Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40
  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    2000, Ducati 996, 1995 Honda Transalp
    Inlägg
    4
    Hm, det var ingen dum idé. Får dock erkänna att jag känner mig väldigt tveksam till att ge mig på yrkesbanan efter återkopplingen här. Får dessutom info om att Yrkesplugget kanske inte är vad de utlovar så då blir det ju ännu osäkrare. Funderar vidare...

  2. #22
    Rrrhhaa MC Kimrings avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda Cbr 1000RR -08. Yamaha 535 Bobber -96, Några små fiddys
    Inlägg
    57
    Tjäna på er!

    Tänkte starta upp tråden lite igen och se ifall det är någon som har lite nyare erfarenhet av yrkesplugget eller annan utbildning inom mc-teknik? Eller bara lite färska uppgiter på om hur ni ser på att man skulle bli mcmeck 2016

    Hur gick det för dig Yellow Fellow förresten??
    Instagram: kimsikomsi

  3. #23
    Medlem Solid_gears avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    400 fws -84, CBR600F -87, CBR 600F -99, VX800 -90, VF750c -95
    Inlägg
    38
    Tja, jag gick på yrkesplugget 2013-2014 i bromma, läste mc mek.
    Som tidigare har skrivit så är det mesta kids från västerort, men den enda gemensamma tiden vi hade med dem var rast och någon enstaka lektion, och gymnasielever oavsett kan vara ganska störande.
    Om jag minns rätt var första 5-6 månader teori på skolan sedan 1 år praktik på verkstad (jag gjorde min på honda i södertälje).
    Inget krav på mc-kort men kan vara svårt att få jobb utan.
    Första månaden var gemensam teori med bilmek (grunden är densamma) sedan mcmek.
    Tyckte alla lärarna var bra och kunniga.
    Dock så styrs utbildningen väldigt mycket av vad dem har på skolan, t ex mekade aldrig V/boxermotor eller datorhantering.
    Också som tidigare skrivits kan man meka bil kan man meka mc, det är småsaker som skiljer dem åt men kan lösas med verkstadsmanual, svårare att göra tvärtom då mc inte kommit ikapp när det gäller tekniska kringutrustning.
    Också som skrivits tidigare el och datorteknik hungrar branschen efter då tekniken går framåt.
    Jag valde att inte jobba med det för jag tyckte stressen i yrket förstör intresset.

  4. 2017-06-12, 17:21
    Anledning
    gammal tråd

  5. #24
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 856
    Oops.
    Senast redigerat av Twintorsk den 2017-06-14 klockan 09:00. Anledning: Bzzt

  6. #25
    Medlem Corepax1290s avatar
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Lindome
    Hoj
    KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
    Inlägg
    508
    Jag har gått MC-Mek i Motala. Tycker det vart bra överlag. Dom har nära kontakt med branschen för att följa med utvecklingen och lära sej den nya tekniken osv. Det är lite blandat mellan traditionellt mekande och nya mer detaljinriktade saker. Inte supermycket basic saker då dom räknar med att du kan basic när du kommer. Dom kräver en viss erfarenhet (eller gjorde då) för att man ska få komma in + en viss gymnasial poäng. Jag kom in på att jag åkt Cross i 12år + poäng från gymnasiet. Dom har både övningsmotorer samt stötdämpare osv men tar även in skarpa jobb. Man läser även affärsjuridik mm vid sidan av för kundhantering osv. Läraren vi hade var grymm, mekat proffesionellt i speedway på VM-nivå. Någon som kan ekra om fälgar snabbare får du fan leta efter :P Lyhörd och anpassar lite utbildningen efter dej, är du bra på stötdämpare kanske du inte behöver skruva lika mycket me de som någon som kanske inte kan. Läraren i övriga ämnen som är obligatoriska (matte osv) kunde kanske varit lite roligare men okey.

    Överlag en bra och lärorik upplevelse!

  7. #26
    Medlem Corepax1290s avatar
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Lindome
    Hoj
    KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
    Inlägg
    508
    Såg nu att tråden vart svingammal :P haha

  8. #27
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 092
    Citat Ursprungligen postat av Corepax1290 Visa inlägg
    Såg nu att tråden vart svingammal :P haha
    Jobbar du i mcbranchen eller gått vidare till annat?
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  9. #28
    Medlem Corepax1290s avatar
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Lindome
    Hoj
    KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
    Inlägg
    508
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Jobbar du i mcbranchen eller gått vidare till annat?
    Jag har gått vidare. Tröttnade på att byta oljor, kolla kedjor och byta däck. Som jag nämner kommer jag från crossvärlden och va van vid lite mer mekande och trodde mc-mekaniker skulle innehålla typ samma mekande. Men verkligheten vart annorlunda. Hade man tur kunde man få ett försäkringsärende under vinterperioden annars va de mest samma. Guld när man fick ventiljustering eller liknande men det var mer sällan än ofta tyvärr. Sedan är man ju ingen mekaniker direkt längre, man är "montör". Felsök, plocka loss, beställ en ny, ut. Roligare när man får plocka ner felande del, undersöka om man kan göra något, göra det som krävs sedan ut.

  10. #29
    Gör vintrarna osäkra för bildrullarna! adrian_vgs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uppsala
    Hoj
    KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
    Inlägg
    1 198
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Om jag skulle ge mig på att jobba i mcbranchen så skulle jag satsa på något nischat specialområde. I sverige saknas exempelvis folk som är duktiga på att felsöka, låsa upp och programmera ECU och elsystem på moderna cyklar. El och hjälpsystem blir allt mer sofistikerade och strular men ytterst få kan felsöka och reparera dem förutom att byta delar i blindo.
    Fem år senare nu.
    Samma visa eller mer av felsök/plocka loss/beställ/montera?
    Låst mc-elektronik, har det blivit sämre eller samma lika?
    Kör nu: KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
    Fakta: Enda sättet att behålla en sund mental balans är att köra sin motorcykel dagligen...

  11. #30
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 092
    Citat Ursprungligen postat av adrian_vg Visa inlägg
    Fem år senare nu.
    Samma visa eller mer av felsök/plocka loss/beställ/montera?
    Låst mc-elektronik, har det blivit sämre eller samma lika?
    Precis lika illa..... Ingen som kan skruva elektronik eller serva den samtidigt som hojarna bara får mer elpryttlar. Vad gör du när din KTM/BMW med kurvABS får glappkontakt i ett gyro och spottar ur sig felkoder. 19000kr kostar styrenheten och 4500kr för sensorn och verkstaden bara ställer sig och byter på måfå. Kommer bli sådär när garantin går ut.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  12. #31
    Gör vintrarna osäkra för bildrullarna! adrian_vgs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uppsala
    Hoj
    KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
    Inlägg
    1 198
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Precis lika illa..... Ingen som kan skruva elektronik eller serva den samtidigt som hojarna bara får mer elpryttlar. Vad gör du när din KTM/BMW med kurvABS får glappkontakt i ett gyro och spottar ur sig felkoder. 19000kr kostar styrenheten och 4500kr för sensorn och verkstaden bara ställer sig och byter på måfå. Kommer bli sådär när garantin går ut.
    Tack Boris.

    Anade det, men hoppades på lite bättre, eller åtminstone "samma lika".
    Motorcyklarna går så sakteliga samma väg som bilar och pill-skyddade och kopyrajjtade traktorer...
    Kör nu: KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
    Fakta: Enda sättet att behålla en sund mental balans är att köra sin motorcykel dagligen...

  13. #32
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 059
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Precis lika illa..... Ingen som kan skruva elektronik eller serva den samtidigt som hojarna bara får mer elpryttlar. Vad gör du när din KTM/BMW med kurvABS får glappkontakt i ett gyro och spottar ur sig felkoder. 19000kr kostar styrenheten och 4500kr för sensorn och verkstaden bara ställer sig och byter på måfå. Kommer bli sådär när garantin går ut.
    Men utan ABS TjöR Man ju ihjäl sig DireCKt?
    Det har juh Tragikvärket sagt, det kan väl inte vara fel?
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  14. #33
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 185
    Citat Ursprungligen postat av adrian_vg Visa inlägg
    Tack Boris.

    Anade det, men hoppades på lite bättre, eller åtminstone "samma lika".
    Motorcyklarna går så sakteliga samma väg som bilar och pill-skyddade och kopyrajjtade traktorer...
    Fast ingen kan väl säga att dagens bilar är sämre än gårdagens?


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  15. #34
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Tumba
    Hoj
    Yamaha XJ 900 -85
    Inlägg
    684
    Nä, men värdeminskningen kommer ju att eskalera kraftigt. Vem vill sitta med svarte-petter den dagen det är dags att byta batterier i en Tesla? Näst sista eller sista ägaren kommer ju tycka att de gav lite väl mycket för den bilen då.

  16. #35
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    778
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Nä, men värdeminskningen kommer ju att eskalera kraftigt. Vem vill sitta med svarte-petter den dagen det är dags att byta batterier i en Tesla? Näst sista eller sista ägaren kommer ju tycka att de gav lite väl mycket för den bilen då.
    Det finns tesslor som har gått över 16000 mil med endast 3-4% kapacitets sänkning av batteriet. Att sedan tessla uder åren har upgraderat systemen så batteriet ändå räcker längre än när det var nytt så tar det nog manga mera mil innan det är helt skrot.

  17. #36
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    604
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Nä, men värdeminskningen kommer ju att eskalera kraftigt. Vem vill sitta med svarte-petter den dagen det är dags att byta batterier i en Tesla? Näst sista eller sista ägaren kommer ju tycka att de gav lite väl mycket för den bilen då.
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Det finns tesslor som har gått över 16000 mil med endast 3-4% kapacitets sänkning av batteriet. Att sedan tessla uder åren har upgraderat systemen så batteriet ändå räcker längre än när det var nytt så tar det nog manga mera mil innan det är helt skrot.
    Är det inte specificerat batteribyte efter x mil eller år så är det ju bara en av många faktorer som man tar i beaktning när man väljer vad man är beredd att betala.

  18. #37
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Tumba
    Hoj
    Yamaha XJ 900 -85
    Inlägg
    684
    Min poäng var (precis som Boris skriver ovan ang. byta delar på en hoj) att idag kan man hålla igång en gammal bil med relativt enkla medel (vissa tycker (bl.a. jag) att det är det rätta sättet att äga bil, andra tycker att de kan skrotas efter 10 år) och med mer avancerad och dyrare teknik så kan det vara svårt och för dyrt i framtiden. Om livslängden förkortas på bilar för att de är för dyra att reparera så kommer värdeminskningen gå fortare ner till noll. Jag köper en 15 år gammal bil för ca 15 000, och kan hålla liv i den. Ska de skrotas efter 10 så betyder det att de ska vara nere i ung. den summan när bilen är 8 år gammal.

  19. #38
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 185
    Man kan ju hållaliv i en ny bil billigt också, det är poängen.

    Jag minns när verkstäder vägrade befatta sig med framhjulsdrivna bilar för de var ”så komplicerade”. Tidigt sjuttiotal, hur många anser att de är komplicerade idag?


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  20. #39
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 736
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Man kan ju hållaliv i en ny bil billigt också, det är poängen.

    Jag minns när verkstäder vägrade befatta sig med framhjulsdrivna bilar för de var ”så komplicerade”. Tidigt sjuttiotal, hur många anser att de är komplicerade idag?


    Buy quality, cry once
    De värsta vansinnigheterna har klingat av.



    Peugeot 204, sent sextiotal.
    Det tvärställda drivpaketet var inte stort - men skulle få plats i ett ändå mindre motorrum.

    Aggregarremmen drogs "runt hörnet" i 90 grader via hjälptrissor för att driva vattenpump och fläkt på framsidan av motorn.

    "Va? Vill ni ha bilen hela dagen för att byta fläktrem? Vad kostar det?"

    Klart att en oberoende bilverkstad hellre valde att avsäga sig ett sådant jobb där man riskerade att hamna i konflikt med både kund och den anställde som man lade ut jobbet på.

    Andra skolor satte kylet i linje med den tvärställda motorn - ute i hjulhuset. Utsatt för stensprut och den geggamojja med avlagringar som normalt sett frätte sönder bilen på 10 år åt här upp ett kyl om året i vissa delar av landet.

    Vem vill riskera garanterat tjafs med kunden redan om ett år?

    Man nobbade jobb för att man inte ville hamna i trubbel, för att det fanns enklare frukt på lägre grenar att plocka.

    Framhjulsdrivna bilar skiftade från att vara dyrare att producera till billigare - och framförallt var dom mer utrymmeseffektiva.

    De värsta idiotierna på konstruktionsfronten slipades av, CV-knuten blev pålitlig - verkstäderna föll in i ledet.

    Vi skall heller inte glömma att de tidiga framhjulsdrivna bilarna kunde vara förbannat trista på vägen och var redigt illa omtyckta av folk som ansåg sig gilla bilar.
    Volvo gick till och med iväg till Holland och köpte en hel bilfabrik inriktade på bakhjulsdtivna småbilar när dom efter "bensinkrisen" insåg att dom behövde downsizea.

    Med den den tidens tunga och utrymmeskrävande CVT-låda var det ingen överhängade risk att det bli någon framhjulsdrift i koncernen ännu på länge...
    Senast redigerat av notrightrider den 2018-10-14 klockan 12:55.
    IBA #40701

  21. #40
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 185
    Haha nu tog du värsta exemplet! Vi hade en Simca 1100 som krävde att vänster framhjul skulle bort vid fläktremsbyte. Sedan har jag meckat en hel del Citroën DS/CX/GS i mina dagar - de kräver ibland lite ”annorlunda” knep men den aktuella verkstaden vägrade faktiskt befatta sig med Saab 99 och Passat mk1. Svårmekade?
    Och när insprutning började bli vanligt, INGEN skulle klara av att serva sin bil själv!

    Dagens elektronik är otroligt driftsäker samt enkel att felsöka om den fallerar - och då är det i princip alltid kabelbrott eller oxid i kontaktstycken som är problemet.



    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

MM93, för mig, är svårsmält. Jag "gillar" helt enkelt inte Marc - dock - med det sagt, alldeles exceptionellt speciell, det är han. I mitt tycke (svårt att medge [...]

Apis
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här