REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda cbr 1000rr
    Inlägg
    2

    CBR 1000rr stök med koppling när jag bytte drivpaket...tips?

    Tjena!

    Bytte drivpaket på min Honda CBR 100055 från 05. Allt gick hur fint som helt tills det var dags att dra igång och testa... kopplingen hade slutat funka. Jag har provat lufta systemet, hade loss cylindern och märket att den reagerar när jag trycker kopplar vid handtaget. Är det någon som har bra tips på vad jag ska hitt på?

    Faaan solen skiner och hojjen står still=mindre bra!

    Tacksam för alla god råd jag kan få!!!

    ///Han som vill ut och känna på hojjen innan helgen

  2. #2
    Medlem Skäggots avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Hemma
    Hoj
    monark
    Inlägg
    10 132
    Du lutade inte hojen och tappade pinnen?
    Funderar du på meningen med livet?

    Det kan vara så enkelt att du bara är ett varnande exempel för oss andra....

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda cbr 1000rr
    Inlägg
    2
    Nejdå pinnen var ute och vände men den är på plats...

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Björkhagen
    Hoj
    CBR1000RR
    Inlägg
    2
    Hej! Hur löste det sig? Jag har kanske råkat ut för exakt samma grej på min -04:a Fireblade...

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 344
    Citat Ursprungligen postat av Gunnar123 Visa inlägg
    Hej! Hur löste det sig? Jag har kanske råkat ut för exakt samma grej på min -04:a Fireblade...
    Vad är felet ? Kopplar den inte ur ?
    eller
    Slirar kopplingen?
    Är det hydraulisk koppling (typ frambroms med bromsvätska/kopplingsvätska) eller är det kopplingswire ?
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  6. #6
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 651
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Är det hydraulisk koppling (typ frambroms med bromsvätska/kopplingsvätska) eller är det kopplingswire ?
    Han skriver att han luftat utan resultat, go figure

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Björkhagen
    Hoj
    CBR1000RR
    Inlägg
    2
    Hej! Tack för visat intresse! Uppskattas. Jo, bytte drivpaket och packboxar i framgaffel. Funderar på om jag råkat få i luft i systemet då på något sätt. Men har försökt lufta utan något resultat. Kopplingen funkar inte alls helt enkelt. Handtaget i botten och slavcylindern(tror den heter så) som ska trycka på pinnen till kopplingen rör sig bara liite. Har inte provat att trycka bromsvätska bakvägen med en spruta som jag läste nån hade gjort. Konstigt helt enkelt tycker jag... vet att kopplingen funkade bra när jag körde hojen till garaget liksom...

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 344
    Citat Ursprungligen postat av Gunnar123 Visa inlägg
    Hej! Tack för visat intresse! Uppskattas. Jo, bytte drivpaket och packboxar i framgaffel. Funderar på om jag råkat få i luft i systemet då på något sätt. Men har försökt lufta utan något resultat. Kopplingen funkar inte alls helt enkelt. Handtaget i botten och slavcylindern(tror den heter så) som ska trycka på pinnen till kopplingen rör sig bara liite. Har inte provat att trycka bromsvätska bakvägen med en spruta som jag läste nån hade gjort. Konstigt helt enkelt tycker jag... vet att kopplingen funkade bra när jag körde hojen till garaget liksom...
    Då kan jag rekommendera Sugpump (funkar som spruta och sugpump)
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...kor-2000039991

    Slang. Det är alltid bra om man upp från luftningsnippel har en slang upp minst 1/2meter rakt upp där man kan se luftbubblorna stiga Biltema nr 15310 genomskinlig di=5mm (dy=8mm)
    https://www.biltema.se/bat/vvs/slang...ang-2000017744

    När man byter slang i sugpumpen trycker man in den blå ringen runt slangen i pumpen
    då går det ta loss slangen. Tryck in kolven i sugpumpen.

    Gängtätning. Skruva loss luftaren några varv och sätt gängtätning på de synliga luftargängorna.
    Skruva in luftaren men inte så den stänger.
    https://www.biltema.se/bilvard/bilun...ing-2000031437

    Tryck på slangen med sugpumpen på luftaren.

    Fyll kopplingsvätskebehållaren med bromsvätska (om det är bromsvätska den ska fyllas med. Är det motorolja så fyll med motorolja och då skall du ha en annan pump.)

    1) Sedan dra ut lååångsamt på kolven i sugpumpen. Då ska det komma ut vätska och luftbubblor. Innan det är slut med vätska i kopplingvätskebehållare, håll sugpumpen högt så slangen ner till avluftaren # blir fylld med vätska. Börja nu och låååångsamt tryck in vätska i avluftaren / kopplingscylindern. Du ska se hur nivån stiger i kopplingsvätskebehållaren. När du nått maxnivån. Börja om från 1)

    När du gjort det här några ggr och det inte längre kommer ut luftbubblor när du suger.
    Stäng avluftaren. Nu bör kopplingen fungera dvs frikoppla.
    Ett problem är att kopplingen även om den frikopplar har rätt hög friktion så ligger en växel i kan det vara svårt att inse med hojen på bakre depåstöd att det är så tungt dra runt bakhjulet med växel i och kall stillastående motor och indraget kopplingshandtag.
    Fyll på tappa av vätska till rätt nivå i kopplingsvätskebehållaren. På med locket.

    # trots gängtätning kan det läcka broms/kopplingsvätska vid avluftaren var beredd med torkpapper för vätskan kan skada lack.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-11-05 klockan 23:33.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Timmele
    Hoj
    2010 BMW K1300GT, 1985-Yamaha XT350
    Inlägg
    26
    Det ska väl vara en pinne OCH en kula i kopplingen ?

  10. #10
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 651
    Citat Ursprungligen postat av essge Visa inlägg
    Det ska väl vara en pinne OCH en kula i kopplingen ?
    Det här löser nog fler problem än inlägget ovan

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    1 144
    Kulan sitter innanför kopplingsstången. Även om man drar ut kopplingsstången så kommer inte kulan förbi packboxen.

  12. #12
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 651
    Iof, rör det sig inte i slavcylindern så spelar en ev kula ingen roll. Enda fel jag haft med den väldigt enkla konstruktionen som en hydraulisk koppling består av, är en dålig O-ring till själva ”tryck kolven”

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det ser ju ut som en vanlig elhoj!

Old Badger
Vill du annonsera ovan? Klicka här