäck och kastat sten på polis och räddningstjänst.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6478306


Så oerhört tragiskt.
...att ett område kan tillåtas att glida iväg till att bli ett slags ingenmansland där bara den starkes rätt gäller, och rättsvårdande myndigheter tvingas backa undan och ta skydd bakom kravallsköldar.
Under 7 långa år!

Varför accepterar vi sådant här? Hur ser planen ut, Staten?
Under sju långa år borde man kunnat ta ut en kurs, kan tyckas...

Tillbaka till det inträffade: är det möjligen den i fredags gripne hojtjyven, utsläppt och igång med att trasha någon annans stulna hoj som bitit i gräset nu?
En gudomlig rättvisa i så fall, att den individ som var en av anledningarna till att Räddningstjänsten inte kunde köra fram nu själv heller inte lever längre.

Men, det kan man ju bara hoppas på.
Mer troligt är väl ändå att det är ett vedertaget beteende i området - att fara omkring utan behörighet på andras grejer. Det lär finnas 10 skuggor till den som blev gripen, och 10 skuggor till den som körde ihjäl sig.
Yi-Haa!

..och vi får betala priset. Vi får artiklarna med MC-DÖDEN nedkört i halsen, där bara en del av sanningen redovisas, för folk som ändå bara läser rubriker.*

Flera gånger om, dessutom - för om ett år kommer Trafikverkets statistik där man allvarsamt lägger pannan i djupa veck och konstaterar att "MC-olyckorna fortsätter att öka".

Och två år senare kommer nya förslag till åtgärder där vi - med körkort, kläder, egen hoj och Lagen som något slags rättesnöre, skall få våra fordon elektroniskt kastrerade, och vår framfart likaledes elektroniskt övervakad.

Fan vad less jag är på den här skiten.


Edit:
Intressant tillbakablick och beskrivning av fenomenet "social oro"
https://polisen.azurewebsites.net/index.php/social-oro/historiskt-perspektiv/

Inget nytt fenomen, men som noterat i sista stycket - med nya inslag.
Analysen finns där alltså, sedan länge tillbaka.
Lösningen? Var är lösningen? Var är ens debatten om en lösning?

Kan vi vara överens om att den INTE heter hastighetsbegränsare för MC?


Edit II
* Aftonbladet rapporterar som om det hade varit en MC-olycka vilken som helst:
Det var 15.35 som polisen fick larm om olyckan.

– Det är en ensam man på motorcykel som är ute och åker, berättar Tommy Karlsson, vakthavande befäl vid polisen i Uppsala.

– Han kör fort och tappar kontrollen av någon anledning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23199302.ab

Sådant bygger allmänhetens bild av hur det är att köra motorcykel...
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Inte rådata men väl sammanställningar på längden och tvären hittar Du i MC- och Mopedstrategi 2.0 (senaste), sedan brukar SMC årligen lägga ut avidentifierade sammanställningar med ålder, hojtyp, olyckstyp etc.

Länk där Du hittar de flesta rapporterna: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Man brukar räkna med att Sporthoj utgör mellan 5 och 10% av hojbeståndet, utgör numera ca 40% av de som förekommer i dödsolyckor...
Tack Roffe, jag misstänkte att du skulle veta ☺

Ingen av oss här som kör sportis lär väl vara omedvetna om hur illa olycksstatistiken för sportsegmantet ser ut.
Det är dock fruktansvärt frustrerande att ringa försäkringsbolaget och försöka diskutera på vilket vis man som långvarig kund har +20k mil på R1or, har blivit "gubbe" och har en dröse stegutbildningar och knix med smc MEN har en förkärlek till supersport och inte MT-10 när allt man får höra är att: -"Det gäller är en supersport med hög effekt" och då finns det inget de kan göra.

Var inte meningen att gråta ut här om min försäkring, ville bara påvisa att trots de bästa statistiska förutsättningar som förare/ägare så tolkar jag det är sporthojskategorin som sådan som är i fokus, inte så mycket föraren, enligt min erfarenhet tyder det på en statistisk feltolkning eller ovilja att använda alla parametrar.
Eller så är det jag som är helt fel ute, vilket inte vore första gången &#55357;&#56838;
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack Roffe, jag misstänkte att du skulle veta ☺

Ingen av oss här som kör sportis lär väl vara omedvetna om hur illa olycksstatistiken för sportsegmantet ser ut.
Det är dock fruktansvärt frustrerande att ringa försäkringsbolaget och försöka diskutera på vilket vis man som långvarig kund har +20k mil på R1or, har blivit "gubbe" och har en dröse stegutbildningar och knix med smc MEN har en förkärlek till supersport och inte MT-10 när allt man får höra är att: -"Det gäller är en supersport med hög effekt" och då finns det inget de kan göra.

Var inte meningen att gråta ut här om min försäkring, ville bara påvisa att trots de bästa statistiska förutsättningar som förare/ägare så tolkar jag det är sporthojskategorin som sådan som är i fokus, inte så mycket föraren, enligt min erfarenhet tyder det på en statistisk feltolkning eller ovilja att använda alla parametrar.
Eller så är det jag som är helt fel ute, vilket inte vore första gången ��

Du är ju en av de kunder som de tjänar pengarna på. Det är väl inte så konstigt om de inte vill ge dig rabatt för att du aldrig kostar något för dem, då skulle de ju tjäna mindre pengar.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Du är ju en av de kunder som de tjänar pengarna på. Det är väl inte så konstigt om de inte vill ge dig rabatt för att du aldrig kostar något för dem, då skulle de ju tjäna mindre pengar.

Tolkar det som lite ironi :D
Men det vore ju en vansinnig affärside att skrämma bort kunder man faktiskt tjänar pengar på.

Edit: Det var inte det att jag inte fick rabatt utan att de plötsligt höjde en redan hög premie 100% utan någon förklaring, det skulle jag kalla rovgirighet :D
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Eller så är det jag som är helt fel ute, vilket inte vore första gången ��
Du är helt rätt ute:tummenupp

Ställ upp en klase hojar utan förare på. De är nu helt döda ting och inget skiljer den ena maskinen från den andra när det gäller faror. Visst är den ena maskinen optimerad för vissa förhållanden, en annan för andra men de utgör ingen eller ungefär likartad risk eller fara för omgivningen.

Sätt samma förare på hojarna i tur och ordning och låt denne ge sig ut i trafiken. Fortfarande utgör med all sannolikhet denne förare ungefär samma trafikrisk oavsett på vilken hoj han kör. Föraren anpassar förmodligen sina mariginaler och sin körteknik efter vilken maskin denne för tillfället kör.

Men låt nu ett gäng individer och personligheter välja hoj efter tycke och smak så händer det grejor. Av någon anledning utgör helt plötsligt sporthojsekipaget en nästan 10 ggr större fara för sig själv och omgivningen än genomsnittsmaskinen. Dessutom omkommer hojtjyvar, fyllbultar och körkortslösa med förkärlek på Sporthojen.

Detta drabbar, med dagens riskbedömning hos försäkringsbolagen, ägare som Dig. Tyvärr. Jag är övertygad om att Du skulle göra ungefär samma bedömningar och anamma ungefär samma körstil på en Adventure eller nakenhoj och då klara Dig med en tredjedel av premien. Men i stället buntas Du helt plötsligt ihop med ett klientel Du förmodligen i normala fall går omvägar kring och ska solidariskt vara med och dela de kostnader som sällskapet orsakar.

TFL säger att oavsett vilken jubelåsna som sätter sig på en hoj och kör åt helsicke så ska hojen omfattas av en trafikförsäkring. I min värld borde alltså kostnaden för vad dessa extremister ställer till med fördelas lika över hela hojkollektivet. Men jag tror tyvärr inte det funkar så idag, jag misstänker att det blir Sporthojen som bär de kostnaderna som trafikförsäkring likväl som kaskodel och då blir det dyrt. Jättedyrt.

Många är förvånade över att årspremien för helförsäkringen idag kan överskrida hojens värde. Då ska vi komma ihåg att en livslång skada (invaliditet) för en hojförare kostar försäkringsbolagen flera hundra tusen årligen under resten av förarens liv. Och slår Du då ut kostnaden för invaliditet hos ett antal extremister på ett ringa antal försäkrade maskiner blir det fort dyrt. Jättedyrt. Detta är Du med och betalar, enligt uppgift får, trots dagens premier, inte ett enda FB ihop sina kalkyler och analysmodeller för sporthojarna. Inte. Ett. Enda!

Det bolag som först inför individrelaterad försäkring, d v s utgår från att jag som förare bara kan framföra ett av mina fordon år gången och riskbedömer mig som individ oavsett vad jag kör (finns eller har funnits i bl a UK) kommer med stor sannolikhet att få både mitt gillande och framtida affärer. Tyvärr tror jag den modellen är avlägsen.

Personligen tror jag att försäkringsbolagen, ivrigt påhejade av TrV och (underligt nog) branschen i form av McRF, inom kort premiesätter Sporthojen ur trafik, i vart fall som helförsäkrat fordon:( Jag hoppas jag har fel.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Du är helt rätt ute:tummenupp

Ställ upp en klase hojar utan förare på. De är nu helt döda ting och inget skiljer den ena maskinen från den andra när det gäller faror. Visst är den ena maskinen optimerad för vissa förhållanden, en annan för andra men de utgör ingen större fara för omgivningen.

Sätt samma förare på hojarna i tur och ordning och låt denne ge sig ut i trafiken. Fortfarande utgör med all sannolikhet denne förare ungefär samma trafikrisk oavsett på vilken hoj han kör. Föraren anpassar förmodligen sina mariginaler och sin körteknik efter vilken maskin denne för tillfället kör.

Men låt nu ett gäng individer och personligheter välja hoj efter tycke och smak så händer det grejor. Av någon anledning utgör helt plötsligt sporthojsekipaget en nästan 10 ggr större fara för sig själv och omgivningen än genomsnittsmaskinen. Dessutom omkommer hojtjyvar, fyllbultar och körkortslösa med förkärlek på Sporthojen........
Klockren sammanfattning :tummenupp
Det du säger stärks av att tidigare var trafikdelen och vagnsskada ungefär 50-50% så är det inte i dag, trafikdelen är högst, i alla fall på min hoj. Visst, det har tillkommit en extra skatt på trafik men det står ändå inte i paritet mot tidigare.

Försäkringsbolag direkt avråder att försäkra en sporthoj hos just dem.

Kollar man yamaha märkesförsäkring (svedea) så försäkrar de alla yamaha mc....
UTOM YZF R1 och YZF R6 !!
Till och med märkena verkar ju gett upp "kampen" om sporthojarna, det är anmärkninsvärt och väldigt illavarslande, tyvärr
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det bolag som först inför individrelaterad försäkring, d v s utgår från att jag som förare bara kan framföra ett av mina fordon år gången och riskbedömer mig som individ oavsett vad jag kör (finns eller har funnits i bl a UK) kommer med stor sannolikhet att få både mitt gillande och framtida affärer. Tyvärr tror jag den modellen är avlägsen.

Japp, så funkar det i UK. DU som förare är försäkrad, och därigenom det fordon du framför.
Inte ett helt okomplicerat system, men det premierar helt klart den förare som är engagerad i sin egen körning.

Bra inlägg!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Som sporthojspilot har jag alltid känt att jag kategoriserats åt extemkategorin per automatik.
Har inte tänkt på det förens försäkringen för r1an höjs med 100% utan förklaring och utan utmärkande från min sida.
9 år med samma hoj, 12000mil, samma f-bolag och är nu +50år.

Tänkte att nu ska de ha bort sporthojar från trafiken och började kika på olycksstatistiken från trafikverket.
Statistiskt borde jag utgöra en liten risk oavsett hojtyp och då förs sänkts på båda mina xt600 så är det nog inte jag som person de ser som problemet.

Iom diskusionenerna här kring verkligt extremt betende och allvarliga olyckor undrar jag hur väl statistiken vi fär ta del av har sammanställts?

Fanns det någon möjlighet att ta del av rådatat till statistiken skulle det vara till stor hjälp att bringa klarhet i vad som är vad, dvs vad vi kallar hojförare och inte körkortslösa, drogpåverkade amatörer som har olycka stämplat i pannan oavsett va de kör eller gör.

Samma hände mig. Att de kunde se över 10 år utan skada i hushållet men ändå tokhöjde premien gjorde att de blev av med en nöjd helkund.
Men förarna kan inte göra något i dagens samhälle. Noll Vision tar inte hänsyn till den aktive föraren som försöker förhindra en olycka utan skyddar den passive (bil-) föraren när olyckan hänt.

En motorcykel liksom en SportHoj är inte farligaren än föraren men när mantrat trummas in måste det vara farligt. Och det finns ju siffror! Siffror är det viktigaste idag. Stämmer inte verkligheten med siffrorna får man ändra verkligheten.

Extrem per kategori...
En utflykt med SMC för några år sedan sa en varselklädd turledare att jag kanske inte kunde åka med. Varför fick inte damen samma fråga? Hon hade inte kåpa och lågt styre på sin SportHoj!:huvet

Då kunde jag inte låta bli att dryga mig lite och säga att jag har en specialbyggd SportHoj!
-Du ser den här, sa jag och pekade på gashandtaget, med den kan jag anpassa både hastigheten och ljudet! Och det bästa är att det är jag som bestämmer! :D

Sen är det väl bara att erkänna att den inte är den bästa i Londontrafiken när det är varmt... :(
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top