Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    göteborg
    Hoj
    suzuki gs 1000 g
    Inlägg
    20

    Elprojekt - Suzuki RG125 -92

    då var det dags att dra igång projekttråden! köpte en suzuki rg125 från 1992 i sommras för 6500 och fick sålt motorn för 1500.
    letade efter en hoj som va lätt och billig i försäkring osv, men samtidigt rejält byggd och fastnade för denna, är även bestyckad med stålram vilket inte är så vanligt bland liknande objekt, typ aprilia rs 125 eller cagiva mito 125, blir trevligt när det svetsen ska fram.

    jag har en enertrac navmotor mhm602 som ska ekras in i ett 19" bakhjul och passar även på att byta till 19" och eker fram.

    resterande bit av drivlinan lånas från en erider thunder 8kw skoter tills vidare, dvs 24st chl 50ah och en 6kw sabvoton kontroller,
    planen är att uppgradera successivt senare när allt annat rullar.

    tänkte köra detta som en spegeltråd mot denna; http://elbil.forum24.se/elbil-about4632.html för att få lite olika typer av input.


    typ så här såg den ut vid inköp:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	1995_RG125_Gamma_black_450.jpg
Visningar:	321
Storlek:	29,3 KB
Id:	401696

    så här efter att lite plast avlägsnats:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	WIN_20131111_140943.jpg
Visningar:	187
Storlek:	212,3 KB
Id:	401697

    en liten skiss med 21" hjul:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	PHOTO_20130603_230938.jpg
Visningar:	279
Storlek:	121,4 KB
Id:	401698

    börjar ta form med 19" framhjul från bmw f650:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	CAM00209.jpg
Visningar:	265
Storlek:	235,7 KB
Id:	401699

    motor som fått ordentligt med spö under transporten:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	CAM001751.jpg
Visningar:	220
Storlek:	128,7 KB
Id:	401700
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	CAM00179.jpg
Visningar:	189
Storlek:	219,7 KB
Id:	401701
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	CAM00180.jpg
Visningar:	183
Storlek:	218,8 KB
Id:	401702
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	CAM001761.jpg
Visningar:	184
Storlek:	109,6 KB
Id:	401703

  2. #2
    Medlem bergstroems avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Örnsköldsvik
    Hoj
    BMW R75 -75
    Inlägg
    492

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    göteborg
    Hoj
    suzuki gs 1000 g
    Inlägg
    20
    tack, spanade igenom ditt bmwprojekt också, ser förjävvla fint ut!

  4. 2014-03-21, 20:14

  5. #4
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 776
    Ballt!
    Blir lite som tvärtom-motard: sporthoj med höga och smala hjul.
    Mer elhojar till folket

  6. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    göteborg
    Hoj
    suzuki gs 1000 g
    Inlägg
    20
    ok, idag har jag fastnat i lite fel ände av projektet för tillfället, har snöat in på att bygga en gasrulle. Tänkte modda en rulle med kullager och expander, liknande denna;
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Pro Taper Twister Throttle Tube.jpg
Visningar:	137
Storlek:	55,1 KB
Id:	401822

    flytta in expandern längre in i styret med en hylsa och försöka få plats med både fjäder och halleffektgivare mellan lager och expander inne i styret.
    för att få styret helt rent.

    är även lite inne på att köra gasrullen på vänsterhanden (kontroversiellt?) för att få bättre kontroll över frambromsen då jag ändå inte har något annat reglage på vänsterhanden, är mottaglig för förslag för vänsterfoten.

  7. #6
    Storfräsare _Johansson_s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Östersund
    Hoj
    Gasturbindriven landspeedhoj
    Inlägg
    5 614
    Fränt projekt! Apropå placering av gasreglaget så röstar jag på att ha som vanligt, reder man inte ut att ha broms och gas på samma sida är nog trampcykel att föredra.

    Dessutom är det en säkerhetsaspekt i det hela ifall det kör ihop sig i någon situation, då är det ryggraden som tar över och då blir det inte bra med originella placeringar av reglagen.
    Hårt arbete skapar välmående och rikedom, lättja och supande göder sjukdomar och psykiskt förfall.

    Mobacken Racing

  8. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    göteborg
    Hoj
    suzuki gs 1000 g
    Inlägg
    20
    tack, tänkte så också men det är ju en aning mindre kritiskt att flytta gasreglage istället för broms.

    borde beställa ekrar till bakhjulet, men det blev lite tråkigt att räkna på ekerlängder, tänkte beställa härifrån; http://www.central-wheel.co.uk/spokes/spokes.html

  9. #8
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 183
    Kul Projekt, kommer att följas!

    #22 Mozz
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  10. #9
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    göteborg
    Hoj
    suzuki gs 1000 g
    Inlägg
    20
    gjorde ett gäng testekrar för att pröva längden;
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	CAM00231.jpg
Visningar:	146
Storlek:	231,7 KB
Id:	401838

  11. #10
    Medlem Wunders avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Umeå
    Hoj
    GSX-R400 -87 & DR 800 -90
    Inlägg
    3 151
    Citat Ursprungligen postat av larsrocket Visa inlägg
    är även lite inne på att köra gasrullen på vänsterhanden (kontroversiellt?) för att få bättre kontroll över frambromsen då jag ändå inte har något annat reglage på vänsterhanden, är mottaglig för förslag för vänsterfoten.
    Eftersom du slipper växelpedal och koppling kan du flytta upp bakbromsen till vänster handtag.
    Väldigt praktiskt när du kör på bakhjulet sittandes på tanken...
    Allting nån annan kan göra kan jag göra bättre.

  12. #11
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 776
    Jag har lurat på att testa att flytta upp bakbromsen till vänsterhand och ner gasen till höger fot. Tror det skulle vara ett intressant test på en gathoj där man inte behöver flytta runt i sadeln.
    Det hela faller på att jag alltid kör en massa bana...

  13. #12
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    göteborg
    Hoj
    suzuki gs 1000 g
    Inlägg
    20
    hehe, intressant. denna kommer nog varken gå så mycket på bakhjulet eller på bana, dock är ju bromspumpen för högerfot klar och lättare att förlänga/flytta grejer med elektroniska givare än oljeslangar, så fotbromsen blir nog kvar. jag kanske skulle lägga blinkreglaget på vänster fot, borde väl vara det man använder mest efter gas och broms?.

  14. #13
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    göteborg
    Hoj
    suzuki gs 1000 g
    Inlägg
    20
    nu har jag tillslut fått beställt ekrar, nipplar och framlampa från england. det blev en sånhär lampa;

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	screen_shot_2013-08-06_at_9.34.08_am.jpg
Visningar:	105
Storlek:	70,9 KB
Id:	401921
    http://www.truck-lite.com/webapp/wcs...roductId=92025

    från detta stället;http://www.mudstuff.co.uk/trucklite-...headlamps.html

    dyr som skam (dock bara halva priset mot länken då jag bara behöver en) men, den är den enda vad jag kunnat hitta med led som skulle gå att besiktiga med.
    Senast redigerat av larsrocket den 2014-03-24 klockan 12:32.

  15. 2014-05-17, 18:11
    Anledning
    afd

  16. #14
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    göteborg
    Hoj
    suzuki gs 1000 g
    Inlägg
    20
    Ok, det gick tydligen inte så snabbt det här, har kommit en bit till i alla fall, ekrat upp hjulet och börjat fräsa kraftarm som ska låsa motoraxeln mot svingen.

    Paket från england med ekrar:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	CAM00299.jpg
Visningar:	100
Storlek:	248,7 KB
Id:	405810

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	CAM00301.jpg
Visningar:	114
Storlek:	237,1 KB
Id:	405811

    Färdigekrat hjul
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	CAM00302.jpg
Visningar:	188
Storlek:	217,2 KB
Id:	405812

  17. #15
    Medlem Ryddarns avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Honda CB900 -79
    Inlägg
    908
    Lite nyfiken på vilken prestanda du räknar med efter konverteringen.
    Jag har en gammal CB125T som jag funderat på att sätta5 elmotor i och då tittade jag på 48V motor på 10kW. De navmotorer jag sett är mest i mopedklass.
    --
    Följ en mans stilla färd ner i vansinnet
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...birth-of-a-HPD

  18. #16
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    göteborg
    Hoj
    suzuki gs 1000 g
    Inlägg
    20
    Svingändarna från insidan, klacken användes orginal för att ta vridet från bromsen men kommer inte gå att använda längre då bromsen behöver flyttas ut typ 20mm pga bredare nav, planen är att svetsa fästen för oket direkt på svingen.

    Kraftarmen hamnar på motsatt sida och kommer bultas fast i isvetsade öljätter, varav en redan finns i svingen (någon som vet vad den är tänkt för, finns en på andra sidan också som verkar linjera) jag har tänkt svetsa dit 2st till.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140517_172002.jpg
Visningar:	112
Storlek:	237,4 KB
Id:	405813
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140517_171928.jpg
Visningar:	98
Storlek:	217,0 KB
Id:	405814

  19. #17
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    göteborg
    Hoj
    suzuki gs 1000 g
    Inlägg
    20
    Ämne för kraftarm och bromsskivedistans
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140515_184838.jpg
Visningar:	94
Storlek:	223,7 KB
Id:	405817


    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140515_204533.jpg
Visningar:	95
Storlek:	230,6 KB
Id:	405818

    Inte helt smidigt att centrera grejjer i vårt rundmatningsbord
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140515_213923.jpg
Visningar:	128
Storlek:	231,3 KB
Id:	405819

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140516_005421.jpg
Visningar:	117
Storlek:	226,0 KB
Id:	405820

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140516_010611.jpg
Visningar:	111
Storlek:	226,2 KB
Id:	405821

    Gick på med ett par knack med gummiklubba, dock blev axelhålet en knapp tiondel för stort, hade inget 17mm, borr/fräs så jag fick börja med ett 14mm hål och sen vrida runt stycket för att komma upp i diameter.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140516_012044.jpg
Visningar:	132
Storlek:	218,4 KB
Id:	405822

    Även hålen för skruvarna passade
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20140516_225236.jpg
Visningar:	136
Storlek:	220,3 KB
Id:	405823

  20. #18
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    göteborg
    Hoj
    suzuki gs 1000 g
    Inlägg
    20
    Jag har inte räknat på det men planen är att komma en bit över 100 åtminstonne, kommer dock behöva ett par celler till då för att komma upp i spänning, har ju som sagt en drivlina från en kinaskoter som jag ska börja med, och det batteripacket är bara på 72v.

    Såhär skriver motorleverantören om hastighet;
    72 volts for 30 MPH with 18 X 3.5 tire
    96 volts for 45 plus MPH with 18 X 3.5 tire

    dock har jag ju 19"hjul, och det beror ju även på vikt och massa andra grejjer såklart.

  21. #19
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 776
    Vikten spelar in när det gäller acceleration men när det gäller absolut toppfart på platt mark har den försumbar betydelse.

    Vad är max tillåtna RPM för motorn?
    Hur många RPM/V?

    Ett 120/70-19 (har du väl?) har inte särskilt mycket större omkrets än ett 3,5"-18 så om toppfarten är specad till 72,5 km/h med 18" så blir det teoretiskt 74 km/h med ditt däck. För att nå hundra jämnt måste hjulet upp i 815 RPM jämfört med 603 RPM för att nå det specade 72,5 km/h med 3,5"-18. Ganska stor skillnad.
    Det högsta däcket jag kan hitta på rak arm är 4"-19 vilket skulle göra 80km/h vid 603 RPM och kräva 756 RPM för att göra 100 km/h.

    edit: Allt är förstås räknat teoretiskt på däckstorlekar så det kan variera lite beroende på hur usla tillverkarna är på att mäta. Borde ge en bra fingervisning iaf.

    Har du någon länk till motorns spec?
    Jag blev nyfiken på hur mycket fart man borde kunna klämma ur den.
    Senast redigerat av Josef den 2014-05-17 klockan 23:10.

  22. #20
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    göteborg
    Hoj
    suzuki gs 1000 g
    Inlägg
    20
    Sorry, råkade posta specarna från fel motormodell, 603 istället för 602 som har lägre topphastighet men högre vrid.

    detta är specarna för min motor;

    MHM602:
    10 RPM/Volt
    72 volts for 45 MPH with 18 X 3.5 tire
    96 volts for 60 plus MPH with 18 X 3.5 tire

    http://www.enertrac.net/product.php#b

    tror det ska finnas mer info om motorn på här; http://endless-sphere.com/forums/vie...hp?f=10&t=7718

    och här; https://endless-sphere.com/forums/vi...p?f=10&t=20931

    96v innebär 30st 3,2v battericeller, nu har jag 24 st och har beställt 8st till, det är dock tveksamt om jag kommer få plats med 32st, har dessutom tänkt att få plats över till hjälmfack på gamla tankens plats, men det blir la ett senare problem.

    lyckades du plocka däcksstorleken från bilderna? bakdäcket som sitter i nu är bara tillfälligt, plockat ur en kontainer, så det blir möjligen ett lite större senare.
    Senast redigerat av larsrocket den 2014-05-21 klockan 03:17.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Min första hoj var en Harley som jag gjorde i ordning och körde ett par år. Sålde den för 9 gånger vad jag gett för den och köpte en sportigare hoj. Sonen bör [...]

Micke R
Vill du annonsera ovan? Klicka här