BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Little lady

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Ängelholm
Hoj
Street Triple R
Tittar du bara på bilderna eller? :tungan

Ja, jag kan inte läsa :) jag ser inte vad det står för det är en massa bokstäver i vägen :D

Nä, tyckte bara det var konstigt att han skrev att det regnade men på bilderna sken solen. Sen såg jag att det stod BMW PRESS på alla bilder och normalt sett är det ju bilder på den som skriver testet. Fast han kanske jobbar på BMW han också, kan ju förklara kläderna och att det tydligen är världens bästa mc. Kändes mer som en pressrelease än ett test :rolleyes:
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Fast han kanske jobbar på BMW han också, kan ju förklara kläderna och att det tydligen är världens bästa mc. Kändes mer som en pressrelease än ett test :rolleyes:

Jämförelsen mot konkurenterna tyckte jag var bra. Personligen är det jämförelsen mot andra hojar som är mest intressantast i ett test när man funderar på att byta ut sin gamla skorv. :tummenupp
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Är den byggd för att åka rakt fram? Gaffelbenen sticker ju ut genom framkåpan, går det att svänga utan att kåpan tar i? :p

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_S1000R_5Ar_Non_Stop_Garanti_50514503.htm?ca=15&w=3

Inte så jävla dyr, 126 papp för en ny S1000R.

O framkåpan är för låg om man jämför med clip-on styret. Anledningen till varför man utformar framkåpan så att materialet går in mot strålkastarna är väl för att man man ska kunna få fullt styrutslag utan att vara nära kåpan med händerna. Här är clip-on styrena så mycket högre upp att den designen som hojen nu har saknar syfte
 
Last edited:
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Kåpan som lyset sitter i är fäst i gaffeln, inte i ramen, så lyckas man klämma fingrarna mellan styre och kåpa har man nog andra problem.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Vet inte om det nämns tidigare i tråden tidigare... just angående effekten

R=160hk/11 000rpm.= 14,54hp/ K-rpm.

RR=193hk/13 000rpm.= 14,85hp/ K-rpm.

båda modellerna levererar ju 14,5-15hp /per K/rpm. vilket då borde innebära att man tappar ca 30hk på de 2000 rpm som R-modellen saknar.

effekten stiger någorlunda linjärt på dessa typer av hojar vilket då borde innebära att strypningen på de förlorade 33hp sitter i varvtalsregleringen.

Troligtvis så skiljer sig säkert grenrör lite med samt mappen i ECU för att få en trevligare/snällare gång i hojen.

BMW ville nog ha en naken SF-hoj som lockar kunder bla pga försäkringspremien då det inte är en RR-hoj samt en någorlunda moderat effekt i.

Med vänlig hälsning
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Vet inte om det nämns tidigare i tråden tidigare... just angående effekten

R=160hk/11 000rpm.= 14,54hp/ K-rpm.

RR=193hk/13 000rpm.= 14,85hp/ K-rpm.

båda modellerna levererar ju 14,5-15hp /per K/rpm. vilket då borde innebära att man tappar ca 30hk på de 2000 rpm som R-modellen saknar.

effekten stiger någorlunda linjärt på dessa typer av hojar vilket då borde innebära att strypningen på de förlorade 33hp sitter i varvtalsregleringen.

Troligtvis så skiljer sig säkert grenrör lite med samt mappen i ECU för att få en trevligare/snällare gång i hojen.

BMW ville nog ha en naken SF-hoj som lockar kunder bla pga försäkringspremien då det inte är en RR-hoj samt en någorlunda moderat effekt i.

Med vänlig hälsning

Det skiljer mer än bara mappning, helt nytt motorstyrsystem faktiskt. Dessutom lägre komp, mindre kanaler, annorlunda kammar när det gäller profil, lyft och duration för att nämna en del. Visst varvar den 2k mindre men ger å andra sid både effekt och vrid tidigare i registret.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Det minns jag inte på rak arm, måste kolla den tekniska specen isf.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det skiljer mer än bara mappning, helt nytt motorstyrsystem faktiskt. Dessutom lägre komp, mindre kanaler, annorlunda kammar när det gäller profil, lyft och duration för att nämna en del. Visst varvar den 2k mindre men ger å andra sid både effekt och vrid tidigare i registret.

OK så du är DEN där Magnus .. Tänkte "det var värst vad han vet mycket om allt"
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Skall bli intressant att se vilken hoj som lämnar mest hk på hjulet S1000R eller Ktm 1290 Superduke, jag sätter min slant på bmw:n.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Antal hästar på pappret har liten betydelse för mig i den jämförelsen. Det får bli den hoj man trivs bäst med. Intrycket jag har fått av Ktm'en är att den verkar mer odresserad än BMW'n.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Skall bli intressant att se vilken hoj som lämnar mest hk på hjulet S1000R eller Ktm 1290 Superduke, jag sätter min slant på bmw:n.

Sätter många slantar på Ktm:n. Varför skulle den tappa 20 häst mer än Bmwn ut till hjulet? Hur som helst så är det ju inte bara hk utan vridet som är helt fenomenalt i Ktm:n. Den ger mer än 30 nm mer än S1000RR, och väger 6 kilo mer eller nåt sånt. Helt sjukt!
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
Sätter många slantar på Ktm:n. Varför skulle den tappa 20 häst mer än Bmwn ut till hjulet? Hur som helst så är det ju inte bara hk utan vridet som är helt fenomenalt i Ktm:n. Den ger mer än 30 nm mer än S1000RR, och väger 6 kilo mer eller nåt sånt. Helt sjukt!

Vilken tur att motorcyklar har växellåda
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top