Honda CBR1000-08, motorn startar inte efter krasch ...

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Hej,

Kraschade tyvärr min CBR1000RR-08 i lördags och mitt primära problem att motorn inte startar. Söker därför hjälp med felsökning.

Felbild:


  • I normala fall när man vrider på tändningen så hörs ett surrande ljud från vad jag antagit är något relä, samtidigt som instrumenteringen tänds upp. I normala fall hörs inte detta ljud om stopp-switchen för motorn är tillslagen.

  • I nuläget hörs inte ovan nämnda surrande ljud när jag vrider på tändningen (och stop-switchen är i rätt läge). När jag trycker in startknappen går startmotorn normalt men motorn tänder alltså inte.

  • Lean angle-sensorn är i sin rätta position och ser i.a.f helt oskadad ut.

  • Jag har kontrollerat att alla säkringar ser hela ut.

  • Jag har kontrollerat att alla kontakter ser hela ut och sitter i.

  • Jag ser inga som helst skador på kablaget.

Kan någon av er skönja det troliga felet och hjälpa mig framåt i felsökningen?

\m/
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är inte surrandet soppapumpen då?

Någon kontakt som hoppat isär kanske, av med tanken och kolla.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Läste fel i inlägget du har ju redan kollat tipsensor. Vet inte hur känsliga dom är men den kan ju tagit skada utan att de är synligt

Lycka till.
 
Last edited:

flippy84

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2009
Ort
Borås
Hoj
CBR1000RR -05
Det är pumpen som låter ja, om du lyfter tanken sitter det en 3-polig kontakt som du ska ha spänning på några sekunder när du vrider om nyckeln.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Är det HISS på den?
I sådana fall har antennen tagit skada?
Alltså ringen runt nyckeln eller har chipet i nyckeln lossnat om nyckeln skadats?

Kollat om det går en extra kabel från + Polen på batteriet med en säkringshållare?
Ibland sitter det en sån där och den driver just pumpen.
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Tack för tipsen!

* OK, så det är bränslepumpen som surrar. Då ska jag ta och undersöka om jag kan strömsätta den separat.

* Hojen har H.I.S.S men nyckeln och tändningslåset ser helt oskadat ut! Jag testar för säkerhets skull den andra nyckeln!

* Alltså det går en kabel från +polen till en extra säkringshållare där huvudsäkringen samt en annan säkring sitter. Båda dessa säkringar ser hela ut!

Återkommer efter jag testat ovanstående. Tack för hjälpen så länge.

\m/
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Tack för tipsen!

* OK, så det är bränslepumpen som surrar. Då ska jag ta och undersöka om jag kan strömsätta den separat.

* Hojen har H.I.S.S men nyckeln och tändningslåset ser helt oskadat ut! Jag testar för säkerhets skull den andra nyckeln!

* Alltså det går en kabel från +polen till en extra säkringshållare där huvudsäkringen samt en annan säkring sitter. Båda dessa säkringar ser hela ut!

Återkommer efter jag testat ovanstående. Tack för hjälpen så länge.

\m/

Hittat felet?
 

MattzzoN

#65 Pro Superbike
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2xCBR
Testa bygla pumprelät. Det sitter i säkringsboxen. En grej som hände när jag kraschade var att en lödning i killswitchen släppte också värt att mäta upp. Lycka till!
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Testa bygla pumprelät. Det sitter i säkringsboxen. En grej som hände när jag kraschade var att en lödning i killswitchen släppte också värt att mäta upp. Lycka till!

fast då borde väl inte startmotorn gå runt heller!!!
 

MattzzoN

#65 Pro Superbike
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2xCBR
fast då borde väl inte startmotorn gå runt heller!!!


Jo det gör den. I mitt fall var det lite lurigare för när jag mätte kablarna till dödaren verkade allt bra, men när jag startade den gjorde vibrationerna i handtaget att det glappade. Slet mitt hår många timmar innan jag hittade det problemet...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nedan funkade för mig (startrmotorn gick runt men inte motorn på Trajan)
Lade i 6an, rullade hojen med 6an i ca 30meter nerför en backe, stoppade hojen med bromsen (jag satt ju på hojen) vred på tändningen, drog in kopplingen, tryckte på startknappen och motorn gick igång direkt.
OK jag hade laddat batteriet innan det här försöket för att ha i varje fall ett fulladdat batteri.
Gissar att på nått sätt hade drevet för startmotorn kommit ur läge.
Men vad vet jag :va mer än att det funkade. :)
OBS på en del hojar måste man peta i nollan innan de går att starta. Men inte på Triumphen.
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Hej,

Körde efter felsökningschemat i servicemanualen och kollade till slut om jag kunde få sluten krets på motorswitchen genom att mäta på Svart & Svart/Vit ledare på kontakten. Det fick jag inte. Klippte därför kabeln i switch-ändan och kortslöt men fick fortfarande ingen sluten krets. Klippte sedan i kontaktändan och kortslöt/byglade ... och då pumpade bensinpumpen med besked :)

Kan låta drastiskt att klippa ledarna men att få isär switch-delen av motorswitchen utan demolerande våld var ju lättare sagt än gjort. @Matzzon, hur du lyckades med det är en gåta! Hursomhelst, nu verkade ju kabelbrottet ligga någonstans emellan kontakt och switch.

Ett steg framåt i.a.f men nu krävs rengöring av bränsleinsuget och ny luftburk innan jag vågar försöka starta!

Tack för alla tips, hoppas att jag inte behöver mer stöd!

\m/
 

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Ort
strömstad
Hoj
k9
hej där.. jag har ett unifär likadant problem.. =(
min är lagd och startar inte.. allt funkar utom startmotor och soppapump.. någon som har någon ide?
är dock en gixxer k5:a
Kollade Lean angle-sensorn ser hel ut och sitter där den skall men verkar vara något löst i den.. =/
lr skall dom rassla när man skakar på dom? /matte
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top