Tips på roligare sommarbil?

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
En GTI bil ska manuell låda. Hothatch ska ha manuell. BMW M2/M3 manuell låda. C63 AMG automat
M5/E63/RS6 automat, gäller även S-class,7-serie, Bentley,RR.

Basta pasta!
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Bmw M3 kan jag rekommendera som lite roligare sommarbil, jag har en M3 e92 själv. Perfekt komplement till motorcykeln.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Nu har jag inte läst så många inlägg här, men de tre bilarna du anger i första.. Jag har haft en GTI och har en 330CI idag. Det blir inte kul med framhjulsdrift så är det bara! skaffa en bil med rwd det blir ett ganska litet utbud av tillverkare men det blir en rolig bil!

- - - Updated - - -

Bmw M3 kan jag rekommendera som lite roligare sommarbil, jag har en M3 e92 själv. Perfekt komplement till motorcykeln.

En M3 e46 borde man kunna få för hans budget, roligare blir det nog inte för dem pengarna!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Tänk att man har börjat gilla jänkare såhär på äldre dar. Så jävla brutal, men vad den behöver tio växlar till med nära 900Nm i vrid kan man ju undra..

Läste ett testa på corvette med en liknande motor.. det va 50/50 om man fick i 4an eller högsta växeln men det spelade inte så stor roll egentligen.. :hihi

- - - Updated - - -

Äh, vilket BS. Åk med mig på bulten i Abarthen så får vi se vad du tycker sen :hej

åka bil är väl inge kul? ;) Nä jag håller fast vid min åsikt.. gasar man i en kurva så ska det få bilen att styra mer inte mindre :fakta
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
7808696979.jpg


Har någon föreslagit Lotus Exige!? :rock

http://www.blocket.se/ostergotland/Lotus_Exige_S_COUPE_LIMITED_EDT_65802118.htm?ca=17&w=3
 

Snowman89

Guest
Oj tråden hade visst vaknat till liv igen, trevligt!

Mina initiala planer grusades tyvärr, så jag ligger lite lågt just nu och städar ur garaget lite.
Så får jag se vad det kan bli framöver.
Tanken var från början att köpa en fräsch skåpbil och sen ha en rolig bil sommartid.
Problemet var bara att hitta en skåpbil som inte var rostig, hade trasig inredning eller rullat >20000mil och var allmänt risig..
Efter att ha kikat på några så kom jag fram till att det inte verkar finnas några skåpbilar som uppfyller ovanstående krav och som man samtidigt får in en hoj i..
Så för tillfället åker jag runt i en Octavia 1.8 TSI som mer än gärna går rakt på såfort det svänger :lol

Jag håller absolut med de flertalet har skrivit om att effekt inte är allt på en bil.
Ett väl avstämt chassi med en trevlig motor kan bli väldigt roligt, även om den inte har massa effekt.
Sen ser jag inte direkt tjusningen med att åka 200km/h+ på varken hoj eller i bil.
Så personligen skulle jag inte ha något emot att köpa en Abarth eller liknande, även om flera här menar att den har drivningen på "fel" hjul :)
Hur kul vore det inte att åka om eller jaga en nyare BMW/Audi/Valfritt "premiummärke" med en liten Abarth 500 liksom? :arsele

Sen har jag bara en halvtrött hoj för väg och åker knappt landsväg längre.
Så en sommarbil skulle inte behöva slåss mot en hoj för körtid under sommaren.
De hojar jag har platsar annars bara på olika banor.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Oj tråden hade visst vaknat till liv igen, trevligt!

Mina initiala planer grusades tyvärr, så jag ligger lite lågt just nu och städar ur garaget lite.
Så får jag se vad det kan bli framöver.
Tanken var från början att köpa en fräsch skåpbil och sen ha en rolig bil sommartid.
Problemet var bara att hitta en skåpbil som inte var rostig, hade trasig inredning eller rullat >20000mil och var allmänt risig..
Efter att ha kikat på några så kom jag fram till att det inte verkar finnas några skåpbilar som uppfyller ovanstående krav och som man samtidigt får in en hoj i..
Så för tillfället åker jag runt i en Octavia 1.8 TSI som mer än gärna går rakt på såfort det svänger :lol

Jag håller absolut med de flertalet har skrivit om att effekt inte är allt på en bil.
Ett väl avstämt chassi med en trevlig motor kan bli väldigt roligt, även om den inte har massa effekt.
Sen ser jag inte direkt tjusningen med att åka 200km/h+ på varken hoj eller i bil.
Så personligen skulle jag inte ha något emot att köpa en Abarth eller liknande, även om flera här menar att den har drivningen på "fel" hjul :)
Hur kul vore det inte att åka om eller jaga en nyare BMW/Audi/Valfritt "premiummärke" med en liten Abarth 500 liksom? :arsele

Sen har jag bara en halvtrött hoj för väg och åker knappt landsväg längre.
Så en sommarbil skulle inte behöva slåss mot en hoj för körtid under sommaren.
De hojar jag har platsar annars bara på olika banor.

Trist så.

Helt klart, en rolig bil behöver huvudsakligen ett välbalanserat och roligt chassie, manuell låda, och egentligen bara _tillräckligt_ med effekt för att kunna rubba balansen. Roligheten ligger i känslan och att ha en AKTIV körupplevelse, mao ska så mycket som möjligt av vad bilen göra vara upp till dig, inte bilen, alltså elektronik= no-no.
Har man en skåpbil att köra till vardags, nyttokörning, anser jag att det bästa sättet att få detta är med en gammal bil, mekaniskt grepp, låg vikt, osv, så lite av dagens elektronik & annan "dämpning" som isolerar dig från asfalten som möjligt.
Själv hade jag velat _bygga_ en bil i det segmentet och anpassa den efter vad jag vill ha, men det är för att jag personligen uppskattar garagetid, självklart finns det orginalare att titta på.
Skall man ha EN bil, är ju typ en modern GTI-bil, eller typ abarth en bil som duger att pendla med, handla med, köra i slask och regn, bekväm att åka långt med, och inte kräver jättemycket underhåll, men ändå kul att köra, perfekt. I min mening är där de mindre bilarna roligare, då lättare vikt = livligare, och oftast mindre isolerande lull. Bilar som gör allt. Men jag håller fast vid att BMW "M" bilar är de bästa av dessa bilar som skall göra allt, då du får balansen och lekfullheten av bakhjulsdriften med tillräckligt med effekt för att påverka balansen och leka med greppet, och ändå är de bekvämare att resa med än hot-hatcher, och fortfarande pålitliga som vilken annan bil som helst. Självklart kostar ju detta pengar, och för en ny abarth får man gå på en rätt välanvänd M3'a, men jag vidhåller att detta är befogat.

Prestanda, i hk siffror, noll till hundra och toppfart känns fullkomligt ointressant för en bil som körs i trafik.
Detta spelar endast roll i ett tävlingsfordon, möjligtvis att posörmuppar bryr sig om det när de skall försöka skryta i pubben, men i verkligheten beror prestanda i trafik, och på väg allt för mycket på föraren snarare än bilen.

På väg är min bil en av de absolut kvickaste i trafik, trots BRUTAL 1248cc diesel prestanda, bara för att det är jag som sitter på gaspedalen. Kan inte räkna hur många AMG-mersor och turbo-jappsar jag rastat i slasket och grusdammet, bara för att jag har kontroll på bilskrället.

:tungan
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Helt riktigt, man får ju aldrig köra fort ändå, så jag köpte mig en sån här:

dyngsprätt.jpg
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top