Sporthoj = Gubbhoj

Är sporthojen en gubbhojj?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Har just kommit hem från en arbetsresa och diskuterat lite med en tjej som är strax över 20.

Hon visa upp några bilder på custom och chopper hojjar sedan sa hon att "sporthoj det är gubbhojj".

Stämmer det?.

Börja rätt sent med hojjåkandet, kallar mig inte gubbe men en 20:åring gör det säkert.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hon är väl en av de där som sett amerikanska filmer och serier och tycker att glidare av olika modeller är jettetüfft!
Men visst är det en hyfsad mängd 30 och 40-åringar som skaffar sporthoj för att bevisa att man fortfarande är ung, samt att det bara är välbeställda eller påhittiga 20-åringar som har råd med en sportis, samt att man måste ha börjat tidigt med kortet för att få köra sporthoj vid 20 nuförtiden.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Tja, jag vet inte vad medelåldern är för olika grupper av hojåkare men av de jag känner
så är custom/chopperåkarna äldre än sporthojsåkarna...

Mvh,
Ingvar
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Problemet den 20 åriga tjejen verkar brottas med i dessa mc / åldersfrågor är att hon verkar ha en alltför trång verklighetsuppfattning av sin omgivningen om man sätter folk pga ålderskategori i olika fack beroende på t ex vad för sorts hoj de färdas på.Inget ovanligt men lika fullt fortfarande ganska pinsamt. :crash
 

Tjita1

Guest
Jag som kör en 650 äventyrare med allvädersställ, reflexväst och korvätarhjälm med inbyggt solvisir måste väl kvala in som att vara 70-plus ändå?

Hälsningar 24-åringen.. :D
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
TjäJen glömde att det är mental ålder som räknas :yoparty inte fysisk, vissa blir gubbe/kärring vid 18 bast andra aldrig :banana
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja så är det nog, Ankan mfl ovan är ju tex flera år äldre än jag. Och majoriteten av yngre killar som jag hjälpt med sina hojar, bygger oftast caferacer eller bobber. Det sistnämnda verkar lika populärt som gaddningar och skejtkultur bland yngre. Ännu hetare verkar det vara bland unga japaner.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tror sporthoj som koncept håller på att dö ut. När vi nära 40 var 20 år var ju sporthoj det fräckaste som fanns. Idag är det nog lite mer motard mm som gäller.

Sporthojen är nog ev påväg att bli en Dinosaurie?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Bara för detta så tvingas jag just nu ut på vägarna i Skåne på nytt med min plastraket för att försvara färgerna ... möts vi så mossar jag garanterat.Ska bara krångla på mig all utrustning först sedan så ... :crash
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ungdomen idag inte vill försaka något för att få något annat, "Allt hela tiden" är valspråket nu.

Med krogbesök, dyr elektronik med abonnemang, boende på Rätt adress och annat "livsnödvändigt" som resor till rätt ställen ett par gånger om året finns det inte utrymme för en dyr SH utan det blir något som går att pressa in i den redan ansträngda ekonomin istället om det ska åkas hoj.

Klart att det då inte finns någon ung som åker SH och då blir det ju färre som ser den som annat än gubbhoj.......ond cirkel alltså.

Dom var dyra förr med men det fanns färre saker som konkurrerade om pengarna och en annan vilja att lägga pengarna på ett intresse.
 
Last edited:

CBR900RR

FireBlade
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Stockholm
Hoj
CBR900RR -93 --- Såld
Är det inte så att nästan all form av MC-åkande börjar bli lite av en gubbverksamhet ? Juniorerna har inte råd eller håller på med annat.
Men, sporthoj tycker jag är minst gubbigt!

Vad är mest gubbigt: Guldvinge ? BMW GS ? HD ?
 

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa
Brudarna tittar för mycket på Sons of anarchy... :rolleyes: En fd kollega var helfrälst och hennes sambo köpte tom en pimpad HD, men han kör aldrig då han inte har DET intresset?! Lägger visst hellre slantarna på tattueringar än soppa!
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Klart det är en gubbhoj, ungvalparna klarar ju inte av att köra fort på sporthojar.. :hihi:hihi:hihi
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Tror sporthoj som koncept håller på att dö ut. När vi nära 40 var 20 år var ju sporthoj det fräckaste som fanns. Idag är det nog lite mer motard mm som gäller.

Sporthojen är nog ev påväg att bli en Dinosaurie?

Jag tror att du har rätt eftersom medelåldern sakta kryper uppåt. Hemska tanke :( Fast det finns ljusglimtar:

Jag jobbar på en skola och igår morse var en 12-årig pojke i en klass mer trött än vanligt. Jag frågade om han hade sovit dåligt eller om det hade hänt honom något speciellt. Hans svar var; nä, jag var uppe tidigt för att kolla på träningarna i Moto GP från Malaysia... precis som om det var världens självklaraste grej. Till saken hör att pojken inte känner till mitt MC-intresse alls. Gissa om jag gick och flinade för mig själv resten av dagen.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top