CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
sant men jag kanske provar en racehoj nästa gång slipper jag vara så jäkla rädd om den som jag är om nuvarande...
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
bra o veta den dagen jag skall köpa en beg. R1 av nya generationen,...:tummenupp
då lär det bli en 15 för mig iaf

Det finns fortfarande sätt att gå runt detta. Handlare med rätt programvara och OBDII-kabel kan ju i alla fall nolla felkoder och det finns även sätt för privatpersoner att få tag på denna utrustning. Sedan verkar det inte vara riktigt klart vad som gäller för felkodernas historik eller flashade ECU's. Kommer besiktningen att kunna se detta i historiken då de kopplar upp sin dator...?

Jag har en kollega som kört mycket med samtliga årsmodeller från 2015 och framåt. För de som tänker behålla hojen i originalskick så kan det vara intressant att veta att man äntligen fått till trottelmappningen på 2018 års modell. 2015-2017 har ju ett rykte om sig att vara lite nervös och ryckig i på/av situationer med låg last, vilket fått till följd att många inte ens åker bandagar på högsta pwr-läget. Enda sättet att fixa detta har varit race-ECU eller flashning. Nu verkar detta vara ett minne blott på 2018 års modell som uppges vara riktigt smooth och fin.

För de som är intresserade av en 2018-års M-modell så har man dessutom lagt ner väldigt mycket tid på mjukvaran i den elektroniska fjädringen. Menysystemet är helt omgjort och de som använder de aktiva lägena kommer dessutom att uppleva en bättre funktion.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nån som ska på kvällskörningen på Torpet imorgon?

Det var min plan - men efter en heldag på Kinnekulle igår, så är både framdäck samt mina ben helt slut. :gråta
Får nog köra mer benböj på gymet. :D Satan vilken träningsvärk jag har i låren....:gnissla
Men det blir Falken på söndag. :):tummenupp
 

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Jag behöver hjälp, köpte en R1:a -13 med Acrapovic helsystem i år, det är den första R1 jag äger, den går riktigt dåligt på låga varv (under 7000) håller jag jämn gas rycker den till då och då, (hackar till) kan typ inte köra på högre växel en 2:an under 100 km/h, blir även samma sak om jag ligger på 3:an i typ 110km/h och varvet går ner en bit under 7000:- varv så går den ryckigt/hackar, de jag pratar med säger att det är normalt att den går så dåligt på låga varv, är det verkligen så? är det max 2:an som gäller under 100km/h? Vid höga hastigheter finns inte problemet om jag inte kommer ner under 7000 varv då kan den börja rycka igen. EXUP ventilen är inte kvar, oklart om den är mappad, tror inte det, har inte märkt någon direkt skillnad på problemet om jag kör A, B eller STD läge, Tänkte lämna in den på Yamahacenter, men tänkte höra först om någon vet vad det kan vara eller om det är normalt på R1:an?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Nä det är inte normalt den ska gå jämnt och fint över hela registret såvida nån inte trimmat sönder den såklart då !
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag behöver hjälp, köpte en R1:a -13 med Acrapovic helsystem i år, det är den första R1 jag äger, den går riktigt dåligt på låga varv (under 7000) håller jag jämn gas rycker den till då och då, (hackar till) kan typ inte köra på högre växel en 2:an under 100 km/h, blir även samma sak om jag ligger på 3:an i typ 110km/h och varvet går ner en bit under 7000:- varv så går den ryckigt/hackar, de jag pratar med säger att det är normalt att den går så dåligt på låga varv, är det verkligen så? är det max 2:an som gäller under 100km/h? Vid höga hastigheter finns inte problemet om jag inte kommer ner under 7000 varv då kan den börja rycka igen. EXUP ventilen är inte kvar, oklart om den är mappad, tror inte det, har inte märkt någon direkt skillnad på problemet om jag kör A, B eller STD läge, Tänkte lämna in den på Yamahacenter, men tänkte höra först om någon vet vad det kan vara eller om det är normalt på R1:an?

Det är såklart inte normalt, nu har jag en R1:a -09, den kan man lägga in 6:e växeln från 40 km/h och dra fullt utan att motorn protesterar, din är en 2013 och borde vara ännu bättre.

Har ingen aning i övrigt vad som kan vara fel, du får återkomma i tråden när fått den felsökt och det är löst !
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag säger som de andra:
Det är inte normalt. 7000 varv är inte "låga varv", det är ju mitt i registret.

Jag har en -12:a och den drar fint från tomgång. Visst, den gillar inte att köras i promenadfart på ettan, då får jag joddla lite med kopplingen och hålla lite varv, men nog går den att köra på 2000-3000 varv utan att den hackar. Jag kan köra 150 på ettan, men jag kan också köra 50 på sexan.

Felsök och återkom. Eller häv köpet tills säljaren har fixat hojen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det låter som att hojen går dåligt i det så kallade "closed loop" området, det vill säga vid de låga varvtal och låga trottelöppningar där insprutningen reglerar bränsle-luft blandningen utifrån avgassystemets O2-sensorer.

Om hojen har försetts med helsystem men fortfarande har standard mappning så är det mycket möjligt att bränsle-luft blandningen är så felaktig att insprutningssystemet inte klarar av att kompensera för detta och därför går hojen som en påse nötter. Du råkar inte få motorlampa eller en felkod som indikerar att något är fel med O2-sensorerna...?

Jag har en kollega som monterade Akrapovic de-cat system och eftermarknads luftfilter på en 2010. Han startade upp hojen då den skulle lastas för avfärd till det lokala Dynojet-centret. Detta var tydligen tillräckligt för att störa insprutningen tillräckligt mycket för hojen gick som skit och spottade dessutom ur sig en felkod om trasig O2-sensor.
 

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Tack för era svar, jag har bokat tid nästa vecka på Yamaha center Västerås för en kontroll, återkommer när jag vet mer, skönt att veta att det inte är normalt :banana
 

bloom

Guest
Jag funderar på en powercommander till min hoj. jag har läst runt på nätet. mycket på amerikanska forum om det. Vad jag förstår så får man ut ca 155 hk på hjulet? låter lågt även som original tycker jag. polaren har en zx10r och fick 191 på hjulet. väldigt stor skillnad. ligger R1:an så långt efter konkurenterna? han tyckte att hojen blev som ny och ett helt annat register, så det är väll därför jag är sugen.

Fick en quickshifter monterad inför i år och det va ju så nice, vilken grej! varför har jag väntat så länge med detta? Så frågan är hur har ni känt efter en montering av PowerCommander ? va det värt pengarna? jag som mest åker gata är det något man bara ´´måste ha´´?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
mja en powercommander bara ger ju i regel inga hästar såvida inte bränslemappen är helt åt skogen. Jag monterade det på min 12a efter 3/4 avgasystem och fick 168 bakhjulshästar före och 168 bakhjulshästar efter mappning för bränslemappen låg nästan helt rätt. Ska du ha en massa hästar måste du ha tändmodulen med vad jag förstått...
 

bloom

Guest
ok nja massa hk är inte det intressanta. tänkte mest på om registret blev annorlunda, om man kände att den drog annorlunda eller gick finare om man säger så. sen fundera ja bara hur det kan skilja nästan 40 hk på 2 sporthojar från samma år ungefär. men R1:an har väll lite annat vrid och botten istället för en hög topp
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Beror väldigt mycket på vilket typ av bänk du bänkar på finns riktiga glädjebänkar. Mina 168bakhjulshästar fick jag på en väldigt konservativ bänk enligt uppgift och det blev ingen jätteskillnad på hur hojen betedde sig som sagt bränslemappen va väldigt bra före. Men ljudet ändrade sig ju en hel del och det gjorde ju att hojen kändes annorlunda men det gjordes den säkert inte.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top