Pramac Australian Motorcycle Grand Prix 16-18 Oktober

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Underbart race!

Ordningen är återställd:
Rossi säger som "det är" när han inte hänger med när de andra kör för fullt, givetvis är det hojen som är problemet.
Undra hur det skulle diskuterats på forum ifall Lorre sagt samma sak.

Edit:
Jag tror Yamaha gör helt rätt om vi pratar motorcykeln vilket denna säsong klart visar. Det finns mycket mer tid att vinna i kurvorna än på rakan. Sedan skall man nog inte ta 10km/h som sanning under racet heller, det borde visas ganska tydligt...
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Tycker att Rossi gjorde ett taktiskt misstag, som började tampas med Marquez, när denne just börjat få in tempot för att ta in på Lorenzo. Det var ju detta som inledde de underhållande, men kostsamma, omkörningarna i klungan med Iannone. Marquez lyckades rycka ifrån, men Rossi blev kvar, vilket gjorde att han i slutändan bara blev fyra, när det ett tag såg ut att kunna bli vinst, med rätt taktik.
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Jag undrar hur det hade utvecklat sig om Rossi varit cool och låtit MM göra jobbet att köra ikapp JL och "bara" legat bakom och myst till det var ett eller två varv kvar. MM hade ju lite bättre tempo än både JL och VR.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker att Rossi gjorde ett taktiskt misstag, som började tampas med Marquez, när denne just börjat få in tempot för att ta in på Lorenzo. Det var ju detta som inledde de underhållande, men kostsamma, omkörningarna i klungan med Iannone. Marquez lyckades rycka ifrån, men Rossi blev kvar, vilket gjorde att han i slutändan bara blev fyra, när det ett tag såg ut att kunna bli vinst, med rätt taktik.

Samtidigt hade det nog kunnat bli samma resultat lite oavsett när han börjat attackera, för gruppen han befann sig i var ju de mest aggresiva förarna i fältet. Varesig Iannone eller Marquez är ju några förare man kan förvänta sig ta det passivt när det finns en halv centimeters lucka nånstans. Iannone hade nog attackerat Rossi förr eller senare oavsett om han legat kvar och väntat bakom Marquez eller attackerade Marquez.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Underbart race!

Ordningen är återställd:
Rossi säger som "det är" när han inte hänger med när de andra kör för fullt, givetvis är det hojen som är problemet.
Undra hur det skulle diskuterats på forum ifall Lorre sagt samma sak.

Edit:
Jag tror Yamaha gör helt rätt om vi pratar motorcykeln vilket denna säsong klart visar. Det finns mycket mer tid att vinna i kurvorna än på rakan. Sedan skall man nog inte ta 10km/h som sanning under racet heller, det borde visas ganska tydligt...

Han har väl klagat om allt annat än just toppfarten...
Iannone åkte bakom mig...:(
Det regnade på mig (och alla andra):(
JAG HAR OTUR :(

Jag uppfattar inte inte dugg av det VR säger som gnäll utan bara konstaterande. Sen ska vi ju inte glömma Ianonne som klipper en mås som säkert hindrade honom en del plus gav JL ledningen säger ingenting om otur trots att det är just vad det är...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Han har väl klagat om allt annat än just toppfarten...
Iannone åkte bakom mig...:(
Det regnade på mig (och alla andra):(
JAG HAR OTUR :(

Jag uppfattar inte inte dugg av det VR säger som gnäll utan bara konstaterande. Sen ska vi ju inte glömma Ianonne som klipper en mås som säkert hindrade honom en del plus gav JL ledningen säger ingenting om otur trots att det är just vad det är...

Iannone skämtar ju på presskonferenserna, så han får ju gärna vara med mer på dem. :D
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Att Rossi blir sist i en klungfight skulle aldrig ske för några år sedan. Antingen har han tappat den sista procenten eller så är motståndet för bra nu. Det är just detta som gör att jag tror Lorenzo kommer ta titeln.

\Masonit
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Att Rossi blir sist i en klungfight skulle aldrig ske för några år sedan. Antingen har han tappat den sista procenten eller så är motståndet för bra nu. Det är just detta som gör att jag tror Lorenzo kommer ta titeln.

\Masonit

Är det inte så att Yamaha förlorade fighten på sista sektionen på PI?

Det är min analys av läget iaf., såg inte hela helgen och har inte tittat på tiderna efteråt men det jag har i huvudet är att både Rossi och Lorenzo tappade tiden där, sett till racet var det precis så det var med.

Lorenzo, med sitt körsätt, tog med lite mer fart ut på rakan så han förlorade lite mindre än Rossi där men förlorade gjorde han med.
Duccen har väl mer soppa att köra på, Hondan är starkare och effekt är ju vinnare när det redan går fort när man vrider på, inte som en långsammare böj där du måste ha fäste annars spinner/reglerar du bort vinsten av effekt.

Vill minnas att det sett likadant ut innan med, ända sen Stoner körde Ducce, förlorade inte Rossi en fight mot honom på samma sätt?

Tycker, om man ska sia framtiden av detta racet, att man får kolla resten av varvet och där tydde inget på att Rossi skulle förlorat Lorenzos rygg så bara att han förlorar en klungfight i en sektion är inte något jag skulle dra några växlar på i nästa race.

Med det sagt, det kommer bli Jobbigt för Rossi om han inte tar poäng på Lorre nu i Malaysia, Valencia Kommer Lorenzo segla ifrån och vinna och där kommer han få det jobbigt mot Minst både Pedrosa och MM så du kan mycket väl ha rätt nu när han tappade så mycket.

Men, oavsett, Fan vilket Jävla Race!
Hade precis Allt! :yoparty
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Att Rossi blir sist i en klungfight skulle aldrig ske för några år sedan. Antingen har han tappat den sista procenten eller så är motståndet för bra nu. Det är just detta som gör att jag tror Lorenzo kommer ta titeln.

\Masonit

Tror att motståndet är extremt hårt nu. Sen finns det ju X antal unga förare på G in i en klass som blir mycket mer enhetlig och där de närmaste åren lär bli något av en utvecklingstid på däcksidan. Tror vi kan få se några olika mästare de närmaste åren. Ser mycket ljus ut för MotoGP för tillfället i min åsikt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bredbandskollade hotellets wifi, 8 Mbit/s. Träningar och kval har funkat skitbra och racets fem första varv, sen bara... :brinnerup

Jaha ja, kl 07:00 på söndag vaknade 10 andra hotellgäster och började surfa/ladda hem, kolla motogp, kanske tog de och kollade nån bra film och så hade du 0,8Mbit/s.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rossi har VM i en liten ask, bara han kommer i mål inte alltför långt efter JL i varje lopp.
För ingen annan kan komma ikapp.
Så för VR är det bara bra ju fler som kommer före JL i mål.
För poängavståndet mellan platserna blir mindre och mindre. 25-20-16 osv.
Och att ligga och faita med JL om att vara före i mål, är vansinne om målet är att vinna VM.
Och vinna VM 2015 är stort. Tar VR och vurpar och JL kommer i mål bland de bästa
tar JL VM och få kommer minnas Rossis MotoGP segrar säsongen 2015.
Och tar VR och vurpar och tar JL med sig, ja då kommer VR bli VM men
VM-glorian kommer sitta lite snett. :zpy
Och jag har en känsla av att den tanken inte passar VR.
VR verkar vara en trevlig människa som gör andra glada.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rossi har VM i en liten ask, bara han kommer i mål inte alltför långt efter JL i varje lopp.
För ingen annan kan komma ikapp.
Så för VR är det bara bra ju fler som kommer före JL i mål.
För poängavståndet mellan platserna blir mindre och mindre. 25-20-16 osv.
Och att ligga och faita med JL om att vara före i mål, är vansinne om målet är att vinna VM.
Och vinna VM 2015 är stort. Tar VR och vurpar och JL kommer i mål bland de bästa
tar JL VM och få kommer minnas Rossis MotoGP segrar säsongen 2015.
Och tar VR och vurpar och tar JL med sig, ja då kommer VR bli VM men
VM-glorian kommer sitta lite snett. :zpy
Och jag har en känsla av att den tanken inte passar VR.
VR verkar vara en trevlig människa som gör andra glada.

Faran med att bara sikta på att glida bakom JL är att det inte råder brist på förare som kan ta pallplatser nu. Båda hondorna, och Iannone, och Dovi tidigare i säsongen har visat sig kapabla att komma upp på podiet. Det här racet är ju ett mycket bra exempel på just det.
Det är väl lite vad Rossi själv menat när han sagt att han aldrig räknar så, eftersom att det aldrig blir som man räknat ut ändå. Rossi kommer nog dessutom behöva komma med hyfsat betryggande poängavstånd framför Lorenzo på Sepang, för det är flera spanjorer som kan hamna mellan honom och Lorenzo på Valencia, där Lorenzo är stark. Det är inte helt omöjligt att Lorenzo kommer etta och Rossi fyra där, så att spela safe för Rossi innebär att köra för att vinna på Sepang, och hoppas på att det hamnar ett par förare mellan honom och Lorenzo.

Å andra sidan har den här säsongen varit väldigt svår att förutsäga, helt oväntat väder med oväntade förare som kör om de topptippade på rejs där de ska vara extremt starka.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Årets slutsats måste vara att om nån annan än #99 leder igenom nån kurva under racet så vinner #99 inte heller racet. Eller?
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
JL var ju en av de gladaste efter racet, skrattade i varje intervju och gratulerade MM för att han körde så bra som att han gjorde sista varvet. Han tackade också AI för att han höll sitt ord och hjälpte till med VR idag eftersom han flera gånger körde bakom JL under kvalet igår (tydligen hade AI och JL snackat ihop sig efter kvalet om jag förstod det rätt).


mer att Iannone sa att han egentligen har race farten att fightas i toppen till Lorre.
Lorre grät ju över att en "slö förare" kommer upp framför han i kvalet pga orättvisa här och där.

Iannone sa att han var super snabb och kommer fightas vid toppen. Sen när lorenzo fick lite brunt på kalsongerna och nästan blev omkörd av detta "slöa ducati och förare". Så är han ju jätte glad för att såklart han är närmre Rossi i tabellen nu.

Om de har fått upp farten med duccen nu och de kan köra på samma däck så kan ju AI vara farlig på Sepang också.

Räkna med att Pedrosa kommer fightas om vinsten där.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Årets slutsats måste vara att om nån annan än #99 leder igenom nån kurva under racet så vinner #99 inte heller racet. Eller?

Nja, det gäller väl mer de första fem varven då han kör för fullt och ingen annan. Så fort de andra värmt upp är de oftast lika snabba men då är redan skadan skedd.

Men för året så stämmer det mycket väl.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Nja, det gäller väl mer de första fem varven då han kör för fullt och ingen annan. Så fort de andra värmt upp är de oftast lika snabba men då är redan skadan skedd.

Men för året så stämmer det mycket väl.

De gånger han vunnit så har han varit först i alla kurvor. Har nån haft hjulet före in i nån kurva så har han inte vunnit. Gäller hela racen.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top