Tiggeriet i Sverige

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Är det EU som hindrar staten att förbjuda tiggeri? Trodde det grundade sig i någon PK-böjelse som gått till överdrift...

Jag är inte så säker på att ett förbud skulle vara särskilt effektivt. Antingen så kan dom ju då helt enkelt skita i det och kasta bort eventuella böteslappar eller så göra nåt för att kringgå det. Typ sälja värdelösa tidningar eller kottar eller nåt sånt. Jag tycker inte att dom ska få komma hit öht. Att dom får det är pga EU.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
För det första tror jag inte det hänt, för det andra så är det i så fall en ytterst ovanlig händelse, för det tredje är det väl inte så upprörande med "oroligheter", det har vi ju fått lära oss? :confused:

Kan villigt erkänna att jag också har mina reservationer om sanningshalten i olika saker som har dykt upp i media. Av erfarenhet vet man ju att de är duktiga på att vinkla historierna och ställa ledande frågor som ger lite smaskigare rubriker och genomslag. Stämmer det som omnämnts tycker jag att gränsen är nådd för vad som är accepterat.

Tro nu inte att jag är någon som är vän av det jag ser dagligen. Hade gärna sluppit se dessa tiggare precis som alla andra.

Absolut, var kan man hitta information om dessa mordbränder gentemot hejjare?

En misstänkt mordbrand omnämndes i riksmedia, regionalmedia samt lokaltidning vid tidpunkten för inlägget ett par sidor bak. Jag vill även påminna mig om att det har nämnts ett antal liknande fall. Google is your friend.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kan villigt erkänna att jag också har mina reservationer om sanningshalten i olika saker som har dykt upp i media. Av erfarenhet vet man ju att de är duktiga på att vinkla historierna och ställa ledande frågor som ger lite smaskigare rubriker och genomslag. Stämmer det som omnämnts tycker jag att gränsen är nådd för vad som är accepterat.

Tro nu inte att jag är någon som är vän av det jag ser dagligen. Hade gärna sluppit se dessa tiggare precis som alla andra.



En misstänkt mordbrand omnämndes i riksmedia, regionalmedia samt lokaltidning vid tidpunkten för inlägget ett par sidor bak. Jag vill även påminna mig om att det har nämnts ett antal liknande fall. Google is your friend.

Att det sker bränder i tältläger där invånarna nyttjar sprit och fotogen till matlagning och belysning betvivlar jag inte för en sekund.

Men därifrån till att det skulle ha rasistiska motiv är lite långsökt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Att det sker bränder i tältläger där invånarna nyttjar sprit och fotogen till matlagning och belysning betvivlar jag inte för en sekund.

Men därifrån till att det skulle ha rasistiska motiv är lite långsökt.

Varken du eller jag har några som helst bevis för det ena eller det andra. Man kan ha sina misstankar att det orsakat av dem själva. Nästa fråga är då om det är av misstag eller självförvållat. Den saken är omöjlig att besvara baserat på det som står i flertalet artiklar oftast. Polis och räddningstjänst är förtegna med tidiga slutsatser och media vinklar gärna saker och ting för att få värre rubriker än vad som borde vara fallet. Det är sällan man ser media rapportera tillbaka utredande myndigheters slutsatser. Kanske läggs utredningarna ner fort i brist på bevis och samarbetsvillighet från offren.

När man läst om bråk utanför t ex ICA Maxi har de skingrats rätt fort när polisen dyker upp. De vill sannolikt ha så lite som möjligt med ordningsmakten att göra i landet.

OM det nu är så att det finns folk som ägnar sig åt mordbränder där ute. DÅ är det precis lika illa oavsett vilka som är offren. Det var det jag ville få sagt. Det finns heller inget som försvarar att ge sig på en ensam tiggare som sitter på gatan bara för att man inte kan acceptera deras närvaro.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Varken du eller jag har några som helst bevis för det ena eller det andra. Man kan ha sina misstankar att det orsakat av dem själva. Nästa fråga är då om det är av misstag eller självförvållat. Den saken är omöjlig att besvara baserat på det som står i flertalet artiklar oftast. Polis och räddningstjänst är förtegna med tidiga slutsatser och media vinklar gärna saker och ting för att få värre rubriker än vad som borde vara fallet. Det är sällan man ser media rapportera tillbaka utredande myndigheters slutsatser. Kanske läggs utredningarna ner fort i brist på bevis och samarbetsvilligast från offren.

När man läst om bråk utanför t ex ICA Maxi har de skingrats rätt fort när polisen dyker upp. De vill sannolikt ha så lite som möjligt med ordningsmakten att göra i landet.

OM det nu är så att det finns folk som ägnar sig åt mordbränder där ute. DÅ är det precis lika illa oavsett vilka som är offren. Det var det jag ville få sagt. Det finns heller inget som försvarar att ge sig på en ensam tiggare som sitter på gatan bara för att man inte kan acceptera deras närvaro.

Självklart är det illa om det finns människor som ägnar sig åt mordbränder, och dessvärre dyker det upp sådana individer från tid till annan.

Men att det skall skrikas rasism så fort det händer är oroväckande.

Men att köpmän lackar ur och försöker mota bort människor som stör deras kunder ser jag knappast som förvånande, men skulle det ske med våldsinslag är det naturligtvis inte försvarbart och lyckligtvis händer det så gott som aldrig.

Men oavsett var det jag skrev mer riktat till Pippi när hon gick i taket bara för att Marcus ifrågasatte händelsen.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Självklart är det illa om det finns människor som ägnar sig åt mordbränder, och dessvärre dyker det upp sådana individer från tid till annan.

Men att det skall skrikas rasism så fort det händer är oroväckande.

Men att köpmän lackar ur och försöker mota bort människor som stör deras kunder ser jag knappast som förvånande, men skulle det ske med våldsinslag är det naturligtvis inte försvarbart och lyckligtvis händer det så gott som aldrig.

Men oavsett var det jag skrev mer riktat till Pippi när hon gick i taket bara för att Marcus ifrågasatte händelsen.

Haha, jag har inte gått i taket dock. :) Folk får ifrågasätta hur mycket de vill precis som att jag kommer fortsätta ifrågasätta saker.
Man kan dock inte sitta och skrika rasist så fort det gäller en grupp av människor och sen tycka att det är försvarbart om det händer en annan grupp.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Haha, jag har inte gått i taket dock. :) Folk får ifrågasätta hur mycket de vill precis som att jag kommer fortsätta ifrågasätta saker.
Man kan dock inte sitta och skrika rasist så fort det gäller en grupp av människor och sen tycka att det är försvarbart om det händer en annan grupp.

Är tiggarna en egen ras/etnisk/religiös grupp?

Trodde bara de var arbetsoförmögna stackare, inte att det var ett eget förföljt och förtryckt folkslags sätt att leva......lite typ som att bli irriterad på brottslingar och andra samhällsparasiter, inte rasism iaf...
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Är tiggarna en egen ras/etnisk/religiös grupp?

Trodde bara de var arbetsoförmögna stackare, inte att det var ett eget förföljt och förtryckt folkslags sätt att leva......lite typ som att bli irriterad på brottslingar och andra samhällsparasiter, inte rasism iaf...

Romer är en folkgrupp.

Oavsett om de tigger ihop sina pengar ser jag inte nödvändigheten att sparka, slå och spotta på dom för att de sitter på gatan med en mugg.

Att affärsägare ställer sina skyltar vid ingångarna till affärerna kan jag inte tycka är fel då det är meningen att folk ska kunna gå in och ut ur affären utan att behöva kliva över folk.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Romer är en folkgrupp.

Oavsett om de tigger ihop sina pengar ser jag inte nödvändigheten att sparka, slå och spotta på dom för att de sitter på gatan med en mugg.

Att affärsägare ställer sina skyltar vid ingångarna till affärerna kan jag inte tycka är fel då det är meningen att folk ska kunna gå in och ut ur affären utan att behöva kliva över folk.

Ja, romer är en folkgrupp, men vad du på sätt och vis gör här är rätt rasistiskt..

Eller är det så att nästan alla romer är tiggare och deras huvudsakliga inkomst är allmosor då har du ju rätt, om inte är det rätt rasistiskt att kalla romerna för tiggare. :D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Självklart är det illa om det finns människor som ägnar sig åt mordbränder, och dessvärre dyker det upp sådana individer från tid till annan.

Men att det skall skrikas rasism så fort det händer är oroväckande.

Men att köpmän lackar ur och försöker mota bort människor som stör deras kunder ser jag knappast som förvånande, men skulle det ske med våldsinslag är det naturligtvis inte försvarbart och lyckligtvis händer det så gott som aldrig.

Men oavsett var det jag skrev mer riktat till Pippi när hon gick i taket bara för att Marcus ifrågasatte händelsen.

Tiggarna får sitta ifred i de allra flesta fallen skulle jag tro. De sitter utanför matbutiker, apotek, systembolag och ett par enskilda näringsidkare med annan verksamhet. Någonstans tycker jag mer synd om de enskilda näringsidkarna. Det kan mycket väl vara så att kunder undviker att gå in i just deras butik för att de ska passera tiggarna på väg in och ut ur butiken. Jag har dock inte hört att någon skulle ge sig på tiggarna. I så fall tror jag det snarare är någon som passerar som saknar spärrar. En enskild näringsidkare hade garanterat förlorat om det hade uppmärksammats att de hade gett sig på en tiggare. Bara att ställa till en scen utanför butiken hade avskräckt kunder. Det är troligtvis bättre att låta dem sitta där och försöka få politiker, ordningsmakt - väktare och polis att avhysa dem om det finns laglig grund än att ta saken i egna händer.

Det är nog egentligen själva företeelsen tiggeri som upprör folk i gemen. Det är sådant man ser utomlands inte hemma. Det är den traditionella synen på det hela. Jag tror faktiskt att reaktionerna hade varit precis lika illa om det hade varit svenskar som suttit och tiggt. Kanske hade det t om varit värre eftersom vi i vårt samhälle har byggt upp ett skyddsnät som ska fånga upp folk innan de hamnar på gatan. Dilemmat är nu att dessa individer kommer från ett annat eu-land och gränserna är öppna. Vi med flera andra eu-länder har fått ett importerat problem på halsen. Utsikterna att få Rumänien och Bulgarien att ta sitt ansvar är nog inte särskilt goda. Världens orättvisor känns påtagligt nära och det har många svårt att ta in.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, romer är en folkgrupp, men vad du på sätt och vis gör här är rätt rasistiskt..

Eller är det så att nästan alla romer är tiggare och deras huvudsakliga inkomst är allmosor då har du ju rätt, om inte är det rätt rasistiskt att kalla romerna för tiggare. :D

Vad gäller att göra ett rasistiskt intryck tror jag ändå att du kan känna dig ohotad i tråden.

Måste vara defekta, dom gör ju något!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad gäller att göra ett rasistiskt intryck tror jag ändå att du kan känna dig ohotad i tråden.

Tack, sköna att vara ohotad. :)

Jo, att de inte gör något av vad de flesta kallar arbete betyder ju inte att de flesta lever på tiggeri, eller?

Bedrägeri, halvshady affärer i huvudsak med bilar och stöld/häleri är ju kanske med ett arbete i vissa ögon, definitivt är det ju inte tiggeri så att kalla romerna tiggare Är rätt rasistiskt oavsett vad du anser om mig.

Att blanda in din gissning om vad jag är eller inte är irrelevant vad gäller det påståendet, eller vad tycker du själv?

Ed. Är inte detta ett typexempel på ett lättare påhopp förresten? ;)
 
Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ja, romer är en folkgrupp, men vad du på sätt och vis gör här är rätt rasistiskt..

Eller är det så att nästan alla romer är tiggare och deras huvudsakliga inkomst är allmosor då har du ju rätt, om inte är det rätt rasistiskt att kalla romerna för tiggare. :D

Jag kallar inte romerna för tiggare utan tiggarna för romer då en stor del av tiggarna (iallafall i Stockholmsområdet) är romer.
Jag har aldrig sagt att alla romer är tiggare då jag vet att så inte är fallet. Jag har haft flera bekanta tidigare i livet som är romer men inte tiggare.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Varken du eller jag har några som helst bevis för det ena eller det andra.

Nej, men min bedömning är att ni båda har en relativt hög intelligens.

Att det här bara är tomt skitprat fattar "alla", det är som med påhittade hijab-attacker och muslimhatande läkare, trams.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag säger inte att alla romer är tiggare eller lever på allmosor.
Jag säger bara att jag hjälpte tre romer/Rumäner med deras bil i fredags och alla tre hade en redig bunt 20-lappar i varsin plastpåse.
Man kan dra sin egen slutsats :hej
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag säger inte att alla romer är tiggare eller lever på allmosor.
Jag säger bara att jag hjälpte tre romer/Rumäner med deras bil i fredags och alla tre hade en redig bunt 20-lappar i varsin plastpåse.
Man kan dra sin egen slutsats :hej

Alla vet att man får phett med brewdar om man har en phet sedelbunt! :banana
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det EU som hindrar staten att förbjuda tiggeri? Trodde det grundade sig i någon PK-böjelse som gått till överdrift...


Jag tycker inte de ska förbjudas, tycker det räcker att de krävs på f-skattsedel och tvingas skatta för inkomsterna. Eftersom de är svårt att bevisa summan av intäkterna så bör det lämpligen schablonbeskattas med ett fast dagsbelopp.

Varje tiggare som inte vid anmodan kan visa upp f-skattsedel samt inbetalt schablonbelopp hamnar direkt i händerna på skatteverkets byråkrater, skönstaxering och allt av värde tas av personen innan personen därefter skjutsas hem och med ett papper som säger att personen pga skattebrott ej längre är välkommen in i landet.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag säger inte att alla romer är tiggare eller lever på allmosor.
Jag säger bara att jag hjälpte tre romer/Rumäner med deras bil i fredags och alla tre hade en redig bunt 20-lappar i varsin plastpåse.
Man kan dra sin egen slutsats :hej

Att det är en skam att dom var tvungna att ha sedlarna i en plastpåse?

Fick du betalt? :)
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag har hört att Sverige betalar någon form av "stöd" till EU som går vidare till Rumänien. I Rumänien kan då utsatta få socialbidrag, ung. som här i Sverige, fast pengarna kommer från EU, som delvis kommer från Sverige.
Det som då händer när en rumänsk socialbidragstagare kommer hit och tigger är att dom får dubbel inkomst.

Är det någon här som kan bekräfta eller dementera detta?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top