Jämnare gång med fetare blandning vid låga varv?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har en Triumph Street Triple -13, som går mycket bra genom hela registret förutom att gasen är ganska ryckig på låga varv vid mycket lågt gaspådrag. Främst när man går från att ha 0% gas till att gasa lite så blir det ofta ryckigt, äldre förgasarhojar är betydligt mjukare och jämnare just där.

Vad jag förstår är detta ett problem i nästan alla nyare hojar eftersom tillverkarna pressat blandningen till att vara så snål som möjligt för att klara avgaskrav och för att få bättre bränsleekonomi. Jag hittade en bra artikel som diskuterar just detta fenomen med nyare hojar: http://www.asphaltandrubber.com/popular/motodna-jerky-throttles/

På Triumph är det väldigt lätt att mappa om ECU:n. Man kopplar bara in första bästa OBDII interface som man köper för 200 kr med Bluetooth och sedan kör man en app i telefonen eller plattan så kommer man åt hela bränsletabellen i original ECU:n.

Frågan är nu om någon har erfarenhet av att feta till blandningen under 5000 rpm och under 10 % gas för att få en jämnare och mer kontrollerbar gas just där?

- Hur mycket ska man ändra för att få jämnare gång?

- Kan något ta skada av att man trycker i för mycket bränsle vid låga varv och liten gas?

- Bör jag göra dessa ändringar i en bänk, även fast jag inte har för avsikt att ändra något på fullgas?

unnamed.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så länge du kör under 70 km/h bara någon kortare sträcka kan du mappa precis hur tokigt som helst - så länge hojen tar sig framåt. Spar originalmappningen! Mappar du för fett på låga varv och litet gaspådrag surar stiften - enkelt att bota.

En mappning i bänk är säkraste sättet UTIFALL/OM/NÄR programmet får spatt, klenar ut blandningen och bränner ventiler och kolvar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
En fråga då.
Styrs inte bränslemängden utifrån lambdavärdet på låga varvtal?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Styrs inte bränslemängden utifrån lambdavärdet på låga varvtal?

Inte vid kallstart innan givaren blivit fullt upphettad och kan avge någon spänning att reglera efter. Min -94 Firebird v8 behöver köras ca 2 km innan den icke-eluppvärmda sonden börjar leverera spänning nog att låta överväxeln kopplas in. Min Volvo S60 T5 lite kortare sträcka. Har OBD2 ansluten som berättar det.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En fråga då.
Styrs inte bränslemängden utifrån lambdavärdet på låga varvtal?
Man kan ställa i programmet om man vill ha lambda på låglast eller ej på de flesta mcsprut. Brukar ge trevligare gång att skita i lambda och köra trottelmapp i hela registret.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ja, jobbigt problem! Inte minst vid roadracing på blöta banor. Trixigt med stora spjällhus också. Flödet genom spjällhuset som en funktion av vridningsvinkeln är långt ifrån linjär, speciellt inte nära stängt läge (map difftrycket). Förutom mappning, kan ett gashantag med progressiv utväxling på rullen hjälpa något med problemet. Mappen bör också ha betydligt finare indelning nära 0. Jag tror mina nedersta 5 rader är upp till 15% ungefär (Megasquirt) och din mapp är ju väldigt "fin" i de lägre regionerna!
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Tack för tipsen, jag upptäckte nu dock att mjukvaran som man själv kommer åt ännu inte stöder att mappa om Street Triple från 2013 och nyare. Så jag kan tyvärr inte göra något själv i vilket fall. Jag får se hur motorn beter sig lite längre fram mot sommaren i varmare väder, annars får jag kontakta någon med bänk för att få ordning på det :tummenupp

Jag upptäckte också att det snurrar runt en massa OBDII läsare på nätet som inte fungerar för att de är piratade kinakopior. Man vill ha en genuin ELM327 läsare till Triumph för annars kan man inte ens ansluta till hojen för att se och ändra service datan.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har samma problem med min Ktm 990 sm den gick ryckigt på alla farter under 10% gasutslag. Jag har fått den mycket bättre genom att slipa gasrullens rullkam flackare från början så gasutslaget förlängs. Nu vet jag inte om du har wirestyrd gas så du kan göra den moden eller om du har elstyrd gas?

Min Ktm 990 08 är lätt att mappa om själv i gratis tune ecu program och en laptop. Den går ryckigt såfort den går lilla minsta åt snålare hållet faktum är att den rycker redan vid 13:1 Afr. Jag vill ha både bra soppaförbrukning och inge ryck så jag fetar på tills den slutar rycka helt enkelt. Jag skiter med andra ord i vilket AFR det är när den går ryckfritt men de ligger fetare än man kan tro ca 13:1. Lambdasonder är borttagen och nollade i tune ecu.

Jag vet inte om man kan mappa bort ryck i bänk lika bra som vid gatmappning?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har samma problem med min Ktm 990 sm den gick ryckigt på alla farter under 10% gasutslag. Jag har fått den mycket bättre genom att slipa gasrullens rullkam flackare från början så gasutslaget förlängs. Nu vet jag inte om du har wirestyrd gas så du kan göra den moden eller om du har elstyrd gas?

Min Ktm 990 08 är lätt att mappa om själv i gratis tune ecu program och en laptop. Den går ryckigt såfort den går lilla minsta åt snålare hållet faktum är att den rycker redan vid 13:1 Afr. Jag vill ha både bra soppaförbrukning och inge ryck så jag fetar på tills den slutar rycka helt enkelt. Jag skiter med andra ord i vilket AFR det är när den går ryckfritt men de ligger fetare än man kan tro ca 13:1. Lambdasonder är borttagen och nollade i tune ecu.

Jag vet inte om man kan mappa bort ryck i bänk lika bra som vid gatmappning?

Tack för informationen. Ungefär hur känsliga är ändringar som du gjorde i ECU Tune av bränsletabellen? Det jag menar är hur mycket du ändrade värdena på ett ungefär, 1% ökning eller 10 % ökning eller kanske ännu mera?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för informationen. Ungefär hur känsliga är ändringar som du gjorde i ECU Tune av bränsletabellen? Det jag menar är hur mycket du ändrade värdena på ett ungefär, 1% ökning eller 10 % ökning eller kanske ännu mera?

Jag har insett att man får ta i ordentligt för att få just denna hoj att ens reagera. Ex om den rycker rel mycket så måste jag höja soppan 10% från tomgångsvarv 1700varv och upp till de varvtal jag upplever den rycka typ 4800v. Därifrån kan man ändra 5% åt gången för att finlira in det ,jag ändrar sällan mindre än 3-5% .
Om jag fetar på så den inte alls rycker så drar den på tok för mycket soppa (0,8-1lm!) så jag mappar till en viss nivå av ryckighet som jag kan stå ut med i både soppaförbrukning och ryck då ligger den på 0,65-0,7lm men rycker då en aning.

Om de inte går komma in i ECU med något program kan du inte bara köpa en Powercommander 3 eller 5? Då kan du grovjustera låg/mellanreg/full gas med enkla knapptryckningar ute efter vägen och finlira in det med uppkopplad dator (pc 5)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett ofta framgångsrikt trick att få bort ryckighet på låg last när man ger gas, är att "blenda" bränslecellerna i det området, så att skillnaden mellan intilliggande bränsleceller i det aktuella låglastområdet blir mindre.
Jag vet inte var låglastrycken ligger i din map, sånt är ju hojindividuellt, men som exempel på var det kan vara bra att "blenda": titta på din bild över bränslemappen på raden för 2000rpm vad som händer mellan TPS 4 och 5. Här få plötsligt hojen 11% mer bränsle, så om man har såna övergångar i det aktuella problemområdet, då skulle jag här provat att rika upp blandningen några procent i cellen 2000rpm/TPS4. Så att övergången till cell 2000rpm/TPS5 blir mindre.

Ett annat trick är att retardera tändningen i "ryck-området". Man dämpar helt enkelt ned effekten genom att köra sen tändning i berörda låglastceller.
Att feta upp blandningen lite i låglastområdet hjälper ofta -så det är bra att prova det- men att feta upp den så mycket att hojen drar soppa som en bil, det är fel metod, då har man helt enkelt fetat upp så mycket att man dämpar låglasteffekten genom fet blandning. Det leder till större cylinderslitage och invändning nedsotning av motor och oljesystem.
Hur tuff sporthojspilot man än är, så är det ju så att en gathoj går övervägande delen just på låglast, det är ju där man ligger på en större gathojmotor så fort man färdas under 100kmh och inte accelerar. Så för motorlivslängden på en gatmotor är det värre att den går för fett på låglast än för fett på fullgas.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
TS: Har du kopplat bort bränsleavstängning vid motorbroms?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Ett ofta framgångsrikt trick att få bort ryckighet på låg last när man ger gas, är att "blenda" bränslecellerna i det området, så att skillnaden mellan intilliggande bränsleceller i det aktuella låglastområdet blir mindre....

Ett annat trick är att retardera tändningen i "ryck-området". Man dämpar helt enkelt ned effekten genom att köra sen tändning i berörda låglastceller...

Tack för tipsen, ska ha det i åtanke! :tummenupp

TS: Har du kopplat bort bränsleavstängning vid motorbroms?

Är det något specifikt på Triumph som är separat från bränsle mappen som man kan ändra? Hur gör jag det i så fall?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top