Originalrecept på Polkagris

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Jag har samma problem med min polka. Låter man varvet gå ner samtidigt som man har spänn på växelpinnen så hoppar den i fin bara man är bestämd. Jag är övertygad om att det är kopplingsrelaterat då den beteer sig precis som om man växlar utan koppling vid fel varv. Största utväxlingsdifferansen har du ju mellan 1an och 2an, vilket gör att växellådan påfrestas mest vid växelbyte däremellan. Skriv gärna om du hittar exakt fel, har själv inte möjlighet till felsökning just nu

Tänkte jag skulle låna tråden med en fundering jag har, hoppas det är okej.. :krama


Har som trådskaparen en R1 -98 polka, går som en dröm med cirka 3000mil på mätaren, har dock lite problem med växel nr 2.
Det är inte så att den hoppar ur, som jag vet är ett vanligt problem på dessa hojar.

Mitt problem är att få i växeln, vid låga varv går den i som den ska och jag kan vrida ur rullen fullt om jag så vill utan några problem. Det är vid höga varv som den smattrar och inte gärna vill hoppa i. Det är enbart vid uppväxling, alltså från ettan till tvåan efter ett rödljus t.ex.

Har kollat in min Haynes mekbok, den gjorde mig inge klokare dock.

Kan det vara kopplingswiren som ska ställas in?
Är det så illa att något i växellådan gett upp?

Någon som har en fundering eller någon som haft problemet tidigare och vet vad som bör göras?


//Niklas
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
ATT_1393440080263_bild.JPGATT_1393441112151_bild.JPG

Det blev till att lägga ett bud på båda dom broschyrerna. Och det gick vägen. Hur var det nu igen med det där med dåligt inflytande Laidback.

När jag väl fått upp farten så råkade jag ropa hem en broschyr för en R1 -03 också. Det får ni tolka hur ni vill...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
View attachment 400356View attachment 400361

Det blev till att lägga ett bud på båda dom broschyrerna. Och det gick vägen. Hur var det nu igen med det där med dåligt inflytande Laidback.

När jag väl fått upp farten så råkade jag ropa hem en broschyr för en R1 -03 också. Det får ni tolka hur ni vill...

Vi tolkar det som att; "-Fram med bilderna på den nya -03:an!!" :hoppa
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
View attachment 400356View attachment 400361

Det blev till att lägga ett bud på båda dom broschyrerna. Och det gick vägen. Hur var det nu igen med det där med dåligt inflytande Laidback.

När jag väl fått upp farten så råkade jag ropa hem en broschyr för en R1 -03 också. Det får ni tolka hur ni vill...

Vi tolkar det som att; "-Fram med bilderna på den nya -03:an!!" :hoppa
Du har inget du vill berätta för oss?
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Jo det har jag faktiskt.

Själva hojen händer det just nu inte så mycket med.

Men runt omkring den händer grejer...

Återkommer imorgon med en liten teaser från kvällens arbetspass.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En riktigt trevlig plats börjar så sakta ta form.
View attachment 409255

En plats att knäböja vid för att under andakt visa sin djupa vördnad. :hihi


Din R1 körs ju inte varje dag, eller hur? Hur är den försäkrad de perioder du inte kör, har den vanlig garageförsäkring eller nån extra-fin-för-upputsade-ikon-hojar?

Jag tänker mig att om det t.ex. skulle brinna där jag har mina hojar uppställda, får jag väl inte mer i ersättning än vad average R6 kostar på Blocket? Visst har jag dokumenterat skicket genom att plåta flitigt, men det tror jag FB struntar i så länge jag inte betalar en högre premie. Man kanske borde ringa och kolla?
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Nej R1 har det riktigt snålt mellan styrningarna. I år har den ännu inte fått komma ut på en ända liten kurvig km. Detta pga att den lata, men på vissa punkter mycket lagligt korrekta ägaren låtit den trilla ur besiktningsperioden. Men den är startad regelbundet och morrar då ivrigt. Så snart går det väll inte att hålla mot längre.

Det där med försäkringar har jag inte fördjupat mig så mycket i. Jag försöker göra vad jag kan för att minimera att skada ska kunna uppstå. Men har inte forskat något i vad jag skulle få i ersättning om Polkagrisen skulle förstöras (hemska tanke).
Jag fick en tankeställare då utrymmet där rettan just nu står föll offer för översvämning (detta samtidigt som familj evakuerades pga storbranden i Västmanland, 2 timmar bort).
Hojen stod på lyft och fick inte en droppe på sig. Och även om den stått på golvet så hade bara däck, och kanske kanske fälgen blivit blöta. Men ändå...
Jag tror tyvärr inte att jag skulle få i närheten av vad jag anser att den är värd av något försäkringsbolag, för vettiga pengar.
Men jag har inte kollat upp det alls heller.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Sådär ja. En lucka i schemat. Då skulle det passa med att besikta R1. Dock passade luckan inte besiktningsfirmorna så bra. Det fick bli en tur till Uppsala.
Ut ur garaget. Ett Tryck på startknappen, och iväg.
Snabb sprint upp och hojen går som ett skott.

Besiktningsmanen letade och letade. Men gick bet. Finns inga fel att finna kan man leta hur mycket man vill.
Blankt papper ( såklart :)).

R12.jpgR11.jpg

Hemvägen vart en mer slingrig historia. Blev även i år lika överaskad över hur stabilt och fint den går. Den är helt underbar såhär i sitt rätta element.
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Vilket fynd!

Har städat ut och rensat i skåp och lådor hemma. Och vad hittar man då?
Tidningen Bikes sammlade ljudupptagningar av de hojar de testat 1998.

:fakta Spår nr 16 :yoparty

BikeSound.jpg
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
En härlig tur på södertörn fick avsluta R1:ans körsesång 2014.
Solsken, sköna vägar och ett bra flyt. Jag gillar den bara mer och mer och mer.

R03.jpgR02.jpgR05.jpg
R04.jpg

Nu framöver blir det ett rejält tvättpass.
Då jag efter att ha kollat igenom tråden insett att det ännu inte varit så mycket detaljbilder/närbilder så tänkte jag passa på att ta med en bättre kamera, och försöka få till det på samma gång.

Sedan ska hojen få flytta in och ställas upp i sitt nya, renoverade hem.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Hojen har naturligtvis tvättats förr. Och det blir alltid på en lite mer andaktsfull och extra extra noggran nivå.
Men denna gång tänkte jag ta det ytterligare ett steg. Topznivå...

R06.jpgR07.jpg
R08.jpg
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Sådär ja. En lucka i schemat. Då skulle det passa med att besikta R1. Dock passade luckan inte besiktningsfirmorna så bra. Det fick bli en tur till Uppsala.
Ut ur garaget. Ett Tryck på startknappen, och iväg.
Snabb sprint upp och hojen går som ett skott.

Besiktningsmanen letade och letade. Men gick bet. Finns inga fel att finna kan man leta hur mycket man vill.
Blankt papper ( såklart :)).

View attachment 410224View attachment 410225

Hemvägen vart en mer slingrig historia. Blev även i år lika överaskad över hur stabilt och fint den går. Den är helt underbar såhär i sitt rätta element.
Å herre min gud!

Kan tänka mig scenen som utspelade sig när R1:an rullades in i lokalen. Besiktningmannen spärrar vit i ansiktet upp ögonen och ryggar tillbaks. :skrämd Med darrande ben faller han bakåt och griper efter något att värja sig med.

Personal strömmar till för att se vad som står på och hjälpa den skräckslagne mannen på golvet; "D-det v-var den längsta jag sett!" Uppmärksamheten riktas mot den röd-vita farkosten, även kollegorna drar överraskade efter andan.
Vår man kliver av motorcykeln, slår ut med händerna och undrar vad i hela friden som skrämt mannen?

"St-stänkan, stänkan för guds skull. Ser du inte, den är ju fullkomligt grotesk?!"

--------

Ungefär så var det va? ;)
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Kul med en till som älskar första R1:an :) Har Öhlins-styrdämparen hittat tillbaka?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top