Uppmaning! Hälsa. Alltid.

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Det låter helt galet, den trafikskolan borde stängas ned. En hand på styret och vända sig om, det rubbar ju hela balansen och gör det svårt eller omöjligt att göra en undanmanöver.
Jag är säker på att alla trafikskolor vill att händerna är på styret, med koppling, blinkers och annat viktigt inom räckhåll.
Skulle man köra på en vägbula eller ett potthål medan man viftar med händerna för att hälsa vill jag inte ens tänka på vad som skulle hända.

Jag fick då lära mig på körskolan att styret inte var ett handtag att hålla i för att inte ramla av. Styret är till för att svänga, kvar på hojen håller man sig genom kontakt mellan tank/ben mm. Jag har hittills inte riskerat ramla av hojen i fartgupp för att jag vinkat. Potthål använder jag ögonen till att upptäcka och sen undviker jag dem. Sen så fixar man det där med koppling och blinkers mm genom att planera körningen. Försöker man vinka/heja mitt i användandet av t.ex koppling så kanske man borde gå trafikskola igen. ???? Är händerna upptagna, så brukar jag hälsa med en nick. ????????
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det låter helt galet, den trafikskolan borde stängas ned. En hand på styret och vända sig om, det rubbar ju hela balansen och gör det svårt eller omöjligt att göra en undanmanöver.
Jag är säker på att alla trafikskolor vill att händerna är på styret, med koppling, blinkers och annat viktigt inom räckhåll.
Skulle man köra på en vägbula eller ett potthål medan man viftar med händerna för att hälsa vill jag inte ens tänka på vad som skulle hända.

Det låter väl snarare som du inte borde åka hoj om hela din balans försvinner bara för att du släpper en hand och tittar bakåt i någon sekund.
Jag har absolut kört på fartgupp och potthål men aldrig har jag blivit så omtumlad att jag måste greppa styret med båda händerna för att rädda mig. Var åker du egentligen?
Det finns ju inget heller som hindrar mig från att vinka och samtidigt ha ögonen på vägen framför mig.

Du låter som en väldigt nervös motorcyklist som sitter på spänn hela tiden ifall något skulle hända. Hur njuter du av dina turer? Du har väl aldrig kört för fort eller ens en sekund slutat skanna av vägen och periferin?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag fick då lära mig på körskolan att styret inte var ett handtag att hålla i för att inte ramla av. Styret är till för att svänga, kvar på hojen håller man sig genom kontakt mellan tank/ben mm. Jag har hittills inte riskerat ramla av hojen i fartgupp för att jag vinkat. Potthål använder jag ögonen till att upptäcka och sen undviker jag dem. Sen så fixar man det där med koppling och blinkers mm genom att planera körningen. Försöker man vinka/heja mitt i användandet av t.ex koppling så kanske man borde gå trafikskola igen. ???? Är händerna upptagna, så brukar jag hälsa med en nick. ????????
Att nicka kan väl duga, det kan även jag tänka mig att göra. Men nog är styret en väsentlig del när det gäller att manövrera och kontrollera sin mc? Så min uppmaning till alla mc-åkare är: håll i styret, kör och njut, men låt oss slippa det evinnerliga hälsandet i tid och otid.
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Hålla i styret kan väll vara bra om man behöver panikbromsa, men har man klar väg framåt så behöver man itne tänka så mycket på det. Släppa med ena handen gör man väll i princip hela tiden, inget konstigt med det. Speciellt om man har lutande ställning och behöver sträcka på sig.

Det är inte bara SMC som lär ut att köra med en hand. När jag körde riskutbildning 2 så var vi en 4-5 elever och läraren på motorstadion. Där körde vi bana i några timmar där det ingick att köra runt flera varv med vänster hand bakom ryggen. Vi fick också skjutsa runt andra elever runt banan. Jag hade inte riktigt förstått motstyrning innan dess och trodde aldrig man skulle göra en 180 genom att endast trycka/dra lite på ena handtaget, ingen vikt alls på styret. De tycker det är en bra träning för att få in rätt teknik, hålla fast med benen, rätt pose och minimal vikt på styret.

Jag brukar vinka med handen hängandes över handtaget, men det händer att man slänger ut hela armen åt sidan. Nicka gör man om man är upptagen med båda...
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Att nicka kan väl duga, det kan även jag tänka mig att göra. Men nog är styret en väsentlig del när det gäller att manövrera och kontrollera sin mc? Så min uppmaning till alla mc-åkare är: håll i styret, kör och njut, men låt oss slippa det evinnerliga hälsandet i tid och otid.

Vill du veta en sak vi gjorde på risktvåan? Men håll i hatten nu. Vi testade att köra utan BÅDA händerna!!! INGA HÄNDER!! Det gick i 70 km/h! Fatta vad vi kunde ha dött! :crash:näsblod
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vill du veta en sak vi gjorde på risktvåan? Men håll i hatten nu. Vi testade att köra utan BÅDA händerna!!! INGA HÄNDER!! Det gick i 70 km/h! Fatta vad vi kunde ha dött! :crash:näsblod

Det gjorde jag också och man fick instruktion att svänga genom att trycka på fotpinnarna.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Att nicka kan väl duga, det kan även jag tänka mig att göra. Men nog är styret en väsentlig del när det gäller att manövrera och kontrollera sin mc? Så min uppmaning till alla mc-åkare är: håll i styret, kör och njut, men låt oss slippa det evinnerliga hälsandet i tid och otid.

Vi fattar, du tycker det är farligt och osäkert, då gör du rätt i att låta bli. Vi andra som gillar att vinka och känner oss bekväma med det fortsätter. :hej
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att nicka kan väl duga, det kan även jag tänka mig att göra. Men nog är styret en väsentlig del när det gäller att manövrera och kontrollera sin mc? Så min uppmaning till alla mc-åkare är: håll i styret, kör och njut, men låt oss slippa det evinnerliga hälsandet i tid och otid.

Det är rätt. Men gäller bara köra rakt fram klarar hojen det på egen hand. Om det går tillräckligt fort.
Som jag ser det över 50km/h men varierar med hoj. I 100km/h urstadigt.
För hjulen har så stor gyroskopverkan. Så det är inga problem med en bra hoj släppa med båda händerna.
I varje fall inte på Sprint RS och GSX1300R.
Tammer, går inte din hoj rakt fram om du släpper med båda händerna i över 70km/h.
Ja då är det nått fel på hojen. Som jag ser det.
https://www.youtube.com/watch?v=yNbOh0N3BSs
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag mötte massor av hojar idag som inte hälsade. Ingen som helst känsla för mc-kollektivet... :3freak
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
I dag, när vi körde från e-tuna till strängnäs, dvs, mötte en jäkla massa mälarenruntåkare, då var jag rätt glad att alla inte hälsade :crash

Fast kul att se så in i helsikes många hojar ute på samma dag :)
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Att nicka kan väl duga, det kan även jag tänka mig att göra. Men nog är styret en väsentlig del när det gäller att manövrera och kontrollera sin mc? Så min uppmaning till alla mc-åkare är: håll i styret, kör och njut, men låt oss slippa det evinnerliga hälsandet i tid och otid.

Kör man en gammal Honda som börjar vobbla så fort man släpper styret så tycker jag absolut att man inte skall göra det :)

Vill du inte hälsa så gör inte det, enklare än så blir det inte, vi som vill vara lite kamratliga kommer inte låta oss stoppas av dig ;)
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag mötte massor av hojar idag som inte hälsade. Ingen som helst känsla för mc-kollektivet... :3freak
Då är det i alla fall inte bara jag som inte uppfattar mc-åkare som ett "kollektiv". Vissa verkar tycka att man är så himla speciell bara för att man kör mc. Är det likadant med folk som paddlar kanot eller cyklar eller springer marathon? Tillhör de också ett kollektiv som hälsar på varandra..?
Mc-intresset gör oss alla till bröder och systrar?
Jag vill bara åka hoj, jag vill inte tillhöra något kollektiv.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Vad bra. När kommer den första mc:n utan styre ut på marknaden? Detta meningslösa tillbehör bör snarast rationaliseras bort från utrustningslistan för motorcyklar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Då är det i alla fall inte bara jag som inte uppfattar mc-åkare som ett "kollektiv". Vissa verkar tycka att man är så himla speciell bara för att man kör mc. Är det likadant med folk som paddlar kanot eller cyklar eller springer marathon? Tillhör de också ett kollektiv som hälsar på varandra..?
Mc-intresset gör oss alla till bröder och systrar?
Jag vill bara åka hoj, jag vill inte tillhöra något kollektiv.

Jag misstänker att de flesta jag mötte roade sig med Mälaren Runt.
De flesta verkar söka sig till likasinnade i någon grad. Många hobbies är lättare att utöva med sällskap.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Då är det i alla fall inte bara jag som inte uppfattar mc-åkare som ett "kollektiv". Vissa verkar tycka att man är så himla speciell bara för att man kör mc. Är det likadant med folk som paddlar kanot eller cyklar eller springer marathon? Tillhör de också ett kollektiv som hälsar på varandra..?
Mc-intresset gör oss alla till bröder och systrar?
Jag vill bara åka hoj, jag vill inte tillhöra något kollektiv.
Det är rätt vanligt att folk som cyklar mer än till kiosken hälsar. Samma sak folk som kör en del bilar tex alfa.


Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är rätt vanligt att folk som cyklar mer än till kiosken hälsar. Samma sak folk som kör en del bilar tex alfa.


Skickat från min H8324 via Tapatalk

Som gammal Alfista (jag är frisk sen många år, tror jag) var det väldigt vanligt att vi hälsade på varann i trafiken. Trevligt som attans!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag misstänker att de flesta jag mötte roade sig med Mälaren Runt.
De flesta verkar söka sig till likasinnade i någon grad. Många hobbies är lättare att utöva med sällskap.
Jag ser snarare mc-åkare som ensamvargar. Åka hoj är nåt för individualisten, man styr dit man har lust och följer sina spontana infall. Total frihet.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ändå har du sökt dig till en samling motorcyklister på nätet?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top