Inbrott i hojgaraget - tjyven greps - vad händer sen?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Man skriver inte (sic!).
Man skriver [sic].

Och betydelsen är helt annorlunda än i det sammanhang du använder uttrycket.

/S. Pråkfascist

:felämne

Jävligt OT, men åtminstone enligt Wikipedia är det faktiskt korrekt. Men du kan ju uppdatera den svenska och engelska versionen så att de enligt dig är rätt så lovar jag, om de får stå kvar för de andra språkfascisterna, att uppdatera mitt inlägg efter det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sic
https://en.wikipedia.org/wiki/Sic

Notera att "sätts vanligtvis inom hakparentes" inte betyder att det alltid gör det, lika lite som "och ofta kursiverat och följt av ett utropstecken", ett utropstecken som du dessutom ville ta bort. Den engelska texten är betydligt mer omfattande och rättfärdigar både sättet jag skriver och sammanhanget jag gör det.

:backontop
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Brottsoffermyndigheten betalar inte ut skadestånd för skador på hårdvara, tyvärr.

Hur funkar det, kan försäkringsbolag betala ut även om gärningsmannen är känd men inte ids betala, dvs det finns det en känd skyldig som borde betala men av någon anledning inte gör det?

Förvisso just det som åklagaren försökte få mig att göra enligt tidigare inlägg men hade försäkringsbolaget gått med på det om jag hade gjort det och dom vetat om att gärningsman fanns?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hur funkar det, kan försäkringsbolag betala ut även om gärningsmannen är känd men inte ids betala, dvs det finns det en känd skyldig som borde betala men av någon anledning inte gör det?

Förvisso just det som åklagaren försökte få mig att göra enligt tidigare inlägg men hade försäkringsbolaget gått med på det om jag hade gjort det och dom vetat om att gärningsman fanns?

Jag har erhållit ersättning trots att gärningsmannen suttit inlåst, så jag antar att det inte hänger ihop/ är kopplat med skuldfrågan.

Det som egentligen sker är nog snarare att om egendomen upphittas, då sådan berörs, hamnar i försäkringsbolagets ägo om ersättning har utbetalats.

Vet fall där folk har fått ersättning utav försäkringsbolag samtidigt som egendom har återlämnats, kanske inte optimalt rent moraliskt, men kostnaderna översteg i de fall den lilla vinsten oavsett.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...hallå, det rör sig varken om en fortkörning, missad inbetalning av trängselskatt eller fildelning.

Nu är det en felanpassad individ som måste tas hand om, skicka honom på en tripp till värmen tillsammans med lämplig gubbkärring i batikfärgad byxdress - som skall hålla handen och prata känslor.

Prylarna får våra försäkringar ta hand om.

Rehaben tar vi på skattsedeln.

B. Itter
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Nu har tjyven fått sin dom.
Han blev friad.
Han hade begått så många andra brott så detta brottet behövde han därför inte bli straffad för.

Det är kul att fukka upp försäkringspermier och betala självrisker! :banana
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu har tjyven fått sin dom.
Han blev friad.
Han hade begått så många andra brott så detta brottet behövde han därför inte bli straffad för.

Det är kul att fukka upp försäkringspermier och betala självrisker! :banana

Ja, yrkeskriminella har det i regel rätt förspänt.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Sverige är anpassat för Kriminella. Vi laglydiga skall straffas :va Va fan är det som händer.. :dummer
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Komiskt. Jag åkte fast för en fortkörning utan bälte för många år sedan och man gav rabatt för den senare förseelsen :rolleyes:
 

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Nu har tjyven fått sin dom.
Han blev friad.
Han hade begått så många andra brott så detta brottet behövde han därför inte bli straffad för.

Det är kul att fukka upp försäkringspermier och betala självrisker! :banana

Får du åka och slå han på tjäften? Om du tjör för fort när du ska dit OCH hem så kan du ju inte åka fast för alla dessa tre lagövertramp.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Svensk rättvisa i sitt esse... En riktig ärkebuse blir friad från en massa brott eftersom han är så flitig i sin kriminalitet. Vem påstod att brott inte lönar sig? Det gäller bara att ligga i utav helvete. Är det så konstigt att så många kringresande sällskap av drägg far runt i landet och stjäl allt dom kommer över, måste ju vara världens tacksammaste land att vara buse i det här....

Skrattretande......:arsele:arsele:arsele
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu har tjyven fått sin dom.
Han blev friad.
Han hade begått så många andra brott så detta brottet behövde han därför inte bli straffad för.

Det är kul att fukka upp försäkringspermier och betala självrisker! :banana

Sjukt system vi har. Själ tycker jag det borde var tvärtom så att fler brott ska ge ökat straff. En gång är ingen gång men två gånger är en vaneförbrytare.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Överklaga domen, kostar dig ju inget & med en herrejösses massa tur tar de upp det igen o fäller han

Det kändes inte riktigt förhandlingsbart eftersom han kommer att bli dömd, bra inte för just mitt brott. Dvs. jag har INGET att komma med.

Skulle isf. vara försäkringsbolagen som vill att han ska ersätta dom men det tror jag inte dom driver.

Tjyven är en ledsen själ som mår dåligt. Han satt ju kvar i Polisbilen när jag kom till garaget. Polisen berättade att han ville till psyket och inte mådde bra. Om det var en lögn eller inte vet jag inte. MEN, han lever nog inte något lyxliv direkt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det kändes inte riktigt förhandlingsbart eftersom han kommer att bli dömd, bra inte för just mitt brott. Dvs. jag har INGET att komma med.

Skulle isf. vara försäkringsbolagen som vill att han ska ersätta dom men det tror jag inte dom driver.

Tjyven är en ledsen själ som mår dåligt. Han satt ju kvar i Polisbilen när jag kom till garaget. Polisen berättade att han ville till psyket och inte mådde bra. Om det var en lögn eller inte vet jag inte. MEN, han lever nog inte något lyxliv direkt.

Så är det väl oftast, en fungerande människa brukar i regel inte bli yrkestjuv.

Men jag sätter en peng på att det inte är vård han kommer att få, oavsett var han hamnar.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top