Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Om jag förstått det rätt så är Skåne snabbast med antal ärende per handläggare. Problemet är att det är för få handläggare. Sen har ursäkterna om varför det inte anställs fler varit väldigt varierande.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Njae, jag ställer mig högst tveksam till det påståendet och jag misstänker istället att de har lagt ut uppgifterna på personal som av annan anledning redan har arslet fullt.
Det är ju bara vad jag tror, du kan ha rätt och i så fall är ju min fråga varför?

En central instans för allt handläggande skulle behövas och de borde ges möjlighet till avlastning från nuvarande instanser istället. Men det känns som att polisväsendet har mer angelägna frågor att ta tag i först då detta faktiskt bara drabbar skjutglada jägare och ingen lider av det mer än dem och jaktbutikerna. Om man ser krasst på det ur polisens perspektiv menar jag då...

När polisen tar på sig att bestämma över jaktvapen och dess duglighet, vilken ligger på naturverkets bord, är det inte mycket mer än just myndighetsmissbruk med någon dold agenda.

- - - Updated - - -

Om jag förstått det rätt så är Skåne snabbast med antal ärende per handläggare. Problemet är att det är för få handläggare. Sen har ursäkterna om varför det inte anställs fler varit väldigt varierande.

De har alla handläggare de kan tänkas behöva för att fylla kravet på 30 dagar som ställts på dem.
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Vilken del av landet handlägger din licens då?

Jag skickade in ansökan i förrgår efter att ha beställt en Armsan 12/76 halvauto, ska bli kul att se hur lång tid det tar att få den men enligt säljaren så har Uppsala kortast tider i hela Sverige och det låter ju bra men...

Jag bor i Mörrum, Blekinge. En polare sökte licens för ca tre år sen, gick på en vecka. Sen slog dom ihop Blekinge-, Skåne- och Kronobergs län, sen dess tar det månader.
Jaktia i Karlskrona gick omkull pga långa handläggningstider.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Grundkraven för en handläggare är att vara genuint ointresserad av skjutvapen, samt att motarbeta alla som söker vapenlicens. Skummaste jag har vart med om var en handläggare som ringde mig 18månader efter ansökan och undrade om hon kunde kasta ansökan då det var så länge sedan att jag inte borde behöva vapnet :crash:zpy
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Grundkraven för en handläggare är att vara genuint ointresserad av skjutvapen, samt att motarbeta alla som söker vapenlicens. Skummaste jag har vart med om var en handläggare som ringde mig 18månader efter ansökan och undrade om hon kunde kasta ansökan då det var så länge sedan att jag inte borde behöva vapnet :crash:zpy
1-4*24 på en Drilling:

1. Do it
2. Fuck off

?


Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Är det en modernare där man vrider loss siktet finns det fästen att få tag på. Men är det äldre hakfästen där man vinklar det uppåt/framåt så är det betydligt mycket mer arbete och då skulle iaf inte jag bry mig.

Skulle det vara några ditmonterade fasta fästen som är skruvade på spången så rör det inte, annat än evt. ta bort siktet helt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det en modernare där man vrider loss siktet finns det fästen att få tag på. Men är det äldre hakfästen där man vinklar det uppåt/framåt så är det betydligt mycket mer arbete och då skulle iaf inte jag bry mig.

Skulle det vara några ditmonterade fasta fästen som är skruvade på spången så rör det inte, annat än evt. ta bort siktet helt.
Ok Skall kolla, tack

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nya rekord på handläggningstider... Köpte en Ruger 10/22 och fick licensen på 3 arbetsdagar om man räknar bort en dags postgång. Det är helt ok :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tack för input om kikaren. Det är ett skumt fäste, lät på Skäggot som att man skall akta sig?

Ny fråga: om man vill gå från fyra gevär till sex, är det väldigt svårt med dispensen?

Jag har två studsare, en bock, en drilling. Skulle vilja ha en 22lr och någon typ av hagelgevär t.ex. halvautomat eller pumprepeter.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Näe, du ska bara motivera, .22 är klass 4 vilket du inte har sedan tidigare och behöver till att avliva fällfångst, och en halvauto eller pump till just duvjakt. Svårare än så är det inte

Passa på nu, i morgon kan det vara för sent...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tack för input om kikaren. Det är ett skumt fäste, lät på Skäggot som att man skall akta sig?

Ny fråga: om man vill gå från fyra gevär till sex, är det väldigt svårt med dispensen?

Jag har två studsare, en bock, en drilling. Skulle vilja ha en 22lr och någon typ av hagelgevär t.ex. halvautomat eller pumprepeter.

Ta en bild på fästet, hur gammal är bössan?
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Måste fråga bara, ska du behålla aimpointen i ett hakmontage och skaffa ytterligare ett till den nya kikaren?
Om nej så är det ju bara skruva i nya kikaren i ringarna som redan sitter alternativt nya ringar på hakmontaget.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top