Yamaha MT-09

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Någon som öppnat verktygs påsen :) där fanns det inte mycket 3 saker endast :hihi
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Sitter i bilen på väg hem och på släpet står det en Yamaha MT-09 Matt Grey. *smile*

Skickat från min iPhone
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Äntligen hemma och dagen har varit händelserik, minst sagt.

Ringde handlaren som jag pratat med tidigare som då hade en Street Rally hemma och den fanns fortfarande kvar. Frågade om jag kunde köpa den utan Street Rally-tillbehören och till det vanliga priset 79.900 kr. Han tvekade och ville räkna på det och bad att få ringa tillbaka om 5 minuter. Två timmar gick så jag ringer tillbaka och han ursäktar sig då med att han hade haft kunder i butiken. Han bad att få räkna lite snabbt och sa sedan att han kunde släppa den för det priset så länge som det var ett renköp. Svarade att det var det och att jag kommer betala kontant och att jag kan vara där inom 3 timmar. Sa också att jag bodde över 20 mil bort så jag ville vara säker på att allt var okej så jag inte åker i onödan. Han sa att det var okej och att han såg fram emot en trevlig affär. Samtalet avslutades.

Jag tog ledigt från jobbet resten av dagen och åkte hem och hämtade släpkärran. Knappade in handlarens adress på GPS:en och styrde min väg mot målet. När jag hade kört 19 mil och endast hade någon mil kvar ringer mobilen. Det är handlaren som frågar om jag redan hade åkt. Jag säger att jag körde direkt efter samtalet då jag lovade att komma inom tre timmar och att jag endast har några mil kvar. Han säger då att han inte kan sälja hojen till mig. Frågar vad han menar och han säger då att han inte kommer att kunna sälja Street Rally-tillbehören löst och därför kommer att gå back på affären. Det han kunde göra är ett avdrag på 1.000 kr så att jag får betala 88.900 kr för Street Rally-modellen. Säger då att jag inte är intresserad av att betala 9.000 kr för lite plast och tackar därför nej. Säger också att hans beteende har gjort att han har tappat en kund för alltid. Avslutar sedan samtalet.

Magen börjar kurra så jag söker efter närmaste korvmoja på GPS:en och styr dit. Efter en hel special med räksallad så sätter jag mig åter i bilen och tänker köra hem. Beslutar mig dock för att ta fram mobilen och kolla Blocket och Bytbil. Jag beslutar mig för ringa alla handlare en extra gång för att dubbelkolla.

Tyvärr slutsåld. Det är svaret jag får när jag ringer, det eller så finns den i Blazin Orange. Fortsätter att ringa och kommer till en handlare som säger att säljarna är upptagna men att jag kan bli uppringd om 15 min. Säger okej till detta och ger personen mitt mobilnummer. Med tanke på hur dagen har varit så förlitar jag mig inte speciellt mycket på att så kommer att ske eller att jag skulle ha turen med mig att man har en hoj hemma så jag tänker inte mer på det utan fortsätter att ringa. Ringer till en handlare men får inget svar och precis när jag lägger på så ringer mobilen. Det är en av säljarna som returnerar mitt samtal. Han frågar om det stämde att jag var ute efter en MT-09 och jag svarar att det är jag. Han säger då att han har en kvar men innan han hinner prata klart avbryter jag honom och frågar om jag kan köpa utan Street Relly-tillbehören. Han säger då att han inte har den modellen utan bara en vanlig i färgen Matt Grey och undrar om jag kan tänka mig en sådan. Tänka mig?... jag tar den, sa jag.

Förklarade hur dagen hade varit och han tyckte att den andra handlaren var oerhört oseriös. Han förstod om jag tvekade efter det som skett då han låg över två timmar bort men lovade att genomföra affären. Han kunde maila mig en undertecknad bekräftelse och det ville jag så efter avslutat samtal så väntade jag. Tog inte många minuter innan mailet kom och mycket riktigt så var en undertecknad bekräftelse bifogad. Ringde upp handlaren igen och sa att jag var på väg. Han sa då att efter samtalet så kommer verkstaden att göra den leveransklar så när jag kommer står den och väntar på mig.

Mycket riktigt så gjorde den det, och det med råge. Den stod bakom en avspärrning på en Yamaha-matta med japanska tecken och en stor skylt med texten "THE DARK SIDE OF JAPAN". I repen runt hojen hängde Yamaha-vimplar och en skylt där det stod "RÖR EJ". Hur häftigt som helst. Kändes som man var VIP eftersom andra kunder stod och blängde och säkerligen undrade vad fasiken det var som hände.

Handlaren var mycket trevlig och vi hade en lång och trevlig pratstund medan papper och dylikt skrevs under. Han frågade om jag tänkte köpa personlig utrustning för han kunde då erbjuda 15-20% rabatt beroende på märke eftersom jag köpt hojen. Tackade för erbjudande men sa att det inte var aktuellt just nu. Han säger då att jag kan ha rabatten innestående säsongen ut om jag skulle ändra mig. Så här ska en handlare vara. Synd bara att han ligger så långt bort.

När allt var klart skakade vi hand och hojen lastades upp på släppkärran och det var dags för färden hemåt. Nu står hon där i garaget och blänker, väntandes på den första turen. Min Xj6:a tittar avundsjuk på min nya älskarinna och hon vet att hennes dagar är räknade.

Et tips till er alla. Om ni ska hämta en hoj långt bort så se till att få en undertecknad bekräftelse först innan ni åker så ni inte råkar ut för samma sak som hände mig. Jag lärde mig den svåra vägen. Ni behöver inte göra det.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Vissa handlare är mindre seriösa, min handlare tog av rally kittet och drog av det helt från priset. Slängde in lite extra tillbehör också. Gratis.

Så skall det vara!

Finns både bra och dåliga handlare.

//K
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
skruvmejsel samt insex nyckeln satt på plats under sadeln, men vad är det avlånga platt i ena änden för något?
vad använder man det till ?

det är en förlängare till verktyget som man använder när man ska ställa om bak dämparen :tummenupp
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Aha tänkte det kunde vara en förlängare till hak nyckeln till bak dämparn :tummenupp nån ring nyckel fick jag inte bara en sådan öppen som finns på bild längre upp.
 

Smaskarn

Svenska Killar Njuter
Gick med
30 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha MT 09 2014
Hämtat min Race Blue idag med Akra och mappad org ECU från Yamaha Center HBG! Så 114 hjul hästar och 12 tusen varv i alla växlar;)
Den går riktigt bra, helt sjukt pigg och smidig även om jag inte gett den mer än 9 000 varv som mest vid ett tillfälle;)

Och för er som satt på nytt avgassystem och kör utan db killer så går den ruskigt tunt och kan vara skadligt för motorn så det rekommenderas att mappa den för att få den att gå bra och hålla i längden!
 

J.Asplund

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09, 2014
Hämtade min matt gråa med diverse tillbehör igår kväll från yamaha store västerås! Var aningen kallt att köra hem den till Stockholm men det var det värt. Låg inte på så höga varv men att döma så verkar den vara oooooootroligt rolig att köra. Får ta o testa den snart utan iskalla fingrar och mörker! Samt att lägga i A mode ;) Vart mest Standard på resan hem.
Hur viktigt är det egentligen att köra in den med max 5600 varv första 100 milen samt max 6800 varv från 100 mil till 160 ? Är trots allt 2014 och de kör väl in motorerna rätt bra från fabrik innan de kränger hojarna??
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top