Fordons debut i Rookie-serierna

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En racerapport från söndagens endurancetävling kommer ikväll, men imorgon så kan, och ska, jag köpa en korrekt quickshifter!! Som jag har nämnt så sitter jag på en push-modell när jag i själva verkat ska ha en pull-modell. Alltså har jag haft ett svindyrt elektriskt stag som inte har gjort någonting förutom att bryta tändningen i 65ms vid nedväxlingar..

Och på motospeed så sa de att en QS var 5 veckor bort minst. Jag beställde ingen då eftersom jag skulle kolla runt hos andra, men nyss så fick jag en tanke som slog mig. Beställer jag ingen så får jag ingen :brinnerup Jag hade missat att beställa dvs.

Vid samtalet nu så var det nästan samma sak. 2-3 veckor bort. När jag berättade om hur klantig jag hade varit som köpte en push-modell tidigare men behövde den andra så gick ett ljus upp. Jag körde alltså raceväxlat, inte originalväxlat! Helt plötsligt fanns det 7 stycken hemma på lager! Så imorgon på vägen hem så plockar jag upp en :kär
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Alla bilder förutom sista är tagna av den duktiga fotografen Fredrik Eklöf (FredrikEkl här på forumet). Den sista är tagen av Kristian Nordlist.
IMG_8250.jpg
Jag touringkör inte alls, Hultqvist!!

PREMIÄR AV SVENSKA ENDURANCECUPEN 2016

51h efter avslutat race, här har vi min version av vad som hände under premiären av endurancecupen, i så korta ordalag som möjligt.

Vädret var hopplöst oseriöst. Gråmulet och kallt med enstaka droppar timmen innan kvalet. Det kändes sådär att behöva glida ut på slicks och regnstänk. Lagom till kvalet började så blev det tydligare att det var regndäck-väder. Åtminstone för mig. Några andra pratade om att regndäcken ändå skulle förstöras trots att det var genomblött i depån. Jag tänkte att de måste vara bra mycket duktigare än jag i regn för jag skulle inte kunna elda upp däcken i mitt tempo... Själv så kändes det som ett jättebra underlag att gå ut med regndäck på.
Jag kvalade under 4 otroligt hemska varv innan jag kröp tillbaka till depån med svansen mellan benen. Vi hörde något om att man behövde 3 riktiga varvtider per förare för att kvalet skulle vara godkänt. Det kändes som om det är hyfsat svårt för den ansvarige att kunna avgöra hur många varv som varje förare hade lagt men varför chansa.. Vi kvalade in på en lugn tiondeplats och det var inte min förtjänst.

Väl i depån så kom vi i teamet överens om att låta min hoj få stanna med slicks på ifall det torkar upp lagom tills det är min tur. Jag skulle ut som tredje förare.
Lasse gick ut på regndäck efter en kanonstart och vi var snabbt uppe på andraplats. Från början låg vi ett helt gäng sekunder och lite till bakom ledaren men till slut så hade vi ledningen med ett par sekunder! Efter en halvtimme tog Danne över på regndäck men det började torka upp allt mer och mer. Valet att låta min hoj ha slicks på sig var en bra chansning. När jag gick ut så var banan helt torr men det regnade fortfarande. Jag hade medvetet valt mörkt visir vid regnkörning för att bli mindre medveten om hur mycket vatten det fanns på banan och visiret. Det skulle stjälpa mer än det skulle hjälpa mig. Trots det så fick jag övertala mig själv att det minsann fanns bra fäste i slicksen trots lätt regn och cirka 9 grader i asfalten. Men ska jag vara ärlig så körde jag med en viss obehaglig rädsla i kroppen. Minns jag rätt så låg jag på 1,03-tider och det var skönt att få komma in i depån efter en halvtimme. Som alltid sedan Spanien så värkte armen och jag gav en liten heads up att jag eventuellt kan få problem vid stint 3 och 4 om det kommer vara torrt.

IMG_8274.jpg

Jag märkte att det här med tankning inte var det lättaste i kombination med att vi skulle ha hojarna ståendes i bandepån. Första tankningen resulterade i kalla slicks och en sumpad värmecykel. Andra stinten jag var ute på så var det helt torrt. Jag kände mig återigen som Marquez med sin 68 graders lutning. Att jag i verkligheten saknar flera meter till armbågsskrap hör inte hit ;) Men det kändes bra. Riktigt bra! Det var inte många som var snabbare än jag vilket gav gott mod och bra energi att köra hela körpasset. Men jag var bra öm när det var klart.
Alla vi tre fortsatte och kriga på riktigt bra och efter andra och tredje timmen så låg vi tvåa med ett varv till godo mot trean! Här kände jag att om ingenting händer så tar vi garanterat pallplats. Allting flöt verkligen på. Kort därefter började det regna alldeles för mycket för att vara ute på slicks.

Och sedan hände det. Vi hade gått omkull i första böj några varv efter att jag kom in. Danne stod även med slicksen på, men vi hade fått tillbaka transpondern snabbt. Heeeeeelvete. Jag tänkte att vi spar mest tid på att Danne skiftar till regndäck då han hade en uppsättning regndäck på fälg klara. Jag sprang till tältet, hämtade hjälm och drog ut med min hoj med slicks på igen. Hade inte tid med öronproppar. Så nu är jag döv. Bättre att köra runt sakta än inte alls. Jag var dock övertygad om att även jag skulle gå omkull men lite får man chansa. Nog för att det kändes som ett möte på motorvägen när de med regndäck körde om, men av de få förare som tvingades vara ute på slicks, precis som jag, så var jag ganska mycket snabbare . Jag skrattade lite nöjt och tänkte att den här tävlingsformen är ju löjligt rolig. Efter cirka en kvart så fick jag äntligen komma in. Vi hade tappat till en sjundeplats. Jag får lite hjälp med att plocka av bromsoken medans jag skiftar bakfälg. När jag hade krängt på regndäcket på framfälgen så hade jag 2-3 minuter till godo innan Danne skulle komma in. Vilken timing! Andfådd efter hetsmeckandet betydde jag bara att jag var uppvärmd.
Och jäklar va kul det är med Bridgestone-däcken. Det kändes väldigt bra! Jag lyckades ta rygg på Mathias Olsson och vi körde skjortan av de flesta. 1.10,1 blev mitt snabbaste varv vilket bara var 8-9 tiondelar långsammare än Markus Karlssons snabbaste på sin nya zx10r. Han kör ju Superbike och är rätt vass i regn. Det borde båda gott inför eventuella regnrace i Rookie. Men strax efter 20 minuter så blev jag invinkad av Anders Jangby som skötte depåtavlan och mycket runtomkring. Det kändes tydligen inte så tryggt att ha mig ute i sprint-tempo. Men det var helt okej. Nu låg vi på en sjätteplats! Armen gjorde sig påmind och jag insåg att anledningen till att magen kändes så konstig var för att jag inte hade ätit vare sig frukost eller lunch, bortsett från en V46-monster energidryck. Bra Rickard. Jag kan inte göra två saker samtidigt tydligen.

IMG_8341.jpg
Här ser vi den duktiga tjuven som stal min siffra #1

Det är kuuuul med regn! Och nya 520-kedjan visade sig fungera rätt bra med 2 kugg större bakdrev. Jag når dock varvstoppet på vissa dumma ställen men det kommer lösa sig genom att köra lite snabbare och få dit en fungerade quickshifter. Vi presterar bra och jag får gå ut när det är lite över 30 minuter kvar av tävlingen. Fortfarande en sjätteplats. Den här sista stinten blev snäppet lugnare även om jag körde snabbt. Det var ganska odramatiskt tills skylten kom upp att det var 5 minuter kvar av racet. Här började hojen att hosta och harkla sig vid nedlägg och jag ser att skärmen blinkar ”LOW FUEL”. ”Fan. Fan fan fan fan och fan. Vad ska jag göra liksom. Jag kan inte gå in nu. Vi tappar massor på ett sånt här sent byte när ingen är beredd att ta över. Det går inte. Jag får köra vidare på en högre växel.”

Det funkade i ytterligare två minuter. Sen var det samma visa. När jag hade två varv kvar så visade mätaren att jag hade noll och ingen soppa kvar. Jag skulle komma hela 0km längre enligt mätaren och nu var det bara att toura försiktigt. Växla redan vid 5000 varv och inte gasa för hårt.
När målflaggan kom fram så kände jag en otroligt lättnad. Helt underbart! Sen kom nästa tanke. Exakt hur ska jag klara mig under utvarvet!? Jag fick frikoppla uppför backen vid torparn och sedan längs med nästan hela bakrakan. Det gick inte att gasa. Rullade igenom korkskruven och när jag kom in till bandepån så dog hojen. Det var nära ögat!! Och än mer otroligt så hade vi hamnat på en femteplats till slut!

endurance wheelie.jpg

Ska jag få fram något negativt så är det väl att det tyvärr bara är en dag. Det är inte så mycket depåhäng tråkgt nog. Det lilla man får under lördagskvällen är guld värd men tänk om alla hade kommit ner på fredagen istället. Det hade varit kul! Det här blev en lång text ändå trots mitt halvhjärtade försök att få till en kort sammanfattning. Den tog även 1,5h att skriva med diverse avbrott och telefonsamtal. Skönt att jag inte är någon författare. Men de kommande rapporterna ska bli kortare, jag lovar!
 

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Jag tycker det är underhållande att läsa dina rapporter, nä inte kortare inlägg, tycker jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kolben

I vägen!
Gick med
10 Jun 2015
Ort
Skogen
Hoj
Ja
Ikke skriv kortere!
Du skriver veldig bra,og du er delvis skyldig i at jeg har meldt meg på lisenskurs.
(Burde kanskje ventet med det da det sikkert er mange av dere som kan løpe rundt Gåsen fortere enn jeg kjører.)
Men,blir det for mye jobb med all skrivingen så forstår jeg om du vil korte ned.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tycker det är underhållande att läsa dina rapporter, nä inte kortare inlägg, tycker jag.

Kul att höra!

Enda jag läste. TL;DR!

:hihi

Alltså :rofl:rofl Jag kommer bli påmind om din pik varje gång jag har huvudet uppe på någon bild.

Kul läsning och grattis till femteplatsen

Tack!

Ikke skriv kortere!
Du skriver veldig bra,og du er delvis skyldig i at jeg har meldt meg på lisenskurs.
(Burde kanskje ventet med det da det sikkert er mange av dere som kan løpe rundt Gåsen fortere enn jeg kjører.)
Men,blir det for mye jobb med all skrivingen så forstår jeg om du vil korte ned.

Va roligt att höra! Bra initiativ att ta licensen, du kommer inte ångra dig!
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tycker också dina rapporter är roliga att läsa!

Varför fick du inte fortsätta hålla högt tempo med regndäcken?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tycker också dina rapporter är roliga att läsa!

Varför fick du inte fortsätta hålla högt tempo med regndäcken?

Tack :)

Han var orolig över att jag skulle krascha typ när varvtiderna minskade varv efter varv och det skulle vi inte ha råd med efter en tidigare krasch :crash Det var mer ett "better safe than sorry-beslut". Hade vinfortfsrande legat tvåa hade det nog sett annorlunda ut :)
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
En racerapport från söndagens endurancetävling kommer ikväll, men imorgon så kan, och ska, jag köpa en korrekt quickshifter!! Som jag har nämnt så sitter jag på en push-modell när jag i själva verkat ska ha en pull-modell. Alltså har jag haft ett svindyrt elektriskt stag som inte har gjort någonting förutom att bryta tändningen i 65ms vid nedväxlingar..

Och på motospeed så sa de att en QS var 5 veckor bort minst. Jag beställde ingen då eftersom jag skulle kolla runt hos andra, men nyss så fick jag en tanke som slog mig. Beställer jag ingen så får jag ingen :brinnerup Jag hade missat att beställa dvs.

Vid samtalet nu så var det nästan samma sak. 2-3 veckor bort. När jag berättade om hur klantig jag hade varit som köpte en push-modell tidigare men behövde den andra så gick ett ljus upp. Jag körde alltså raceväxlat, inte originalväxlat! Helt plötsligt fanns det 7 stycken hemma på lager! Så imorgon på vägen hem så plockar jag upp en :kär

Hur fungerar en push-modell jämfört med en pull-modell?

Raceväxlat=alla växlar uppåt?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hur fungerar en push-modell jämfört med en pull-modell?

Raceväxlat=alla växlar uppåt?
Som det låter, tryck i sensorn eller drag. Åt vilket håll växlarna ligger spelar ingen roll utan det beror ju på länkaget ser ut. När du växlar upp, drar det i sensorn eller trycker det på den?

Raceväxlat för övrigt bara omvänt mot gata, inte alla uppåt.
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Som det låter, tryck i sensorn eller drag. Åt vilket håll växlarna ligger spelar ingen roll utan det beror ju på länkaget ser ut. När du växlar upp, drar det i sensorn eller trycker det på den?

Raceväxlat för övrigt bara omvänt mot gata, inte alla uppåt.

Hur fungerar en push-modell jämfört med en pull-modell?

Raceväxlat=alla växlar uppåt?

Precis som Jpke redan har förklarat så bra, så är raceväxlat spegelvänt. Ettan uppåt och resten nedåt. Skillnad i push eller pull är bara när QS väljer att bryta tändningen, eller som i mitt fall bränslet. Om Quick shifter trycks framåt för att vrida utgående axel så är det en push-modell. Dras QS bakåt för att vrida axeln är det en pull-modell :) i övrigt är det exakt samma sak.
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Jag gillar också att läsa dina berättelser, tack för dessa :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Idag har det varit en riktigt rolig dag på Sviestad med Apriliaklubben! Även om jag var i fiendeland så är jag något kamouflerad i och med min RSV4-båt ;)

Dagen började fint. Lite regnskurar klockan sex på morgonen men första körning var inte förens kl 10:00. Jag hann lasta av, skriva in mig, kränga däck från regnisar till slicks och jag bytte bromsbelägg. Jag mötte även LokeTobbe i depån vid halv sju och fick tillbaka dämparen (som ersätter katten) som han har svetsat ihop!

Allt hinner fixas i lugn och typ. Tråkigt nog så finns ingen tidtagning och under förarmästerskapet förklaras det tydligt att det inte är någon roadracingträning, utan snarare en bandag. En liten tröst är ju då att min försäkring på hojen gäller om något skulle hända :rofl

Mina få pass på slicks fick sädär. Första passet var rätt kasst och jag fick inte riktigt ordning på inbromsningarna. Framför allt in mot torparn. Jag bromsade för hårt vilket gjorde hojen instabil och orolig och ändå behövde jag gasa fram till kurvan samtidigt som jag håller ett för snävt spår. Jag gjorde alla fel man kan göra typ. Till råga på allt så bryts gopro-fästet till kameran av vid inbromsningen till bergskurvan så där gick mina nya Garmin Virb XE i delar. Det blir nog inga fler filmer på ett tag..

Till pass två så fick jag lite bättre ordning på saker och ting. Ingen tidtagning surt nog och det var något jag störde mig på väldigt mycket. Jag behöver en lap timer!! Därefter började det dugga lagom till tredje passet och resten är väl historia. Typ. Lätt duggande funkar att köra i men 6-7 minuter in i kommande pass så börjar det regna ordentligt, för att sedan sluta när hojen står på depåstöden. Suck. Ett riktigt regn hade ju varit så mycket roligare.

Och det kom. Det efterlängtade regnet kom till alla andras förtret. Förutom Brolings :rock vi drog ut i regnet och hade hela banan för oss själva. Tiden flög förbi och hans lap timer visade 1,09,28x för honom. Eftersom jag så låg precis bakom eller precis framför så säger vi att även jag körde på den tiden.
Den sista timmen kördes det öppen depå med 20min-break för passering över banan. Vi drog ut igen men tyvärr så stöp Broling i backen kort därefter att ha skruvat upp tempot lite. Jag möttes av en funktionär med rödflagg ståendes mitt på start/mål och jag funderade på om det var meningen att jag skulle stanna mitt på den lilla raksträckan. Jag tänker att det vill jag helst inte göra pga risken att bli påkörd så jag slår av på tempot men fortsätter sakta. Först nu så såg jag Broling stå i gräset. Jag tänkte att det skulle bli ganska trist att tuffa runt på banan själv men tack och lov dök det upp några vädertrotsande förare som jag försökte varva så fort dom möjligt. Jag har svårt att köra utan mål har jag märkt och oavsett vad så är det alltid en tävling på ett eller annat sätt ;)

Riktigt tråkigt att min körning på torra pass gick så dåligt. Christian klockade mig manuellt till 1,03,5 som bäst eller något i den stilen. Men vi kunde köra 1.09.28 i regn. Något fel gör jag och dumt nog så tycker jag att det går fort. Men regnkörningen är min grej! :)

Jag höll mig på hjulen återigen, så det då. Imorgon, lördag, glider jag upp till Karlskoga och är där redan strax efter lunch troligtvis. Där kan jag i lugn och ro kränga däck, gå ett varv på banan och bara chilla innan det blir åka av söndag-tisdag. Jag håller tummarna för mycket regn även om jag vill ha några körpass på torrt. Jag vill pressa gränserna och ta mig till en 1.10.x-tid först och främst. Det börjar bli brådis nu innan de bygger om depåkurvan! Och tar jag mig till 1.10 så ska jag banne mig med till 1.09!!

Men nu är det välbehövlig sömn som står på schemat efter en grym dag!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Kör du 1.17 på gåsen i regn vågar jag nog säga du är i toppen i R1000 om det racet går i blött. Kör hårt! Söndagen ser ju än så länge ut att bli i torrt men på måndag verkar du få som du vill.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Wow. Autocorrect. Ett förarmöte är inte ett förarmästerskap :rofl Det finns säkert fler missar men det får stå kvar så ser jag ut som en riktig stjärna..


Kör du 1.17 på gåsen i regn vågar jag nog säga du är i toppen i R1000 om det racet går i blött. Kör hårt! Söndagen ser ju än så länge ut att bli i torrt men på måndag verkar du få som du vill.

Jag har bara kört 1.20 på Gelleråsen än så länge så att kapa tre till kräver nog lite övning tror jag :) Jag får ta rygg på dig de här två dagarna helt enkelt! :yoparty

Du är så välkommen igen :tummenupp

Latimer är allt bra att ha en egen med :crash

Jag dyker gärna upp nästa gång. Det var i augusti om jag minns rätt? :tummenupp
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top