Enrosabil rullar sakta mot R600

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hur får du hojen att sätta sig med bakbromsen? Sätta tryck på bakdämparen för att?

Du har 95% bromsverkan på frambromsen. Är det något du vill stabilisera lugna ner så är det framgaffeln. Bakhjulet svävar ganska fritt i luften och har inte mycket friktion vid hårda inbromsningar.

Det komprimerar gaffeln en aning - mer tryck på framhjulet när du börjar bromsa = mera friktion, lägre tyngdpunkt, inte lika lång väg för gaffeln att komprimeras när du tar frambromsen, det lugnade faktiskt ner hojen en hel del, tills jag övergjorde det "litegrann" och det blev kortslutning i skallen. Dock tänker jag se till att träna på det på träning istället för tävling, då jag inte har lust att straffa någon annan för mina halvdanerier.

Det är alltså tänkt att ske i början av inbromsningen, inte så som jag gjorde för att köra ur.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Enligt min fysikbok så ger bakbromsen tryck på bakdämparen och således reser sig hojen i fram och du får en än mer ostabil hoj när du klipper på frambroms.

Men jag har haft fel förr. Hur är det fysiskt möjligt att det blir press på framgaffel/framdäck med hjälp av bakbromsen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Enligt min fysikbok så ger bakbromsen tryck på bakdämparen och således reser sig hojen i fram och du får en än mer ostabil hoj när du klipper på frambroms.

Men jag har haft fel förr. Hur är det fysiskt möjligt att det blir press på framgaffel/framdäck med hjälp av bakbromsen?

Därför att när man bromsar på bakhjulet så blir hela hojen en hävarm som hjulet tar sats mot och således så hamnar viss del av bromskrafterna så att de trycker ner framhjulet. På samma sätt som att framhjulet åker upp i luften när man accelererar så när man retarderar så trycks det ner lite. Dock så kan man ju inte riktigt få samma kraft i marken när man retarderar som när man accelerarar.
Dessutom så om man använder bakbromsen så förankrar man bakänden under inbromsning, även om det är aldrig så lite så blir det stadigare när bakänden inte kan flyta fritt helt och hållet. Motorbroms har ju samma verkan som fotbromsen där iofs, förutsatt att man har någon sådan.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top