Tiggeriet i Sverige

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
http://www.gd.se/gastrikland/gavle/objudna-gaster-flyttade-in-i-stugan

Kommer över en bostad. Sabbar så mycket det bara går.
Näh, jag tror inte att även om de husas kommer det bli bättre. :glömdet

"Efter att polisen identifierat sällskapet och tagit DNA släpptes de. Personerna ska ha sagt att de hyrt stugan för 5 000 kronor av en man som de träffat på vid en bensinstation i Söderhamn. De ska ha besökt Sverige för att plocka bär.
Mikael Franzén säger att sällskapet släpptes eftersom det saknades tillräckliga bevis."

Intressant att man kan bryta sig in i andras fastigheter och bo där utan att riskera ngt straff. Ordningsmakten har verkligen lagt sig platt. :hej
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Finns gott om lediga bostäder i Sverige egentligen om man räknar in fritidshusen folk äger på landet. Det här kanske inte är första och sista artikeln på samma ämne.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag stoppade en tiggare/tjuv från att stjäla grannens trehjuling igår. Fick tillbaka den och grannen tyckte det var tråkigt, "vi är ju kompisar hon och jag, jag har gett henne 20kr om dagen sedan hon kom".

:3freak

Tror det kallas karma, tur att ingen oskyldig drabbades i alla fall.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag stoppade en tiggare/tjuv från att stjäla grannens trehjuling igår. Fick tillbaka den och grannen tyckte det var tråkigt, "vi är ju kompisar hon och jag, jag har gett henne 20kr om dagen sedan hon kom".

:3freak

Tror det kallas karma, tur att ingen oskyldig drabbades i alla fall.

Wtf... :död
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag kallar inte romerna för tiggare utan tiggarna för romer då en stor del av tiggarna (iallafall i Stockholmsområdet) är romer.
Jag har aldrig sagt att alla romer är tiggare då jag vet att så inte är fallet. Jag har haft flera bekanta tidigare i livet som är romer men inte tiggare.

Jag kallar inte Polacker för snickare utan snickare för för Polacker då en stor del av snickarna (iallafall i göteborgsområdet) är Polacker.
Jag har aldrig sagt att alla Polacker är snickare då jag vet att så inte är fallet. Jag har flera bekanta som är Polacker men inte snickare.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag kallar inte Polacker för snickare utan snickare för för Polacker då en stor del av snickarna (iallafall i göteborgsområdet) är Polacker.
Jag har aldrig sagt att alla Polacker är snickare då jag vet att så inte är fallet. Jag har flera bekanta som är Polacker men inte snickare.
Har jobbat ihop med en polack som dessutom var rom iallafall ett tag var han rom
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har hört att Sverige betalar någon form av "stöd" till EU som går vidare till Rumänien. I Rumänien kan då utsatta få socialbidrag, ung. som här i Sverige, fast pengarna kommer från EU, som delvis kommer från Sverige.
Det som då händer när en rumänsk socialbidragstagare kommer hit och tigger är att dom får dubbel inkomst.

Är det någon här som kan bekräfta eller dementera detta?

Enligt obekräftade uppgifter så har de möjlighet till vissa bidrag i sitt hemland som tydligen många inte känner till, antagligen pga okunskap samt mörkande från de egna styrande. Tragiskt om det är så, romer i Rumänien har det antagligen jäkligt svårt.
I den eviga frågan om det är rätt eller fel att låta dem tigga låter jag vara osagd, jag ger bara fasen i att skänka pengar till dem och störs inte nämnvärt av deras uppdykande. Tråkigt dock när barn far illa i kyla osv på vintern pga undermåligt boende :(
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Enligt obekräftade uppgifter så har de möjlighet till vissa bidrag i sitt hemland som tydligen många inte känner till, antagligen pga okunskap samt mörkande från de egna styrande. Tragiskt om det är så, romer i Rumänien har det antagligen jäkligt svårt.
I den eviga frågan om det är rätt eller fel att låta dem tigga låter jag vara osagd, jag ger bara fasen i att skänka pengar till dem och störs inte nämnvärt av deras uppdykande. Tråkigt dock när barn far illa i kyla osv på vintern pga undermåligt boende :(

Det är ju det här som är problemet, om det kommer fler och fler hit, och alla svenskar börjar tänka som du, då slutar det med stölder och personrån istället. För du tror väl inte att de som lånat pengar för att ta sig hit kommer åka hem tomhänta igen?

Bättre då att stoppa det så fort det bara går så det inte blir fler än vad det redan är och man kanske kan stoppa vågen.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Jag kallar inte romerna för tiggare utan tiggarna för romer då en stor del av tiggarna (iallafall i Stockholmsområdet) är romer.
Jag har aldrig sagt att alla romer är tiggare då jag vet att så inte är fallet. Jag har haft flera bekanta tidigare i livet som är romer men inte tiggare.

Romer med svenskt medborgarskap lever på soc, och slipper tigga...

mvh
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Nån som jag åker pendeln mellan Älvsjö och Farsta?
Ligger nåt läger där vid en backe.
Jäklar vad dom sköter sig och tänker på moder Svea:gnissla
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Även romer utan svenskt medborgarskap har rätt till försörjningsbidrag och bostad.]

Det tror jag inte då de är här i form av turister... bara flyktingar som har rätt till bidrag...

Sen att vissa kommuner ger dem bostad vilket retar de tattare som "tvingas" hålla till i kommuner som inter ger dem bostad.

mvh
 
Last edited:
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top