Övningskörning "inhägnat" område, VAD exakt gäller?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Nej, det är inte lagligt.

Ja, jag gjorde samma sak när jag övningskörde.

Tipset för att vara helt säker är att IDAG skaffa en handledare som kan sitta och fika samtidigt som du tränar. Den handledaren kan vara HELT oduglig när det kommer till mc. Farmor, mormor, kollega, granne mm. Brukar bara ta en vecka att få pappret.

Lycka till på uppkörningen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är en fråga som inte har ett enkelt svar. Delvis beroende på att definitionen av inhägnat område är lite oklar.
Rent generellt så gäller inte krav på körkort på inhägnat område. Och den vaga definionen av inhägnat område är att oskyldiga inte med lätthet skall kunna komma in och hamna i vägen.
Bussmekaniker och servicepersonal på bussdepåerna har exempelvis inte alltid körkort för buss men kan ändå parkera om bussar eller köra dom in och ut ur verkstadshallen.

dock finns det en viss risk då det kan vara så att polisen i området har som policy att ha en hård attityd mot visssa saker utifrån vilka riktlinjer ledningen gått ut med.

Så jag skulle tipsa dig om att ringa till polisen och lägga fram din problemställning och be att få prata med någon på trafiken så kan dom svara på vad som gäller i deras distrikt.
Om det är så att dom inte anser att den platsen är OK så kan dom säkert tipsa dig om platser som dom anser vara OK.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det finns inget egentligt svar.

BT-trucks... ...eh... ...Toyota Material Handling Sweden ville för något år sedan ha saken utredd en gång för alla, och bjöd in Transportstyrelsen för en genomgång av rättsläget.

http://www.toyota-forklifts.se/Site...Presentationer v5 2014/Transportstyrelsen.pdf

Goddag Yxskaft?
Inte riktigt, men presentationen illustrerar tydligt hur otydligt det hela är.

Här finns en del intressanta rättsfall och prejudikat på vad som INTE är klassat som inhägnat område, och
scrollar men ner till sidan 23 i Transportstyrelsens presentation så hittar man ett Hovrättsresonomang:


Några slutsatser från hovrätt


Det
avgörande bör vara om området är avgränsat för
obehöriga fordon och inte utan vidare tillgängligt för
allmänheten.

Visserligen Hovrätt, men notera nogsamt "bör".

Sidan 24 verkar ha bäring på motorbanor:

Några slutsatser från Hovrätt

För att en bana skall anses som inhägnad i trafikskadelagens mening torde det enligt Hovrättens
uppfattning krävas att det finns t.ex. stängsel av sådant slag att det dels framstår som en avspärrning som inte ska passeras, dels kräver åtminstone något mått av ansträngning för att ta sig förbi. Saknas stängsel kan
naturliga hinder, såsom mer besvärlig terräng, komplettera inhägnaden.

Notera "torde".

I min värld så har dessutom Länstyrelsen godkännande och tillsynsansvar för "motorbanor" men jag har inte någon länk att hänvisa till. Det bara "är" så, eftersom det var det man fick höra första gången saken kom på tal. I mitten av schuttitalet, för min del.... :hej

Så att...?
Nej, det finns inget absolut svar.


Tränar man körgårdsövningar på jobbet en söndag, med stängsel runt om och en låst grind där Polisen måste ställa sig på utsidan om och vinka för att kunna påkalla din uppmärksamhet och locka fram dig till infarten för ett snack så är då min bedömning att man är pretty safe.

Står det dessutom konor framme och en bil med trailer för till<->fråntransport så skulle jag verkligen bli förvånad om

A: Polisen ens kom dit
B: Polisen inte lämnade rapporteftergift efter att ha tagit reda på vad som försiggår
C: Tingrätten inte lade ner det hela, eller
D: Att inte Hovrätten lade ner det hela om det verkligen gick så långt.

Men, vem vet?

OBS! Inget av ovanstående gäller för den som är känd sedan tidigare, lattjar på ett hjul eller befinner sig framför, bakom eller vid sidan av hojen när Polisen ser dig. Då är det inbrytning och häkte direCkt som gäller. :näsblod

Det handlar som vanligt om att uppföra sig på ett sådant sätt att man kommer överens med Polisen på plats och inte skickas in i systemet.

But what else is new...?




PPS-Cred: Niclas Nilsson, Transportstyrelsen inbjuden av www.toyota-forklifts.se
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är du ensam och kör på ett "inhägnat" område så kanske det är inhägnat, men ingen vet...
Har du inget körkort så "kanske" du kan köra på "inhägnat" område, men ingen vet...

Eftersom du redan har körkort för bil (eller?) så blir det automatiskt grov olovlig körning, inget mc-körkort där inte förutom att du även, i värsta fall tappar övriga behörigheter.

Säg att du ramlar omkull, vilket är vanligt, hojen går sönder och du slår av lite nerver i en axel och får en livslång invaliditet, då "kanske" försäkringsbolaget krånglar, både med hoj och personförsäkringsersättning. De "kanske" drar ner på ersättning eller bedömer det som att det inte blir någon ersättning alls eftersom du kanske utförde en olovlig handling?
Även om du då överklagar så kan det dröja många år innan saken är utredd...

Summerar jag allt detta så blir det VÄLDIGT många kanske...

Om du skaffar dig en handledare som sitter bredvid och fikar så blir det inga kanske överhuvudtaget, är det inte värt det då att övertala någon kompis/släkting/SHanvändare att ta jobbet?

Rent statistiskt så känns det som en bättre lösning :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Sååå, ansökt om en som ska vara handledare nu. Den personen har aldrig någonsin kört mc, men enligt de gamla körkortsreglerna får den.Rätt sjukt att man ska gå igenom så mycket för det idag medans gamlingar får släppas ut hur som helst utan att någonsin suttit på nåt med två hjul...

Då en följdfråga-Kan handledaren stå på parkeringsplatsen medans jag puttrar runt? Lite drygt att behöva köra runt med en passagerare och öva lågfartskörning...

Och tack för alla spekulationer även här ;)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Sååå, ansökt om en som ska vara handledare nu. Den personen har aldrig någonsin kört mc, men enligt de gamla körkortsreglerna får den.Rätt sjukt att man ska gå igenom så mycket för det idag medans gamlingar får släppas ut hur som helst utan att någonsin suttit på nåt med två hjul..

Det är väl en jävla tur att man faktiskt måste ta körkort. Från en 50cc moppe -> S1000RR över en natt tror ja ingen vill ha på vägen.:död
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det är väl en jävla tur att man faktiskt måste ta körkort. Från en 50cc moppe -> S1000RR över en natt tror ja ingen vill ha på vägen.:död

Såklart det är en jävla tur att man måste ta körkort. Menade på hur vansinnigt det är att dom med "gamla" körkort automatiskt får köra allt trots att dom aldrig kanske ens varit i närheten av ett sådant fordon. Släppa loss 90-åriga mormor, som aldrig någonsin kört en mc, eller knappt bil heller för den delen, är fullt lagligt, medans man själv ska gå igenom allt möjligt mög för att få sin behörighet.

Något form av "test" borde införas även för äldre förare som "fått" sina behörigheter på det viset kan jag tycka...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sååå, ansökt om en som ska vara handledare nu. Den personen har aldrig någonsin kört mc, men enligt de gamla körkortsreglerna får den.Rätt sjukt att man ska gå igenom så mycket för det idag medans gamlingar får släppas ut hur som helst utan att någonsin suttit på nåt med två hjul...

Då en följdfråga-Kan handledaren stå på parkeringsplatsen medans jag puttrar runt? Lite drygt att behöva köra runt med en passagerare och öva lågfartskörning...

Och tack för alla spekulationer även här ;)

Det ska vara okej med en handledare som står och tittar på / fikar loss i skuggan medan du nöter lågfart och sånt. Det kan nog vara praktiskt att hitta någon som kan köra som nödvändigtvis inte behöver vara handledare men som kan vara med nån gång och komma med råd och tips, man lär sig fantastiskt mycket fortare med en kunnig lärare.
Du bör ha med din handledare på ett sånt tillfälle med, såklart, även om handledaren bara är med som förkläde. :hihi
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
wtf, får man inte ens börna på sin egna tomt som e inhägnad? Va fan har polisen rätt att ens bry sig om vad jag gör där, e ingen allmänplats... börjar bli lite för mycket av ryssland/usa iaf de skräckhistorier man hört därifrån...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
The prisoner: "-I am not a number, I am a free man!"


The guard: "-Hahahahahahahahahahaha..."
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag minns inte att jag någonsin sett formuleringen "handledaren får stå vid sidan av medan eleven övar konbana", men faller inte det på sin egen rimlighet? Du får övningsköra i trafiken med mormor därbak såklart, men när du ska öva krypkörning så måste ju mormor hoppa av, kunna ta av sig hjälmen och titta på. Annars kan man ju lika gärna hitta på en lag som säger att det är förbjudet att öva såna moment privat. Så kör på det. Glöm inte hjälm till mormor bara.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Minns skriverier i pressen för några år sedan gällande en farsa som hade A-kort, men inte kunde köra, som stod bredvid när hans grabb övningskörde. Polisen dök upp, och snubben blev ombedd att sätta sig på hojen och visa att han behärskade fordonet. Vilket han inte gjorde. Om jag inte minns fel så torskade han i domstol. Sensmoral - det räcker inte att bara ha kortet, man ska kunna behärska hojen också.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Minns skriverier i pressen för några år sedan gällande en farsa som hade A-kort, men inte kunde köra, som stod bredvid när hans grabb övningskörde. Polisen dök upp, och snubben blev ombedd att sätta sig på hojen och visa att han behärskade fordonet. Vilket han inte gjorde. Om jag inte minns fel så torskade han i domstol. Sensmoral - det räcker inte att bara ha kortet, man ska kunna behärska hojen också.

Tillåt mig tvivla. Så polisen beordrade honom att köra motorcykel? Knappast. :fakta
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Var just det som var poängen, att han inte kunde hoppa upp på hojen och köra. Men jag minns inte detaljerna...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är förstås sant, mormor sittandes i skuggan är en dålig idé, såvida hon inte är en jävel på att köra hoj.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top