Jag mejade nästan ner en hoj... :/

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Hej

Jag vet inte om detta är rätt forumdel för denna typen av inlägg... Är det fel så får jag vänligen be mod att flytta den åt mig...

Jag vill dela med mig lite av en händelse som skedde häromdagen när jag var påväg hem efter en dag på kontoret.

Det hela skedde på E20 Södergående i höjd med Jerichotunneln innan Jonsered (2 mil utanför GBG)


Hur som helst... Jag lirar omkring 110km/h i högerfilen, i backspegeln ser jag på långt avstånd 2 st motorcyklar av okänd modell..
Jag tittar ett par sekunder senare och ser att dom närmar sig i hög fart..

Kort därefter hör jag en högvarvig racerhoj som kommer...
Den ena killen blåser förbi mig i samma hastighet. Medan den andra föraren kör in tvärt framför mig med bara någon enstaka meter som marginal..

Inga bromsljus tänds men plötsligt är det jag som närmar mig motorcykeln i hög fart... Gissningsvis så låg han på låg växel och hojen motorbromsarna utav helv**** när han slog av på rullen...

I ren reflex så ställer jag mig på bromsen och tutar, jag tänker inte på att kolla backspegeln (Men det var ingen bakom som tur var)

Jag lyckas sänka hastigheten tillräckligt för att inte köra in i honom. Men det handlade återigen om någon meter ifrån en olycka... En kall kår gick igenom hela kroppen och jag var smått överlycklig över att jag hunnit få stopp innan kollision.. Ni kan säkert relatera till känslan :)


Som tack så vänder sig killen på den gröna Kawasaki Ninjan om och ger mig långfingret.. Därefter vänder han sig om och kör en "brake-check" på mig.. Han ställer sig på bromsarna för en sekund.. Sedan drar han iväg i en hög okänd hastighet... Efter en kort stund ser man honom inte längre...

Jag är glad att jag har hög självkontroll och att reflexerna var snabba i just denna situationen. För det var en del av mig som ville hänga på motorcyklisten och göra hemska saker mot honom....

Jag kan ha räddat killens liv, och av någon anledning så ser han mig som idioten p.g.a jag hängde mig på tutan under bromssträckans gång...


Kör lugnt därute allesammans! Det är galet skoj att köra fort, men för guds skull. Tänk er för när ni gör det..


Och till killen i svart skinnställ på den gröna Kawan..
Snälla sälj din motorcykel eller gå en kurs i vett & moral.



Varma hälsningar!
R
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
verkar inte ha alla hEstar hemma om man gör en "brake check" framför en bil när man kör hojj ..... du kunde ju likagärna pillat i näsan/surfat på mobilen/druckit cola eller runkat eller nått å hans "brake check" hadde resulterat i en bula i din front och rullstol resten av livet för tomten på hojjen
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Som jag ser det så var det inte du som nästan mejade ner honom, det var han som nästan satte sig i din kylare.

Rimligtvis så är det den som ändrar sin hastighet relativt den andre som är orsaken till en incident.
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Som jag ser det så var det inte du som nästan mejade ner honom, det var han som nästan satte sig i din kylare.

Rimligtvis så är det den som ändrar sin hastighet relativt den andre som är orsaken till en incident.

Lycka till med att få rätt mot någon som du kört in i bakifrån...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Lycka till med att få rätt mot någon som du kört in i bakifrån...

Jag vet vad lagen säger om att köra på någon bakifrån (och vad den säger om att köra på någon bakifrån som skall svänga vänster). Det jag menar är att jag inte tycker att Jumpers var den som orsakade incidenten. Om han hade kommit i hög fart och närmat sig en motorcykel bakifrån och nästan inte hunnit sakta ner - då hade han nästan mejat ner en motorcyklist. Om en motorcyklist går in nära framför honom och saktar ner kraftigt så är det ju motorcyklisten som nästan bygger om sig till kylarprydnad.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jo då! så var det det här med att tillgången på idioter är större än efterfrågan. Tur att det gick bra, och tur för honom att du inte var en reaktionsslö gammal farbror eller liknande.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Varför undrar du?

Kanske för att du automatiskt likställer en sporthojsförare med att vara idioter med ditt inlägg (eller så är det enklast att tolka det), och... som du säkert vet är detta ett sporthojs forum. ;)

:hej

NB: säger inte att du har rätt eller fel, men är man på ett hobbyforum och kallar dem som utövar den hobbyn för idioter, så får man vara beredd på kommentarer. :)
 

Rexax

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Husqvarna wr 125 SM -08
Kan föraren av denna sporthoj misstagit dig för en ivrig bilist som tutade för att komma fram och i ilska mot hoj åkare? Bra att ingen kollision hände iallafall.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Svårt med ironi i skriven text PutteLiten.

Men Kawa-föraren kanske vill testa hur det känns att göra en sån här.

 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top