Feminism

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Så det är med andra ord ok att favorisera ett kön förutsatt att övrigt är jämförbart?
Det är OK att favorisera på vilka grunder man vill, om man tror det ger en bättre arbetsplats.

Varför? Om det nu är så ytterligt jämnt avvägt mellan två kandidater att det enda som skiljer är könet, vad bidrar då den vars köns är underrepresenterat på arbetsplatsen med som inte den andre gör? Finns det något konkret egenvärde i att ta in en kille eller tjej, bara för att det finns fler av det andra könet på arbetsplatsen?

För övrigt tror jag inte att det kan vara så jämnt mellan två sökanden att könet får avgöra. Det finns alltid något som väger till den enes eller andres fördel. Antingen rent kompetensmässigt, eller en personlighetsfaktor som knappast är könsbunden. Är det "en kvinnas syn" man är ute efter, då kan man garanterat hitta det åtråvärda synsättet hos en man också (och omvänt såklart). Ärligt talat har jag svårt att tänka mig att kön kan bli en konkret relevant faktor någonsin, om det inte är exempelvis spermadonator man vill bli... :D

Ja, det finns ett jävla stort egenvärde bara i att ha en jämnare könsfördelning. Det är iallafall min erfarenhet, och det stöds också av några forskningsrapporter jag sett.
Arbetsplatser tenderar att bli mer öppna och harmoniska med en blandad personal, vilket ger effektivare arbete.

Sedan är det oftast inte så att det på millimetern absolut behövs den mestaste mest formellt kompetenta, det intressanta är oftast om hen är kompetent nog. Därefter börjar man bedöma andra kriterier som kan inverka positivt (eller negativt), och kön är ett sådant.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag tror (och vet från egna erfarenheter) att tjejer med skinn på näsan kan få dom mansdominerade jobb dom vill ha.

Däremot får inte mjäkiga fruntimmer dom jobb dom vill ha, oavsett vilket kön dom har.

Jag har haft ganska mycket insyn i byggbranchen på senare tid då jag har haft en byggarbetsplats inpå mig, och jäklar vad det dräller av tjejer/kvinnor i den branchen, visst, det kan vara lokalt i den här stan.

Jag känner en tjej som jobbar som målare som har högst lön (om man räknar bort ålderstillägg) på sin firma, för att hon är snabb och noggrann och har lite backjobb.
Hon får alla specialjobb i gamla hus där det ska målas med specialfärger eller tapetseras med dyra tapeter för dom vet att det blir bra och lite spillmaterial, dessutom har hon social kompetens och går att släppa in hos folk utan att skämma ut sig och firman.

Jag har haft ganska mycket insyn i åkeribranchen, och där är det nästan så att unga tjejer har lättare för att få jobb, då dom ofta har högre arbetsmoral (IE dom ligger inte hemma och dör i en mancold utan dom stoppar näsdukar i reflexkläderna och jobbar ändå), dom är oftast mera rädd om grejorna och slarvar mindre.

Inom det militära (där kvinnor har en klar nackdel av att dom inte har varit tvungen att göra militärtjänst, så numerärt finns det väldigt få kvinnor att tillsätta) tar dom befattning efter befattning allt eftersom fler tjejer söker sig dit och visar att dom ofta är det bästa valet.
(där har ju både manliga och kvinnliga soldater lika dålig lön)

Men utbildar man sig till Nagelstylist ska man inte gnälla på att det inte finns jobb och att man tjänar sämre än en (kille eller tjej) som är Elektriker eller Lastbilschaufför när man slutligen säljer Forever Living Products för att få ihop till hyran, jag antar att en manlig Nagelstylist/sminkförsäljare också har dålig lön.

Jag har ganska många manliga bekanta som jobbar inom vården, och dom har precis lika dålig lön som alla andra som jobbar som USK/SSK oavsett kön, ändå söker sig kvinnor i enormt mycket större utsträckning till just vården???
Jag har nog en känsla av att Umeå och andra universitetsstäder brukar ligga i framkant i samhällsutvecklingen.
Tippar på att det är färre kvinnor i mansyrken om man åker till valfri traditionell industristad eller bruksort.
 

Smagatusk

Guest
Det är OK att favorisera på vilka grunder man vill, om man tror det ger en bättre arbetsplats.



Ja, det finns ett jävla stort egenvärde bara i att ha en jämnare könsfördelning. Det är iallafall min erfarenhet, och det stöds också av några forskningsrapporter jag sett.
Arbetsplatser tenderar att bli mer öppna och harmoniska med en blandad personal, vilket ger effektivare arbete.

Sedan är det oftast inte så att det på millimetern absolut behövs den mestaste mest formellt kompetenta, det intressanta är oftast om hen är kompetent nog. Därefter börjar man bedöma andra kriterier som kan inverka positivt (eller negativt), och kön är ett sådant.

Hur man än vrider och vänder på det är kvotering i all dess form - diskriminering.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har nog en känsla av att Umeå och andra universitetsstäder brukar ligga i framkant i samhällsutvecklingen.
Tippar på att det är färre kvinnor i mansyrken om man åker till valfri traditionell industristad eller bruksort.

Umeå och andra universitetsstäder ligger definitivt i framkant när det gäller trams och dumheter också!
 

Smagatusk

Guest
Har någon sett denna tidigare? Vet inte när det spelades in men Veronica Palm är ju för fan inte klok. Dansken har helt underbara motargument till feminismen och Palm kontrar bara med ett "jag förstår inte din grundsyn". Hennes syn är väl så grund så det inte når upp till tånaglarna.

Usch!

https://www.youtube.com/watch?v=7cHyz3N5vWs
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Klarar knappt av att titta, jag skäms å feminismens vägnar när jag ser på klippen ovan. Har de inga/inget bättre att komma med?
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
När föräldrar väljer att inte dela föräldraledigheten lika är det vanligaste argumentet att det är mest ekonomiskt fördelaktigt för familjen. Men detta är en myt, enligt Försäkringskassans statistik.

Även i familjer där mamman tjänar mer än pappan tar kvinnan oftast ut en större del av föräldraledigheten. Sannolikheten för ett jämställt uttag av föräldraledighet fördubblas visserligen om mamman är höginkomsttagare. Men ändå delas inte föräldraledigheten jämställt hos 72 procent av de familjer där mamman är höginkomsttagare.

Skönt att få vara ledig antar jag.

http://www.corren.se/nyheter/kon-styr-mer-an-lon-vid-foraldraledighet-om4421347.aspx
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Skit i anledningarna, det viktigaste är att medborgarna inte ska eller kan få välja själva hur de ska leva sina liv!





:tungan ;)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
b810d90292538ae403dfd1a53acd7f01.jpg
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Mental Illness: Nationwide, 1 in 4 homeless people suffer serious mental illness.

Är det ett lika konstigt sätt att säg att 75% inte är psykiskt sjuka? Eller står det samma sak :brynad


Saker tagna ur sitt sammanhang är rätt ointressanta :glömdet
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top