Fz1 ?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Nu är jag ju grymt novis på detta men... Vad jag förstått så ger den här typen av ECU-Flash tar ju för det första bort alla "restriktioner" som ligger i mjukvaran från fabrik. Skit som tex Fuel Cutoff, aggressivare öppning av sek spjäll m.m. Som en bonus kan man även be dem lägga in en alternativ bränslekurva, dvs mer eller mindre samma sak som en PowerCommander gör.

Vad jag läst så är det absolut bästa att först flasha ECUn för att bli av med skit tillverkaren tvingats lägga in pga lagkrav (buller, miljö m.m.) och sedan sätta dit en Powercommander + bänka i Dyno.

Nu känner väll jag att det räcker (kostnad) med 5000:- för en ECU Flash ink ändrad bränslekurva mot att lägga 8-9000 till ovanpå dom 5000 för att få ut det absolut sista i en Dyno
Ingår där ändrade bränslevärden i dom där 5000 kronorna?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Det får bli ECUunleashed på Yamahacenter, Lars Luftburkmod + kn filter, blockad AIS, rensad cat och 16t drev. Gissar på att notan kommer landa nånstans runt 7000:-
Skulle gärna vilja ha ett Akra eller Yoshi helsystem också men det blir för mycket pengar. Får hålla tillgodo med mitt BSM Titan slipon. Ska bara försöka klura ut varför EXUP ventilen sitter kvar och hur jag smidigast får bort den.

Låter ju riktigt fint! Återkom gärna i tråden om dina upplevelser av modden. Skulle jag göra detta så hade jag ändrat bakdrev istället för framdrev då hastighetsmätaren sitter på det drevet och ska tydligen mäta fel om man byter till mindre drev har jag hört. Bäst att kolla upp innan kanske?
Har också tagit bort exup på min. Plockade bort kablarna och brickan/ alt satte brickan i öppet läge. Kommer inte ihåg hehe :confused:
Har yoshipipa på min, blir nog helsystem om jag gör detta också :yoparty
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja det frågade jag om idag och det skulle det göra.

Kör du en CB600? Gå in på ECUunleashed och kolla om dem har till din hoj. Yamahacenter tar alla märken, bara ECUunleashed har mjukvara till den.
Kör en sån nu ja, men gäller inte den. Har en fz1:a på ingång. Undersöker möjligheter bara ?

Och mätarfel till följd av drevning borde väl gå att justera i detta med?
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Kör en sån nu ja, men gäller inte den. Har en fz1:a på ingång. Undersöker möjligheter bara ��

Och mätarfel till följd av drevning borde väl gå att justera i detta med?

Ja, man kan be dem ändra i mjukvaran. Bara tala om vilket drev man byter till så korrigerar dom.
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Låter som ett klokt val att välja en firma i Sverige för bästa support.

Angående exupen så borde du kunna plocka bort motorn också. Har inte läst så mycket om ecunleashed men Ivan och vcyclenut tar bort exup-kollen ur ecu:n men behåller resten av felsökningssystemen intakta.

Prata med dem om lamndastyrningen också. Vet att vid montering av pc så kopplas ofta lamndan bort.

Varvstoppet flyttas ofta upp ca 500varv och elfläkten brukar ändras så den startar vid 94grader. Fixar dom det också?
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Idag har det blivit en hel del gjort.

Tydligen så hade han som monterat slipon från början svetsat dit en rörbit med EXUP på link pipen. Har skruvat av skiten nu och lämnat in på en verkstad för att ta bort EXUP och svetsa hålet, ska hämta imorrn.

Passade även på att borra och mejsla bort katalysator materialet, så nu är det fritt blås :)

Täppt igen AIS och pluggat hålet i luftburken. Ikväll ska jag såga upp insuget i luftburken (Lars mod)

Just ja! Har även monterat loss ECUn och lämnat in på Yamahacenter i Helsingborg :) passa även på att beställa ett KN-Filter


Det tar sig...
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Idag har det blivit en hel del gjort.

Tydligen så hade han som monterat slipon från början svetsat dit en rörbit med EXUP på link pipen. Har skruvat av skiten nu och lämnat in på en verkstad för att ta bort EXUP och svetsa hålet, ska hämta imorrn.

Passade även på att borra och mejsla bort katalysator materialet, så nu är det fritt blås :)

Täppt igen AIS och pluggat hålet i luftburken. Ikväll ska jag såga upp insuget i luftburken (Lars mod)

Just ja! Har även monterat loss ECUn och lämnat in på Yamahacenter i Helsingborg :) passa även på att beställa ett KN-Filter


Det tar sig...

Ska du inte ta bort eller minska på dom övre gasspjällen också?
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Idag har det blivit en hel del gjort.

Tydligen så hade han som monterat slipon från början svetsat dit en rörbit med EXUP på link pipen. Har skruvat av skiten nu och lämnat in på en verkstad för att ta bort EXUP och svetsa hålet, ska hämta imorrn.

Passade även på att borra och mejsla bort katalysator materialet, så nu är det fritt blås :)

Täppt igen AIS och pluggat hålet i luftburken. Ikväll ska jag såga upp insuget i luftburken (Lars mod)

Just ja! Har även monterat loss ECUn och lämnat in på Yamahacenter i Helsingborg :) passa även på att beställa ett KN-Filter


Det tar sig...
Kul att det rör på sig :) kommer dom bänkköra hojen sen för att mäta effekt?

Jag ringde yamaha center idag jag också. Ska ev köpa ny hoj där om jag får min fz1 såld på måndag. :)

Jag kommer då be dem att fixa ecu:n på den nya hojen isf. :)

/Arn
 
Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Och jag har spenderat en del tid med att bla läsa på om den där vcycyclenut. Mycket goda recensioner, faktiskt inte hittat några negativa, sen att skicka sin ecu halvvägs runt jorden är ju en annan sak.. Men för 200 USD kanske det är värt risken
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Och jag har spenderat en del tid med att bla läsa på om den där vcycyclenut. Mycket goda recensioner, faktiskt inte hittat några negativa, sen att skicka sin ecu halvvägs runt jorden är ju en annan sak.. Men för 200 USD kanske det är värt risken

Absolut värt det om det funkar . Jag väljer att betala ett par tusen till ifall det inte funkar ��
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Så... Nu var luftburken uppsågad (Lars mod) också ��

Fått det mesta jag ville göra gjort på en dag! Trodde det skulle ta längre tid.

Nu är det bara att vänta på ECUn och mitt slipon innan jag kan skruva ihop allt igen
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Absolut värt det om det funkar . Jag väljer att betala ett par tusen till ifall det inte funkar ?
Fast i vcyclenut så ingår ju map också, vilka verkar funka väldigt bra enligt samtliga recensioner.

Fast vad fan, det sa du ju ingick i deras med vid närmre tanke ?
Ska bli kul att få se dina resultat. Keep posting
 
Last edited:

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Fast i vcyclenut så ingår ju map också, vilka verkar funka väldigt bra enligt samtliga recensioner.

Det ingår mapp i det jag beställt också. Det är säkert mer eller mindre samma sak man får. Jag menar bara att jag inte vill riska att stå med en hoj som inte startar för att sedan ta problemen med någon som sitter på andra sidan jorden. Är fullt medveten om att jag säkert betalar mer än dubbelt för samma sak hos Yamahacenter. Känns ändå bra att kunna komma in med hojen om det skulle vara några problem.

Jag snackade med Daniel på Yamahacenter en lång stund idag när jag var inne med ECUn, han visade då programeraren från ECUunleashed. Skulle det vara några problem med min flash, mapp eller annat så har han support direkt från tillverkaren och kan tex bara få ny mjukvara skickad och lägga in på plats.

Är det några problem vcyclenuts flash så får man snällt posta skiten till staterna igen.
 
Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det ingår mapp i det jag beställt också. Det är säkert mer eller mindre samma sak man får. Jag menar bara att jag inte vill riska att stå med en hoj som inte startar för att sedan ta problemen med någon som sitter på andra sidan jorden. Är fullt medveten om att jag säkert betalar mer än dubbelt för samma sak hos Yamahacenter. Känns ändå bra att kunna komma in med hojen om det skulle vara några problem.
Så sant så. Glömde det. Helt klart värt det om det funkar lika bra som ivans och vcyclenut, vilket det förmodligen gör. Är väl lite av gambling detta vems eller vilken map som funkar bäst på ens hoj. Vad som däremot är säkert är att lägga 8500kr på mappning i bänk är fullständigt uteslutet, hur "perfekt" det än blir
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Håller med dig. Jag kommer inte att sätta powercommander och bänka för 8500:- bara för att få ut en halv hästkraft extra.

Jag beställde ett KN-Filter nu när jag var inne på yamahacenter och killen i butiken hade testat en kunds FZ1:a som hade ECUunleashed, Yoshi slipon + Powercommander och har sade att den gick som en R1a :0)

Han sade också att den går i princip lika bra utan powercommander.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top