Mutterdragare/knackare orkar inte - vad gör man då?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Hjälper en kompis att byta frambromsar på hans Peugeot 206. Trodde jag skulle imponera på honom med min ganska nyköpta kompressor och mutterdragare (den längst ner i mitten på bilden), men den rår inte på de här två torxbultarna. Blev riktigt förvånad. Trodde pneumatik skulle klara det som en dans. Kan det vara något fel på mutterdragaren? Justerar man dem? Något fel på kompressorn? Dragaren börjar vina och gör det där hackande ljudet, men den verkar inte snurra med någon vidare kraft. Fast svårt att bedöma också. Vad hade ni gjort?

Jo, ser nu att den mutterdragare som ingick i kitet ser ut att vara den här (i lådan) som säljs separat på Biltema. Står att den drar med 310 Nm. Kan det vara så att den helt enkelt är för klen? Jag trodde alla drog lika hårt, men ser på Biltemas sajt att det ju finns flera olika och att skillnaden i Nm är jättestor.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Mutterdragare/Mutterdragarsats-12-2000028444/
 

Bifogat

  • IMG_5712.jpg
    IMG_5712.jpg
    75.2 KB · Visningar: 169
  • 4024507B.jpg
    4024507B.jpg
    94.9 KB · Visningar: 165
  • 2000028444.jpg
    2000028444.jpg
    28.8 KB · Visningar: 150
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Börja med att sätta en koppling direkt på tanken, att gå genom en regulator ger för dåligt flöde.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har också varit på peugeots bromsokskruv. Massiva mängder värme och våld gick det åt för mig, och rostlösare. Fy djävulen!

Men, som alla sagt här så... MEr våld i form av bättre mutterknack, grövre slang och bättre kopplingar, värmepistol att värma skiten med, och lite 556, wd40 eller ren rostlösare att dränka skiten i och låt stå över natten.
Sedan mycket svordomar, avskavda knogar och ett nyfunnet och djupt hat för franska skitlösningar, så ska det nog gå vägen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det huvudet på bulten som ska loss som ska värmas eller materialet som den sitter fast i?

Akademisk fråga, båda parterna kommer att bli varma oavsett var du värmer med lågan.
Värm tills det blir fräsvarmt (saliv som kokar fräser). Sen på med mutterdragaren direkt, inte dagen efter.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
engineering-flow-chart.png


Edit: 310nm är massor, men det är ju knackandet som får lös, och är hammaren för vek så blir det inte till nått. I min erfarenhet får man mer slag med ett fast skaft och en moska än en billig knackare, tillsammans med lite wd40 kommer det alltid loss. (eller så går det sönder, ett dera)
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bromsar på bilar är ett skitgöra. Rostigt och jävligt, men som sagt värme brukar vara lösningen...

Aldrig haft några problem med sånt där (kanske för att jag inte kör frankt?), normalt skall ju inte bromsok sitta vidare hårt då belastningen går vinkelrätt mot skruven.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Aldrig haft några problem med sånt där (kanske för att jag inte kör frankt?), normalt skall ju inte bromsok sitta vidare hårt då belastningen går vinkelrätt mot skruven.

Kan ju säga att jag haft min beskärda del av rostiga bromsok, och det franska möget var det sämsta jag haft missnöjet att stifta bekantskap med.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Aldrig haft några problem med sånt där (kanske för att jag inte kör frankt?), normalt skall ju inte bromsok sitta vidare hårt då belastningen går vinkelrätt mot skruven.

Eller så har du bara haft nya bilar? ;)
Min gamla Ford -02 var lite tjurig när jag bytte skivor och belägg tidigare i höstas...
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
...ett fast skaft och en moska...
Jag är inne på det nu. Köra till en GDS- hall så att vi kommer under bilen ordentligt och använda ett rejält skaft och en mycket rejäl förlängare.

Men vad är en moska? När jag googlar får jag bara upp bilder på Röda torget.

:)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top