DäckVärmare "IRC"

Griss

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2013
Ort
Söder Om Stan
Hoj
Kawasaki, zx6r
Hej.
Om man har 5000:- i spargrisen och skall köpa ett par däcksvärmare.
Är det ok att köpa ett par IRC digital eller skall man välja något annat?
Jag kör en del bana för att de e kul och vill ha ett par ställbara pga olika däckmodeller men
har svårt att motivera ett par värstingar för 8000.

//T.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ställbara är totalt meningslöst. Däckvärmare skall ha bra isolering resten är bara prylnörderi.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag köpte ett par för typ 1600kr. Har funkat perfekt detta året och kommer säkert göra det nästa med. Känns onödigt att köpa värre när man bara är hobbyåkare. Vilka däck som normalt folk har behöver ställbar temp? :confused:
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Om du bestämmer dig för att köpa ett par utan ställbar temp så har jag ett par som är använda 1ggn. 2000kr plus frakt eller hämtas i Älvsjö.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag köpte ett par för typ 1600kr. Har funkat perfekt detta året och kommer säkert göra det nästa med. Känns onödigt att köpa värre när man bara är hobbyåkare. Vilka däck som normalt folk har behöver ställbar temp? :confused:

Där finns 2 användningsområden jag kan komma på:

1. Långt utvarv där du inte får gasa. Typ Spa Francorchamp 7km och första vänstersvängen efter start är läskig. Då kan det vara nice att ha lite extra temp i däcken när du rullar ut och de börjar svalna.

2. Regndäck. Där råder inte direkt konsensus om man skall förvärma regndäck eller ej. Skall de värmas så skall de ivf inte värmas till 80C utan till typ 50C.

Fast ingen av dem är direkt applicerbara på bandagsámatören. Där tycker jag man skall köpa värmare av god kvalisort med dubbla element och mycket isolering så att de får upp temperaturen snabbt och kan bli varma nog även när det är kallt och blåsigt.
 

Griss

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2013
Ort
Söder Om Stan
Hoj
Kawasaki, zx6r
Jag köpte ett par för typ 1600kr. Har funkat perfekt detta året och kommer säkert göra det nästa med. Känns onödigt att köpa värre när man bara är hobbyåkare. Vilka däck som normalt folk har behöver ställbar temp? :confused:

Eldar man inte upp ett par vanliga gatdäck typ sportsmart om man
värmer på med ett par utan termostat 80´C :va

/T..
 

Griss

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2013
Ort
Söder Om Stan
Hoj
Kawasaki, zx6r
För att om man andå har ett par värmare till andra mer bandagsdäck kan man väl använda dom till
gatdäcken också när man ändå har ett par värmare.
Värmningen är väl för att spara lite däck m.m.

/T.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag hade 2 uppsättningar värmare i början av sommaren. Båda var köpta beggade.
Det ena paret var en gammal uppsättning av KTM orginalvärmare, det andra nåt icke märkes ställbara. Typ motogp värmarna.

När dom gav upp båda två på typ 1 månad så övervägde jag att köpa värmare för 2000kr igen. Men så tänkte jag att man får ju vad man betalar för. Så varför ska jag köpa 2000kr:eek:rs värmare bara för att få köpa nya igen om ett år eller två.

Så jag kollade mc-atv.se och köpte Termorace icke ställbara.

Dom har funkat skitbra, välisolerade, så om jag kommer in med varma däck så trär jag på dom, då håller dom värmen 10-15 min utan att jag drar igång elverket tills nästa vända man ska ut igen.

Det är riktigt bra.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Eldar man inte upp ett par vanliga gatdäck typ sportsmart om man
värmer på med ett par utan termostat 80´C :va

/T..

Nej, just Sportsmart går skitbra att värma med 80-gradersvärmare.

Varför ska du ha däckvärmare på dom öht?

Jag tycker att det kan vara skönt att köra med värmare även på såna gatdäck.
På en SMC-kurs behövs det inte eftersom det är 2 "mastervarv".

Men kör man på en bandag i en snabb grupp där 80% av de andra i gruppen har värmare och gasar fullt redan från utsläpp så är det jävligt skönt att veta att man har värme i däcken istället för att "hoppas".
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har fått berättat för mig att däcken sparas av värmare för att man minskar antalet värmecykler (uppvärmning/nedkylning/etc) och att det har en stor del i livslängden. Alltså inte bara det faktiska synliga gummislitaget (även om kallrivningarna också minskar med värmda däck) utan också den påverkan som blir inuti däcket, i själva gummiblandningen.

Är det någon av er som kan bekräfta det här?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har fått berättat för mig att däcken sparas av värmare för att man minskar antalet värmecykler (uppvärmning/nedkylning/etc) och att det har en stor del i livslängden. Alltså inte bara det faktiska synliga gummislitaget (även om kallrivningarna också minskar med värmda däck) utan också den påverkan som blir inuti däcket, i själva gummiblandningen.

Är det någon av er som kan bekräfta det här?

Ja det stämmer att värmecykler i sig förstör däcket.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Är dessa samma värmare eller är det billiga kopior?
http://www.ebay.com/itm/COPPIA-TERM...=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item257e7bee37



Jag hade 2 uppsättningar värmare i början av sommaren. Båda var köpta beggade.
Det ena paret var en gammal uppsättning av KTM orginalvärmare, det andra nåt icke märkes ställbara. Typ motogp värmarna.

När dom gav upp båda två på typ 1 månad så övervägde jag att köpa värmare för 2000kr igen. Men så tänkte jag att man får ju vad man betalar för. Så varför ska jag köpa 2000kr:eek:rs värmare bara för att få köpa nya igen om ett år eller två.

Så jag kollade mc-atv.se och köpte Termorace icke ställbara.

Dom har funkat skitbra, välisolerade, så om jag kommer in med varma däck så trär jag på dom, då håller dom värmen 10-15 min utan att jag drar igång elverket tills nästa vända man ska ut igen.

Det är riktigt bra.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Någon som har bra erfarenhet utav biketek's billiga värmare? Har de en annan kontakt än vad vi i Sverige använder om man beställer från uk? Kan man lösa det med någon adapter?
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag har under alla dessa år provat allt känns det som. Allt från billigaste värmarna jag kunde hitta på eBay, till superdyra värmare som ska vara det bästa hos känd återförsäljare i Sverige. Och jag har verkligen inte hittat något som helst samband mellan pris/kvalitet/hållbarhet alls. Dom dyraste värmarna jag köpt någonsin, föll i bitar efter 1 1/2 säsong, och resten har klarat sig mellan 1-3 säsonger. Allt går sönder förr eller senare...

Att köra bandagar sliter nåt fruktansvärt på värmarna. En normal bandag så står ju värmarna i stort sett på hela tiden från 07:30 till 17:30 typ. Man drar ur sladden och rullar av dom precis innan passet och kör sen 20 minuter, rullar på dom på däck som håller 80-90 grader och stoppar i sladden igen. Dom hinner knappt svalna mellan gångerna. Kör man sen kanske 25 bandagar per år, och 6-8 tävlingshelger, så går dom sönder förr eller senare....

Kör man bara några bandagar per år, så skulle jag satsa på nåt billigt skit... Se bara till att dom värmer till bra temp (nåt par jag köpte värmde bara till typ 55-60 grader trots att tillverkaren angav 80). Bara för att dom är dyra så behöver dom inte vara bra....
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Någon som har bra erfarenhet utav biketek's billiga värmare? Har de en annan kontakt än vad vi i Sverige använder om man beställer från uk? Kan man lösa det med någon adapter?

Jag har haft ett par Biketek värmare, eller har väl fortfarande rent teoretiskt nånstans i garaget. Dom funkade skitbra i kanske 1 säsong, och rent tillverkningsmässigt (tyg, sömmar, kardborre, osv.) så är dom lika bra som mycket dyrare värmare tycker jag. Mina gav dock upp i slutet på förra säsongen då jag höll på att göra en helt oväntad lowsider i chickanen på Falkenberg på utvarvet, i typ prommenadfart. Hojen kändes skitkonstig, i början på passet, men sen efter ett par varv så kändes det bra igen. Kontrollerade värmen i däcken till nästa pass och upptäckte att värmarna helt plötsligt bara värmde däcken till 40 grader fram och 47 grader bak efter 1h värmning.... (mot 80 grader när dom var nya). Så nåt knas har det blivit med dom....
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top