Hur få bort stator alternator?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
R1 2003, MÅSTE man ha någon form av mutterpicka för att få bort "hjulet" över stator/alternator, eller går det på annat sätt spärra och skruva bort? Tacksam för tips innan jag river :)

Tack på förhand!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Svänghjulet kan sitta fast som satan på vevaxeln.

Mutterpicka, eventuellt värmepicka, slägga och rätt teknik kan krävas för att få loss det.

Gör man fel så drar man snabbt sönder gängorna i svänghjulet om man använder metoden med bulten i centrumhålet (om det är samma lösning som på 98-01 vilket jag tror det är)

Sitter den hårt är det inte bara att panga på med mutterknackaren (eller hur man nu drar runt bulten/skruven man satt dit) utan man får köra lite fram och tillbaka varvat med eventuell värme samt våld med klubba/slägga tills det pingar till och den kommer loss.

Jag har misslyckats själv (den fick yamacenter såga i bitar innan den kom loss sedan) och jag har sett hojskroten i haninge demonstrera det korrekta sättet när jag köpte svänghjulet jag har på hojen nu ...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Svänghjulet kan sitta fast som satan på vevaxeln.

Mutterpicka, eventuellt värmepicka, slägga och rätt teknik kan krävas för att få loss det.

Gör man fel så drar man snabbt sönder gängorna i svänghjulet om man använder metoden med bulten i centrumhålet (om det är samma lösning som på 98-01 vilket jag tror det är)

Sitter den hårt är det inte bara att panga på med mutterknackaren (eller hur man nu drar runt bulten/skruven man satt dit) utan man får köra lite fram och tillbaka varvat med eventuell värme samt våld med klubba/slägga tills det pingar till och den kommer loss.

Jag har misslyckats själv (den fick yamacenter såga i bitar innan den kom loss sedan) och jag har sett hojskroten i haninge demonstrera det korrekta sättet när jag köpte svänghjulet jag har på hojen nu ...

Tack där för info! Har insett att det kan bli "probs" om man inte gör det på rätt sätt. Har inte gjort annat än tagit bort locket ännu, såg då att jag inte har någon möjligjet att fästa någon skruv i något av hålen, där det enbart sitter spolar. Finns något annat motverktyg, men ser inga fästen på hjulet för att fästa det:confused: Youtube klipp gör inte dessa funderingar lättare heller.

Detta verkar vara en bra metod
http://www.youtube.com/watch?v=bBZ7NlCQLFY

Från 2:11 ser man annat sätt.

http://www.youtube.com/watch?v=vhAXQTMsxEE
 
Last edited:

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Mutterpicka och en inoljad bult av rätt kvalité gjorde susen när jag tog av mitt svänghjul! Försökte först utan mutterpickan, alltså med en lång momentnyckel och med en bult av tveksam kvalité... alla gängor på den bulten skalades av utan att svänghjulet rörde sig en mm.. :crash

Om du tar av statorn så borde det finnas ytor att klämma åt på själva svänghjulet med en rejäl skiftnyckel. (om det är liknande som på honda)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Använd förhelvete inte avdragare med klor utan använd den korrekta avdragaren. Värme är da shit.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Tack där för info! Har insett att det kan bli "probs" om man inte gör det på rätt sätt. Har inte gjort annat än tagit bort locket ännu, såg då att jag inte har någon möjligjet att fästa någon skruv i något av hålen, där det enbart sitter spolar. Finns något annat motverktyg, men ser inga fästen på hjulet för att fästa det:confused: Youtube klipp gör inte dessa funderingar lättare heller.

Detta verkar vara en bra metod
http://www.youtube.com/watch?v=bBZ7NlCQLFY

Från 2:11 ser man annat sätt.

http://www.youtube.com/watch?v=vhAXQTMsxEE

Som Boris JR säger "Använd inte förhelvete inte avdragare med klor" nästan garanterat att ni sabbar svänghjulet ,bara så ni vet
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Från 2:11 ser man annat sätt.

Det sättet han visar med mutterpicka är det jag pratar om. Men lägg några kronor på att beställa hem original "verktyget" från yamaha. Ja, det är en vanlig fingängad bult. MEN toppen på den är rundad för att passa tappen som den trycker på. De bultar jag köpte från järnhandeln (sieverts skruv) såg definitivt inte likadana ut i ändan. Får se om jag inte kan fixa fram en bild senare.

Och nej, det är sällan så enkelt som det ser ut på videon vid c:a 2:11 i verkligheten på en 10 år gammal R1:a om man inte haft av svänghjulet någon gång tidigare...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Som Boris JR säger "Använd inte förhelvete inte avdragare med klor" nästan garanterat att ni sabbar svänghjulet ,bara så ni vet

Pajar man inte svänghjulet så pajar man definitivt generatorn bakom. Kanske inte spelar så stor roll om den ändå skall bytas, men ändå...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har nu kommit så här långt, det är en "fingängad" med M16x1,5 och vet att den fungerarade till få bort svänghjulet på en Yamaha R1 00 eller om det var 01:a iaf med gott resultat. MEN nu sitter jag "fast" provar o drar, men det släpper inte, släpper tillbaka bulten och provar lite igen, men allt resultatlöst hittils..värme, värmer man på bulten rejält då eller?bullt till stator.jpg

Alternativ annars är ju det helt orginala bulten o prova den först.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top