Istället för intercooler???

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Går det att skippa intercoolern vid turbobygge? Har för mig att jag läst på forumet om ett hemmabyggt plenum som är vattenkylt? Går det att bygga på något sätt utan intercooler och ändå kunna plocka ut mellan 200-250 hk ur en gsxr 1000? Anledningen till att jag frågar är att jag spekulerar i att göra ett riktigt budgetbygge och intercoolern är inte billig. Marklund tar 4500 kr för en färdig.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Vattenkylt plenum är en bra idé och du sparar dessutom värdefull plats vid framhjulet.
Men det vattenkylda plenumet är ingen budget variant, ungefär samma pengar som en mcx ic + plenum och eller något dyrare t.o.m
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, det finns ju dom som gjort en behållare som dom fyllt med kolsyreis på tex boneville. Det räcker den korta sträckan innan det smällt och man slipper hål hål i karossen som stör aerodynamiken.

Vatteninsprutning är ju en annan lösning. Dock får du nog köra endel sprit i vattnet på vintern.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Anderson Turbo Peter bygger sådana till sina turbohojar.
Funkar för hans 450 hästars moppe.
Och vattenkylaren till plenumet blir betydligt smäckrare än en IC.
Ska själv bygga en dylik tingest till en Blackbird jag ska fixa på turbo på!
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Vattenkylt plenum är en bra idé och du sparar dessutom värdefull plats vid framhjulet.
Men det vattenkylda plenumet är ingen budget variant, ungefär samma pengar som en mcx ic + plenum och eller något dyrare t.o.m

Dyrare även att man bygger allt själv?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Anderson Turbo Peter bygger sådana till sina turbohojar.
Funkar för hans 450 hästars moppe.
Och vattenkylaren till plenumet blir betydligt smäckrare än en IC.
Ska själv bygga en dylik tingest till en Blackbird jag ska fixa på turbo på!

Skulle vara trevligt att få tag på en ritning eller lite bilder...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Men om du istället bygger intercoolern själv så tar ju Marklund bara 2000kr för ett cellpaket.

Om du vill göra det ändå enklare så köper du en intercooler från Klracing (800kr) och bockar den själv. Vet en här nu som just gjort det (i en press) och menade på att det inte alls var svårt. (kallpressade)
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Men om du istället bygger intercoolern själv så tar ju Marklund bara 2000kr för ett cellpaket.

Om du vill göra det ändå enklare så köper du en intercooler från Klracing (800kr) och bockar den själv. Vet en här nu som just gjort det (i en press) och menade på att det inte alls var svårt. (kallpressade)

Kallpressade och svetsade dit gavlarna sen då? Vad var det för mått på den?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Marklund eller Kl racing? Marklund har väll en bredd men så kan man själv avgöra höjden. Ring och fråga.

Kl racing vet ja inte. Du får kolla på sidan.

Jupp gavlarna skall svetsas efter pressning. Har hört det skall vara svårt att inte få det spricka men den första ja hört som faktiskt testat verkar ha lyckats.

Kolla tex i min tråd så ser du hur ja gjorde med gavlar.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Åk till en bilskrot, se vad de har i intercoolerväg? Lätt värt den timmen det tar att gräva hos dem om du kan få en i bra skick för en femhundring...
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Om priset på en intercooler på 3-4,5 tusen är en stor stöttesten i ett välfungerande turbobygge så skulle jag ge fan i att smasha spargrisen för att göra slag i saken.

Alla timmar du ändå kommer lägga ner på ett sånt bygge så vill du väl i slutänden få en fin fin maskin.
Det är inte av en slump eller av dummhet typ alla välfungerande byggen har en IC.

Vill inte låta spydig på något sätt utan kanske få dig att tänka ännu en vända innan byggstart !:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om priset på en intercooler på 3-4,5 tusen är en stor stöttesten i ett välfungerande turbobygge så skulle jag ge fan i att smasha spargrisen för att göra slag i saken.

Jag tycker budgetbyggen ofta har en tjusning i sig. Det kräver ofta lite mer ingenjörskonst och tänk för att få halvrätta saker att bli rätt.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top