Video Hyfsat rapp moppe, den som ändå vore 15 igen

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Han har dragit pluggen på den där va? :)

Sexväxlat, det är inte originalmotorn i den där tror jag...
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det här är en rapp moppe:kär RD350 motor i mopperam:tummenupp
 

Bifogat

  • rd2010024.jpg
    rd2010024.jpg
    151.5 KB · Visningar: 821

Rexxy

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R -98. Honda NSR125R - 91. Yamaha RD350 YPVS -84. Yamaha XJ6-14.
Kul att min video sprids över nätet! :)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har ne herre som brukar låna min bromsbänk till sin Gilera modell 70 tal.
Vred ur 32 hästar på bakhjulet i min snålbänk!
Helvete vad den skrek!
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Satan i gatan vad den gick! Nyfiken på lite vad som är bytt. När jag var 14-15 ryktades det om en som skrämt upp sin MT5a till 90kmh. Trodde inte på det när man såg den men kanske inte omöjligt nör man sett denna. Det var för övrigt en 60cc på den
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Har du inte dubbla skinnställ? Och är det Alpinestars senaste handskar du har? :lol

Frän moppe! Själv tyckte man det var coolt at fixa större krök och en Metrakit-dämpare på min gamla Derbi man hade en gång i tiden! :näsblod
 

Rexxy

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R -98. Honda NSR125R - 91. Yamaha RD350 YPVS -84. Yamaha XJ6-14.
Satan i gatan vad den gick! Nyfiken på lite vad som är bytt. När jag var 14-15 ryktades det om en som skrämt upp sin MT5a till 90kmh. Trodde inte på det när man såg den men kanske inte omöjligt nör man sett denna. Det var för övrigt en 60cc på den


Motorn är en Minarelli Am6 (Ifrån en Rieju drac)
Cylindern är en Stage6 R/T 70cc till liggande minarelli (Scooter). Så både block och cylinder är modifierad för att funka ihop. Förgasaren är på 28mm med något dålig reedventil. Sen ett PVL analogt rotorsystem.
Pipan har jag snickrat ihop själv, och ska ge maxeffekt runt 13300rpm.

Har du inte dubbla skinnställ? Och är det Alpinestars senaste handskar du har? :lol

Frän moppe! Själv tyckte man det var coolt at fixa större krök och en Metrakit-dämpare på min gamla Derbi man hade en gång i tiden! :näsblod

T-shirt och några arbetshandskar! Dumt jag vet.. :)
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Motorn är en Minarelli Am6...
Även om 131 är imponerande, så var det ju lite av en besvikelse. Så mycket ”Crescent F50”, som filmen heter, är det ju inte i så fall. En sådan här alltså (bilden längst ner), men utan turbo? Bisarrt ”mopedklipp” nedan där man har monterat denna turbomatade motor i en kaross – växlar från ettan till tvåan i 75 blås...

http://www.youtube.com/watch?v=mYINrhTNiyM
 

Bifogat

  • wp24cdccf2_01_06.jpg
    wp24cdccf2_01_06.jpg
    124.3 KB · Visningar: 1,566
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Satan i gatan vad den gick! Nyfiken på lite vad som är bytt. När jag var 14-15 ryktades det om en som skrämt upp sin MT5a till 90kmh. Trodde inte på det när man såg den men kanske inte omöjligt nör man sett denna. Det var för övrigt en 60cc på den

Fanns något gammalt reportage i Bike (tror jag det var) med några entusiaster som skrämt upp sin MT5a till 180, dom köpte cylindrar i bulk, så tror inte det var så bra hållbarhet :hihi
 

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Fanns något gammalt reportage i Bike (tror jag det var) med några entusiaster som skrämt upp sin MT5a till 180, dom köpte cylindrar i bulk, så tror inte det var så bra hållbarhet :hihi

Jag är en av dom som också fick köpa cylindrar på löpande band till MT-5 när det begav sig.
Fanns lite olika att välja på och dom började på 700kr så det säger en del om hur hållbara dom var/är. De nicasilbehandlade 65cc cylindrarna kostade då på den tiden (1994) c:a 2000-2500kr och höll kanon om man blandade soppan rätt. Min fick soppa från en Mikuni 20mm förgasare med skumfilter.

Motorn gick fint och lådan höll för trimmet. Det var värre med svingen. Jag bytte två gånger på min efter att den krökts. Kanske hade en hårdare hjulaxel hjälpt till med att styva upp. Just hjulaxlar va förbrukningsvara.
 

Rexxy

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R -98. Honda NSR125R - 91. Yamaha RD350 YPVS -84. Yamaha XJ6-14.
Även om 131 är imponerande, så var det ju lite av en besvikelse. Så mycket ”Crescent F50”, som filmen heter, är det ju inte i så fall.

Vadå ingen Crescent F50? För att det inte är en originalmotor i ramen? För det är en Crescent F50 som körs...:)

img0466gp.jpg

img0464qq.jpg


img9772dd.jpg
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Moppar har 50cc. Kan förmodligen ganska enkelt kasta i en yz80 motor i en compact men det är ju inget coolt.
 

Rexxy

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R -98. Honda NSR125R - 91. Yamaha RD350 YPVS -84. Yamaha XJ6-14.
Moppar har 50cc. Kan förmodligen ganska enkelt kasta i en yz80 motor i en compact men det är ju inget coolt.


Vi som trimmar moppar brukar gå efter det så kallade stockholmsreglementet. Och så länge man utgår ifrån mopedblock (Ska ha sålts som 50cc moped) är det moped. I min ögon iallafall.

Att slänga i en crossmotor är ingen vits, ingen match alls. Går ju fort original! Är mer match att få bra fart i en mopedmotor!
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
ujujuj .... vad hände med planad topp mot sandpapper,jackad kolv å ställbart munstycke :gråta
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top