Honda CBR1000-08, motorn startar inte efter krasch ...

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Hej,

Kraschade tyvärr min CBR1000RR-08 i lördags och mitt primära problem att motorn inte startar. Söker därför hjälp med felsökning.

Felbild:


  • I normala fall när man vrider på tändningen så hörs ett surrande ljud från vad jag antagit är något relä, samtidigt som instrumenteringen tänds upp. I normala fall hörs inte detta ljud om stopp-switchen för motorn är tillslagen.

  • I nuläget hörs inte ovan nämnda surrande ljud när jag vrider på tändningen (och stop-switchen är i rätt läge). När jag trycker in startknappen går startmotorn normalt men motorn tänder alltså inte.

  • Lean angle-sensorn är i sin rätta position och ser i.a.f helt oskadad ut.

  • Jag har kontrollerat att alla säkringar ser hela ut.

  • Jag har kontrollerat att alla kontakter ser hela ut och sitter i.

  • Jag ser inga som helst skador på kablaget.

Kan någon av er skönja det troliga felet och hjälpa mig framåt i felsökningen?

\m/
 
Är inte surrandet soppapumpen då?

Någon kontakt som hoppat isär kanske, av med tanken och kolla.
 
Läste fel i inlägget du har ju redan kollat tipsensor. Vet inte hur känsliga dom är men den kan ju tagit skada utan att de är synligt

Lycka till.
 
Last edited:
Det är pumpen som låter ja, om du lyfter tanken sitter det en 3-polig kontakt som du ska ha spänning på några sekunder när du vrider om nyckeln.
 
Är det HISS på den?
I sådana fall har antennen tagit skada?
Alltså ringen runt nyckeln eller har chipet i nyckeln lossnat om nyckeln skadats?

Kollat om det går en extra kabel från + Polen på batteriet med en säkringshållare?
Ibland sitter det en sån där och den driver just pumpen.
 
Tack för tipsen!

* OK, så det är bränslepumpen som surrar. Då ska jag ta och undersöka om jag kan strömsätta den separat.

* Hojen har H.I.S.S men nyckeln och tändningslåset ser helt oskadat ut! Jag testar för säkerhets skull den andra nyckeln!

* Alltså det går en kabel från +polen till en extra säkringshållare där huvudsäkringen samt en annan säkring sitter. Båda dessa säkringar ser hela ut!

Återkommer efter jag testat ovanstående. Tack för hjälpen så länge.

\m/
 
Tack för tipsen!

* OK, så det är bränslepumpen som surrar. Då ska jag ta och undersöka om jag kan strömsätta den separat.

* Hojen har H.I.S.S men nyckeln och tändningslåset ser helt oskadat ut! Jag testar för säkerhets skull den andra nyckeln!

* Alltså det går en kabel från +polen till en extra säkringshållare där huvudsäkringen samt en annan säkring sitter. Båda dessa säkringar ser hela ut!

Återkommer efter jag testat ovanstående. Tack för hjälpen så länge.

\m/

Hittat felet?
 
Testa bygla pumprelät. Det sitter i säkringsboxen. En grej som hände när jag kraschade var att en lödning i killswitchen släppte också värt att mäta upp. Lycka till!
 
Testa bygla pumprelät. Det sitter i säkringsboxen. En grej som hände när jag kraschade var att en lödning i killswitchen släppte också värt att mäta upp. Lycka till!

fast då borde väl inte startmotorn gå runt heller!!!
 
fast då borde väl inte startmotorn gå runt heller!!!


Jo det gör den. I mitt fall var det lite lurigare för när jag mätte kablarna till dödaren verkade allt bra, men när jag startade den gjorde vibrationerna i handtaget att det glappade. Slet mitt hår många timmar innan jag hittade det problemet...
 
Nedan funkade för mig (startrmotorn gick runt men inte motorn på Trajan)
Lade i 6an, rullade hojen med 6an i ca 30meter nerför en backe, stoppade hojen med bromsen (jag satt ju på hojen) vred på tändningen, drog in kopplingen, tryckte på startknappen och motorn gick igång direkt.
OK jag hade laddat batteriet innan det här försöket för att ha i varje fall ett fulladdat batteri.
Gissar att på nått sätt hade drevet för startmotorn kommit ur läge.
Men vad vet jag :va mer än att det funkade. :)
OBS på en del hojar måste man peta i nollan innan de går att starta. Men inte på Triumphen.
 
Hej,

Körde efter felsökningschemat i servicemanualen och kollade till slut om jag kunde få sluten krets på motorswitchen genom att mäta på Svart & Svart/Vit ledare på kontakten. Det fick jag inte. Klippte därför kabeln i switch-ändan och kortslöt men fick fortfarande ingen sluten krets. Klippte sedan i kontaktändan och kortslöt/byglade ... och då pumpade bensinpumpen med besked :-)

Kan låta drastiskt att klippa ledarna men att få isär switch-delen av motorswitchen utan demolerande våld var ju lättare sagt än gjort. @Matzzon, hur du lyckades med det är en gåta! Hursomhelst, nu verkade ju kabelbrottet ligga någonstans emellan kontakt och switch.

Ett steg framåt i.a.f men nu krävs rengöring av bränsleinsuget och ny luftburk innan jag vågar försöka starta!

Tack för alla tips, hoppas att jag inte behöver mer stöd!

\m/
 
hej där.. jag har ett unifär likadant problem.. =(
min är lagd och startar inte.. allt funkar utom startmotor och soppapump.. någon som har någon ide?
är dock en gixxer k5:a
Kollade Lean angle-sensorn ser hel ut och sitter där den skall men verkar vara något löst i den.. =/
lr skall dom rassla när man skakar på dom? /matte
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top