Inbrott i hojgaraget - tjyven greps - vad händer sen?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
I förra veckan ringde Polisen tidigt en morgon. Dom hade gripit en tjyv som hade sprungit ut ur mitt hojgarage med bland annat ett koben. En granne hade tipsat och tjyven hade förmodligen jobbat rätt länge. Just när grannen passerade var det tomt i garaget men när Polisen kom var tjyven tillbaka.
Tjyven togs till förhör eftersom det bla. saknades tre hojar och en hel del utrustning.

Två hojar är återfunna men en saknas fortfarande.

Vad händer sen?

Kommer det blir domstol? Skadestånd? Vad har man rätt till för "plåster på såren"?
Kommer ev. skadestånd betalas från honom till mig? Och om han inte har några pengar?

//Best Ulen

PS: på bilden görs en "DNA"-avgjutning för att kunna koppla tjyvens koben till brytmärken i dörren.

bildqg.jpg
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
När det gäller stöld/åverkan på egendom så är det GM. som i första hand ska ersätta men det kan du nog glömma då sånt folk i normalfallet har "kron-olle" :fakta

Det gäller ju att ha försäkringar på garage och fordon i det....

För att få ut ersättning för hojen så lär du ju ha minst garageförsäkring i detta fall.... har du inte det så ska du ju självfallet begära ersättning vid tingsrättens huvudförhandling om brottet ifråga!

Ersättning från brottsofferfonden kan du söka men att få det beviljat för egendom är i stort sett omöjligt...

vad för hoj var det som försvann??

Med vänlig hälsning
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Beklagar, tjuven kommer hävda att det redan var uppbrutet när han råkade passera och så tittade han in i helt ärliga avsikter och hittade kobenet som han tog upp.
Sedan läggs förundersökningen ner med slutorden "brott kan ej styrkas".
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Beklagar, tjuven kommer hävda att det redan var uppbrutet när han råkade passera och så tittade han in i helt ärliga avsikter och hittade kobenet som han tog upp.
Sedan läggs förundersökningen ner med slutorden "brott kan ej styrkas".

Jag förstår att du skriver det här inlägget av frustration över något som tidigare hänt dig, men det tyder tyvärr på att du inte har jättebra koll på rättsväsendet i Sverige. Det är klart tjuven kommer åka dit.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
....när han skulle titta in för att se att allt såg okej ut så skar han sig och ska nu stämma innehavaren av garaget.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Tjyven hade två väskor med sig som han försökte fly med.

1. Gitarrfodral med koben och andra verktyg.
2. Goodie bag - crosskydd, hojstövlar, handskar mm mm.

Han är mao redan ganska kladdig om fingrarna. Sen sa han såklart att han bara hade råkat passera och då var dörren redan öppen...

Beklagar, tjuven kommer hävda att det redan var uppbrutet när han råkade passera och så tittade han in i helt ärliga avsikter och hittade kobenet som han tog upp.
Sedan läggs förundersökningen ner med slutorden "brott kan ej styrkas".

Snubben blev anhållen i över 24h och tekniska åker inte dit om det inte är troligt att han åker dit.

Jag hoppas att du har fel, men du har väl haft rätt nån gång förut ;)
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag förstår att du skriver det här inlägget av frustration över något som tidigare hänt dig, men det tyder tyvärr på att du inte har jättebra koll på rättsväsendet i Sverige. Det är klart tjuven kommer åka dit.
Bara om dom kan styrka att det var han som bröt upp dörren.

Har man tur kan han åka dit på något annat, typ häleri, brott mot knivlagen, förberedelse för brott eller något annan semipåhittat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag förstår att du skriver det här inlägget av frustration över något som tidigare hänt dig, men det tyder tyvärr på att du inte har jättebra koll på rättsväsendet i Sverige. Det är klart tjuven kommer åka dit.

Njä, enda gången jag personligen råkat ut för det så hade jag redan straffat gärningsmännen och gjorde en anmälan mest pga rädslan att själv åka dit för misshandel.

Dock ser jag ju att det är ganska vanligt att folk råkar ut för just det. Jag har sett det i min omgivning och man ser det ofta på nätet hur frustrerade Svensson beklagar sig.

De som regelbundet är kriminella vet exakt vad de ska svara under ett förhör, det vet inte Svensson och det gör att Svensson ofta torskar för små skitbrott samtidigt som enprocentarna ofta slinker undan.

EDIT:
Var iofs i tingsrätten för ett antal år sedan när en tjomme hade försökt råna mig på vägen hem från krogen. Han hade även torskat när han stulit bilar samt varit på väg att sno bilar. Han hade de underligaste förklaringarna, när polisen tog honom inne i en uppbruten bil så hade han hittat bilen uppbruten och skulle bara kolla om det fanns några lösa verktyg.
När han körde en stulen bil med konstig startnyckel så hade han lånat den av sin kompis Kalle som han träffat på krogen och inte kände efternamnet på.
osv.

Tingsrätten var trots all underliga förklaringar väldigt snälla i domen och dömde honom knappt för någonting gällande bilinbrotten.
Dock torskade han för rånförsöket. Troligen till stor del pga en vittnande Sucuritasvakt som anlände precis när jag hade omfamnat hans fötter och skulle känga till honom i bakhuvudet med min häl. Hon avbröt mig och han sprang iväg som ett skott.
Han påstod sig aldrig ha sett mig Blodig var han för att han fått stryk av ett gäng utlänningar nere på plattan.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tjyven hade två väskor med sig som han försökte fly med.

1. Gitarrfodral med koben och andra verktyg.
2. Goodie bag - crosskydd, hojstövlar, handskar mm mm.

Han är mao redan ganska kladdig om fingrarna. Sen sa han såklart att han bara hade råkat passera och då var dörren redan öppen...



Snubben blev anhållen i över 24h och tekniska åker inte dit om det inte är troligt att han åker dit.

Jag hoppas att du har fel, men du har väl haft rätt nån gång förut ;)

Då åker han väl dit för stöld men klarar sig undan från inbrott då det blir svårt och bevisa att han bröt upp dörren.

Skulle jag gissa...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tja, tjuven blir dömd för det han stulit och när du kräver ersättning för skador han har åsakat dig så kommer åklagaren(sic!) försöka få dig att ta det på försäkringen istället.

Hände mig...

Men om han inte kan betala kan man väl åtminstone få viss hjälp från brottsofferfonden? I mitt fall lyckades jag klämma ena gärningsmannen (troligtvis i praktiken hans föräldrar) på pengar så det är inget jag testat själv.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tja, tjuven blir dömd för det han stulit och när du kräver ersättning för skador han har åsakat dig så kommer åklagaren(sic!) försöka få dig att ta det på försäkringen istället.

Hände mig...

Men om han inte kan betala kan man väl åtminstone få viss hjälp från brottsofferfonden? I mitt fall lyckades jag klämma ena gärningsmannen (troligtvis i praktiken hans föräldrar) på pengar så det är inget jag testat själv.

Brottsoffermyndigheten betalar inte ut skadestånd för skador på hårdvara, tyvärr.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Men om han inte kan betala kan man väl åtminstone få viss hjälp från brottsofferfonden? I mitt fall lyckades jag klämma ena gärningsmannen (troligtvis i praktiken hans föräldrar) på pengar så det är inget jag testat själv.

Är gärningsmannen under 18 år så blir ofta föräldrarna skyldiga att betala ev. skadestånd/ersättningar

Med vänlig hälsning
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tja, tjuven blir dömd för det han stulit och när du kräver ersättning för skador han har åsakat dig så kommer åklagaren(sic!) försöka få dig att ta det på försäkringen istället.
Man skriver inte (sic!).
Man skriver [sic].

Och betydelsen är helt annorlunda än i det sammanhang du använder uttrycket.

/S. Pråkfascist
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top