Fz1 ?

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Nämen, se där. Fan vad bra. Dum fråga kanske, men det kommer fortfarande blinka orange efter en mörksprayning med detta?
Ja det kommer det göra. Men du kommer att tappa lite av styrkan på skenet från lampan.

Jag hade sån här spray på min Yamaha Aerox när jag var 15 år. Vad jag minns så lyser det klart och tydligt men lägg inte på för tjockt lager. Köp med borttagningsprayen så kan du ju labba lite.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Bra att veta!

Jag vill testa mina mods först utan att dreva för att se hur den går. Sen är jag ju barnsligt förtjust i powerwhelies så jag kommer ju säkert smälla på ett 16t drev iallafall :0)

Viktigast är ändå att jag hänger av min brors Kawa 1400GTR :hihi
Har du fått ihop hojen med allt nu då och provat den? Vill veta hur den går
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Låter inget vidare ju! Ballar den ur när du åker på bakhjulet? Vad händer då?


ABSen stängs av och lampan börjar lysa, fattar inte va de beror på som sagt så har ja provat att låsa framhjulet utan att den ballat ur. nu är ja ingen kung på att åka bakhjul o har kanske 300 meter som rekord, men hur långt ja åker verkar inte spela någon roll ibland ballar den ur o ibland inte.
man kan ju tycka att rpm skillnaden på hjulen bör vara orsaken men tydligen inte.
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Har du fått ihop hojen med allt nu då och provat den? Vill veta hur den går

Tyvärr, ECunleashed har stängt till den 6:e och rörbiten med exup ventilen är inlämnad på verkstad för att slipas bort och svetsas igen. Väntar även på KN filtret som jag beställt.

Är också sugen på att testa :) Hoppas bara på lite varmare väder när jag fått ihop den, är inte så sugen på att varva ut den i växlarna när det är 2-4 minus och kass väglag :hihi
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Tyvärr, ECunleashed har stängt till den 6:e och rörbiten med exup ventilen är inlämnad på verkstad för att slipas bort och svetsas igen. Väntar även på KN filtret som jag beställt.

Är också sugen på att testa :) Hoppas bara på lite varmare väder när jag fått ihop den, är inte så sugen på att varva ut den i växlarna när det är 2-4 minus och kass väglag :hihi
Ah, ok. Spänd förväntan kan jag tro då :)
Exup:en, varför tar du bort den?
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Ja, jag hoppas jag får tbx boxen några dagar efter den 6:e

EXUP ventilen ska enligt tillverkaren hjälpa till att få bättre drag vid låg och mellanregister.
Dom på Yamacenter säger att det är BS och menar att den enda funktion den fyller är att hålla nere ljudnivån vid det varvtal myndigheterna mäter db. Yamahacenter menar att dom alltid ser en dipp i kurvan vid ett givet varvtal när EXUP ventilen är kvar. Tar man bort den försvinner den dippen.

Kort och gott så har jag tagit bort den på inrådan från någon som förhoppningsvis vet bättre än mig :)

Det pratas även flitigt på andra forum om fördelar med att plocka bort EXUP ventilen, finns ju dessutom en adapter att köpa specifikt för att eliminera felkoder när man plockar bort motorn/servot som öppnar och stänger för ventilen.

Nu låter jag iofs mitt servo sitta kvar, men jag har plockat bort ventilen och rivit ut vajrarna som går mellan servot under sadeln och ventilen.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ja, jag hoppas jag får tbx boxen några dagar efter den 6:e

EXUP ventilen ska enligt tillverkaren hjälpa till att få bättre drag vid låg och mellanregister.
Dom på Yamacenter säger att det är BS och menar att den enda funktion den fyller är att hålla nere ljudnivån vid det varvtal myndigheterna mäter db. Yamahacenter menar att dom alltid ser en dipp i kurvan vid ett givet varvtal när EXUP ventilen är kvar. Tar man bort den försvinner den dippen.

Kort och gott så har jag tagit bort den på inrådan från någon som förhoppningsvis vet bättre än mig :)

Det pratas även flitigt på andra forum om fördelar med att plocka bort EXUP ventilen, finns ju dessutom en adapter att köpa specifikt för att eliminera felkoder när man plockar bort motorn/servot som öppnar och stänger för ventilen.

Nu låter jag iofs mitt servo sitta kvar, men jag har plockat bort ventilen och rivit ut vajrarna som går mellan servot under sadeln och ventilen.[/QUOTE

Exup är bara där för att gömma ljud under det underbara Db krav vi har, om jag inte rullade på bana när det begav sig så hade jag rensat allt redan då och bytt blås. men även med originalsystem så svartflaggades jag på 102 Db...
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Sedär då. Inte hört det om Exup innan. Ytterligare en sak man får rycka bort sen då..
90% av trimningarna till denna hojen verkar ju bestå av att slipa bort och såga sönder saker. Lite oldschool :)
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Har haft en FZ1SA -07 och en FZ1N -08. Hade en -05 fireblade innan -07an och en fireblade -08 innan -08an. Hade även en cb1000r i några timmar innan jag planterade den i sidan på en volvo s60.

Jämfört med en sporthoj så känns dom ganska topptunga,har sävligare svar på gasen och upplevs lite klumpiga då tanken är rätt bred. Fotpinnarna satt även lite för långt fram för att körställningen skulle kännas rätt för mig(170cm)

Men nu ska dom ju inte jämföras med en sporthoj utan då ev med en cb1000r och liknande. Jämfört med en sådan så är cb´n smalare,smidigare och har bättre körställning. Men FZ1 är stabilare i chassiet och motorn upplevde jag som betydligt roligare(mer effekt) speciellt med ett 16t framdrev och ett öppnare system.

Så ska du köra mkt inne i stan så är en cb smidigare men ska du gasa i lite högre hastighet efter kurviga vägar så är en FZ1 roligare/stabilare och har mer storhojskänsla. Men är det det senare så kanske tex en trafikförsäkrad -04 R1 med helibars el liknande är en roligare och bättre hoj? :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
O2 sensorn, kopplas den bort när man ecu flashar eller är det ytterligare något man måste skruva bort?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22

Det är lite lustigt det här med vilka referensramar man har, innan FZ1 körde jag Bandit 1250 med extra allt såsom helsystem, pc5 mm under 2,5 säsonger och ca 2000 mil. Där kan man snacka om sävlig och topptung(trevlig hoj förövrigt).
I min (snäva) värld upplever jag FZ1 som rena RR hojen. Bäst att jag inte provkör nån hoj med dubbla R...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det är lite lustigt det här med vilka referensramar man har, innan FZ1 körde jag Bandit 1250 med extra allt såsom helsystem, pc5 mm under 2,5 säsonger och ca 2000 mil. Där kan man snacka om sävlig och topptung(trevlig hoj förövrigt).
I min (snäva) värld upplever jag FZ1 som rena RR hojen. Bäst att jag inte provkör nån hoj med dubbla R...

Det kåplösa är min livförsäkring.
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Det är lite lustigt det här med vilka referensramar man har, I min (snäva) värld upplever jag FZ1 som rena RR hojen. Bäst att jag inte provkör nån hoj med dubbla R...

Just därför jag skrev vad jag hade åkt innan fz1. Att komma från tex en fireblade -08 är nog kanske inte det bästa om man ska tycka att en fz1 är en toppenhoj. Tom min nuvarande gixxer k9 känns ju lite stor och tung jämfört med firebladen. :(
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Smickrande för FZ1:an att jämföras med RR hojjar till höger och vänster då det är en sporttouring:). själv så gillar jag att den har några kilo till, kommer från en lättare 600 och jag tycker lättare hojjar är så svajjiga när det blåser och man kör lite snabbare på landsväg. Jag beskriver Fz1:an som ett lok man kan svänga med!
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
uploadfromtaptalk1452023626324.JPG

Ska byta sidospeglar. Ena gick lätt av, men andra sitter nåt så in i helvete. Hur fan får man av denna då?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top