REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22
    &%¤")(/&%*^X? Kazaggers avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    8115 fordonskubik inalles ;-)

Koppla in startrelä

Hej! FZR 600. Nytt startrelä:

http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/res...-extra-sakring

Får det inte att funka. Hur ska jag koppla? Ngn som vet? Provat alla stiften var för sig, dödarknappen funkar (uppmätt). Styrsladden ger 12 mot jord, minskar lite när jag trycker in startknappen. Funkade med gamla relät (som är donerat till vintermoppen).
    Inte relät..?
    Yellp??
    Jag skulle kunna hålla med dig... Men det skulle ju innebära att vi hade fel båda två!

No Free ride, gas or ass 87patriks avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Hoj
    KTM RC8
    Ska väl vara plus från batterit till relät sen ska väl kabeln som går till startmotorn på vid den andra gängstången?
    Senast redigerat av 87patrik den 2014-03-28 klockan 19:42.

Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    Jo, hur batteriet och startmotorn ska kopplas är lugnt, det är styrkabeln jag inte får ordning på.
    De flatstift som finns hänger ihop i par. Känns som om det behövs en "utkabel" och inte bara en "inkabel" men vart ska den gå i så fall..?

De vanliga reläerna jordas ju (väl..?) med startknappen ("inkabeln") och har således bara en kabel utöver batteri-startmotor.

Sonens CBR har ett likadant relä som det jag köpt och en fast 4-polig kontakt till det men i hans Haynes är det svårt att lista ut hur det ska kopplas på Fizzern.
    Senast redigerat av Kazagger den 2014-03-28 klockan 19:50.
    Jag skulle kunna hålla med dig... Men det skulle ju innebära att vi hade fel båda två!

Medlem Klubbas avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    K1200S, FE450
    hade varit enklare att se om man hade relät i handen.
    På bilden du visa tycker jag det ser ut som om spolen är kopplad till den vänstra skruven, ser ut att ligga en kopparbricka där som jag antar är kopplad till spolen. På den skruven ska då + från batteriet kopplas, sen som 87 skriver kabeln till startmotorn till den andra skruven.

Sen borde styrsladden kopplas nån annanstans, kanske på nåt stift? och eftersom ena änden av spolen ser ut att vara kopplad till plus (verkar sitta en säkring där också) borde då styrsladden jorda den andra ändan mot chassit, altså -. Hoppas det hjälper ditt tänkande lite iaf, svårt att se på en bild som sagt.
    Somliga får somliga tar, somliga ger och de har inget kvar

Dr Jekyll & Mr Highside Eldstorms avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    VTR1000SP-1 + DR-Z400S
    Se bifogad bild för princip.

Klicka på bilden för en större version

Namn:	startkrets.jpg
Visningar:	1687
Storlek:	33,5 KB
Id:	402251
    "Både universum och människans dumhet är oändlig. Det är dock bara det senare jag är helt säker på." /Albert Einstein/

Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    Bättre (fler) bilder på relät:

http://www.4wshop.se/reservdelar/el-...-10007-02.html

Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Eldstorm Visa inlägg
    Se bifogad bild för princip.

Namn:	startkrets.jpg
Visningar:	1687
Storlek:	33,5 KB
Id:	402251
    Så ena stiftparet till jord och andra till startknappen, förstår jag rätt då? Var inne på det men vill inte korta sönder nå't i onödan...

Medlem Klubbas avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    K1200S, FE450
    Citat Ursprungligen postat av Kazagger Visa inlägg
    Eldstorms bild stämmer inte med det relät på den bilden, skriver mer snart i en edit bara så du inte kopplar fel just nu.

here goes, lånade eldstorms bild och ändrade lite.

Namn:	Capture.PNG
Visningar:	367
Storlek:	53,8 KB
Id:	402252
    dethär stämmer myket bättre med relät på bilden, du ser på sista bilden på sidan du länka att det ligger ett bläck som går upp mot en säkring, där tar spolen i relät sin + matning och det och säkringen är redan kopplat i relät. Din startknapp ska då jorda andra ändan av spolen nånstans, vilket stift eller anslutnign dte är vet jag inte men leta efter nån märkning, annars ohm mät mellan bläcket på M-skruven och nåt av stiften och se om du blir klokare. Hade gissat på stiftet längst ner till höger där det står B, men en gissnign som sagt
    Senast redigerat av Klubba den 2014-03-28 klockan 20:10.

Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    Nu tror jag poletten föll ner...

Andra relän är skruvade i chassit=jord. Det här är gummiklätt. Så då måste en kabel jorda. Var det så enkelt?

Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    VTR1000SP-1 + DR-Z400S
    Japp. Helt riktigt. Om du vill kan du resistansmäta mellan de små flatstiften och se att det är ett antal ohm mellan de stiften du kopplar in sladden från startknappen respektive jordkabeln på. Den resistans du mäter upp är reläspolens resistans. Är den 0 eller oändlig ska du inte koppla in på de stiften utan på andra stift (det ser ut att vara fler än två tycker jag på bilden).
    "Både universum och människans dumhet är oändlig. Det är dock bara det senare jag är helt säker på." /Albert Einstein/

Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Eldstorm Visa inlägg
    Japp. Helt riktigt. Om du vill kan du resistansmäta mellan de små flatstiften och se att det är ett antal ohm mellan de stiften du kopplar in sladden från startknappen respektive jordkabeln på. Den resistans du mäter upp är reläspolens resistans. Är den 0 eller oändlig ska du inte koppla in på de stiften utan på andra stift (det ser ut att vara fler än två tycker jag på bilden).
    Det är 4 stift. Två par, mellan paren 0 ohm. Ska mäta igen men då det "in effect" bara är 2 stift blir det ena till jord och det andra till startknappen. Väl?

Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    VTR1000SP-1 + DR-Z400S

Namn:	startrelä1.jpg
Visningar:	236
Storlek:	150,6 KB
Id:	402256

Mät mellan 3 och 4 på bilden. Misstänker att de är anslutningarna över spolen. Måste vara några ohm mellan där du kopplar in starknappen och jordanslutningen annars kortsluter du kretsen. Annars får du mäta alla kombinationer. (Möjligt att du måste göra en överkoppling mellan ett par stift för att den ska gå över säkringen, också - du kan ta bort säkringen och ohm:a från säkringsanslutningen till resp. stift så ser du "vilka stift som går över säkringen").
    Senast redigerat av Eldstorm den 2014-03-28 klockan 20:30.

Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    Nu är det mätt:

Namn:	image.jpg
Visningar:	436
Storlek:	229,3 KB
Id:	402263

What's the verdict? Provat flera kombinationer, 1 el. 2 mot jord blåser säkringen... Inget drar igång starmotorn...

Medlem Klubbas avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    K1200S, FE450
    Nu är det mätt:

What's the verdict? Provat flera kombinationer, 1 el. 2 mot jord blåser säkringen... Inget drar igång starmotorn...
    Att din multimeter saknar tillräckligt hög upplösning Vad har du mellan 1,2 och 3,4 ? oändligt? möjligt att det ska sitta en bygel (eller startknapp) mellan 1-3 och sen 4 till jord

edit: du fick inga instruktioner eller schema till relät? verkar vara nån universaltyp
    Senast redigerat av Klubba den 2014-03-28 klockan 22:17.

Medlem Semper Idems avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Hoj
    Ja
    Nu är det mätt:

Dum fråga kanske, men det finns ju 2 säkringar, har du kollat bägge?

Häng med till Isle of Man och heja på BG!
    Maila petersevenemang@gmail.com för info om resor och andra evenemang.

Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    Inga instruktioner... Multimetern är bra (batteriet dåligt kanske..?). Mellan 1 o 2 och 3 o4 är det inget motstånd alls dvs full kontakt.
    Blir inte klok på det här...

Edit: bara en säkring, den andra är reserv

Medlem Klubbas avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    K1200S, FE450
    Inga instruktioner... Multimetern är bra (batteriet dåligt kanske..?). Mellan 1 o 2 och 3 o4 är det inget motstånd alls dvs full kontakt.
    Blir inte klok på det här...

Edit: bara en säkring, den andra är reserv
    Finns ingen annan anslutning nånstans så du inte stirrar dig blind på stiften? anledningen att jag retade din multimeter lite är att spolen gissningsvis är på ca 1 ohm, och många multimetrar har svårt att urskilja så små resistanser, för vissa multimetrar är "full kontakt" 0-4 ohm hade varit lättare med nåt som mäter impedans typ en motortester men gissar att det inte e nåt nån vanlig dödlig har hemma.

Arbetar med el och kopplat system där litet startrelä drar stort startrelä som drar solenoid som drar startmotor med en effekt som inte får framföras på A1 körkort så borde kunna dethär... ledsen att jag inte kan hjälpa mer men nånstans måste det finnas en spole i dendär som ska kopplas.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Hoj
    Yamaha XJ 900 -85
    Nu är det mätt:

En spole måste ha några ohm för att inte vara felaktig. Vad har du för ohm-tal mellan 1 och 3, 2 och 4, 1 och 4 samt 2 och 3?

Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    Ska byta batteri i mätaren och se om jag får ngt värde. Återkommer!

Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    Update... Konstaterat att 12v över 3/4 (min bild) sluter relät. Men det är ngt vaj på kontakten mellan startknappen och ett stort j-la "huvudrelä" (står bara relay på elschemat) så det blir felsökning på sladdarna nu. Bara jag inte blåst relät :-/...
    Suck!
    Men tack för alla råd. Återkommer.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ruben Xaus

oops164
Vill du annonsera ovan? Klicka här