Tips på rolig hoj som inte kostar multum att äga?

Snowman89

Guest
Har tröttnat på att betala 10000kr/helförsäkring när jag bara åker 100-200mil per säsong.. Men samtidigt vill jag inte lägga av helt med hojåkandet då jag tycker det är otroligt roligt och mer än gärna åker om vädret tillåter.

Tidigare var jag helt inställd på att köpa en GSX 1100 eller liknande gammal muskelhoj, tills idag när jag provade min hoj igen.. Då insåg jag att det kan bli en viss skillnad att rodda runt 250kg hoj med 100hp mot idag med 150kg hoj och 70hp..

Jag är inte ute efter en hoj som har 100hp+ utan det jag skulle vilja ha är mer något litet, lätt och gärna motard-aktigt. Den bör samtidigt går att äga och försäkra utan att man behöver sälja båda njurarna.. Finns det någon sån hoj?

Jag har kikat lite på KTM 950 men den får jag inte försäkra öht via Svedea. KTM 990 måste man vara över 30 för att få försäkra.. Äldre motarder som tex KTM 660 kostar 12000kr hos Svedea.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Er6n :tummenupp tror jagger 2400:- helför helår.

Tack för tipset, har faktiskt inte kikat så mycket på den.
Det är väl inte den roligaste hojen men klart värt att kika på.

Verkar som att Bilsport och MC tar 4000kr hel/hel för den samt svedea 5500kr hel/hel
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Tack för tipset, har faktiskt inte kikat så mycket på den.
Det är väl inte den roligaste hojen men klart värt att kika på.

Verkar som att Bilsport och MC tar 4000kr hel/hel för den samt svedea 5500kr hel/hel

Superduke min vän!
7000 hel/hel och knappa 3000 halv/hel

Lite dyrare, men det är det värt.
Jag kör halv/hel och kraschpuckar runt om.
 

Snowman89

Guest
Superduke min vän!
7000 hel/hel och knappa 3000 halv/hel

Lite dyrare, men det är det värt.
Jag kör halv/hel och kraschpuckar runt om.
Den faller nog tyvärr bort.
Skulle kosta 11000kr hel/hel och 6700kr halv/helår.. :(
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Låg vikt är nyckeln till skoj! Har du tänkt på BMW:s X modeller, såsom X-moto, X-country?
 

Snowman89

Guest
Låg vikt är nyckeln till skoj! Har du tänkt på BMW:s X modeller, såsom X-moto, X-country?

Jo jag känner lite så jag med. Det är just det som gör att jag gillar min hoj idag.

Jo jag har kikat lite på dem och försäkringen verkar ju helt OK. Däremot verkar det vara omöjligt att hitta en sån hoj. Finns inga på blocket just nu och då kan det bli väldigt svårt att välja "rätt" exemplar när det väl finns någon på blocket.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Just nu verkar det vara snålt om dem, men de dyker upp med jämna mellanrum. Fördelen med dem är att de nästan alltid är välvårdade då det oftast är lite "mognare publik" som kört dem. Jag köpte min fd X-moto så gott som nyskick med acra helsystem och 400 mil för 43 k för 2 år sen.
 

Snowman89

Guest
Just nu verkar det vara snålt om dem, men de dyker upp med jämna mellanrum. Fördelen med dem är att de nästan alltid är välvårdade då det oftast är lite "mognare publik" som kört dem. Jag köpte min fd X-moto så gott som nyskick med acra helsystem och 400 mil för 43 k för 2 år sen.
Jo så är det ju verkligen. Får hålla utkik och se ifall det dyker upp något roligt.

Hur tyckte du BMW'n var då? Tyvärr så känns ju BMW automatiskt lite tråkigt, men deras X challange och X-moto ser ju riktigt roliga ut på pappret.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Sv650 med Suzuki märkesförsäkring! Billigt billigt! Blir nog min nästa.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jag vurmar nästan lika mycket för Bmw:n som vissa här gör för R1:eek:r...

Bmw:n är enligt mig helt suverän, visst kan motorn säkert kännas lite tam jmf Ktm 690 men i övrigt en fullgod men billigare ersättare. Det jag tyckte om med bmw vara att den fick mig att känna mig som en bättre förare, dvs galet lättsvängd och för mig tillräckligt med tryck för att den ska vara skoj. Motorn är ju väl beprövad och håller hur länge som helst med vanlig service. Största nackdelen är att sadeln är stenhård men hojtypen är ju inte ämnad för längre turer. Skulle tro att den bästa beskrivningen jag kan ge är att det är ett mellanting mellan KTM 690 och Yamma 660 xtx, men närmare KTM.
 

Oskar_ericson

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2012
Ort
Söderköping
Hoj
KTM 950 SM -06
Har en ktm 950-06

Och betalar halv/helår ca 6500kr
Och då är jag bara 23år och är på första året med kort
Hade jag vart 24 hade det kostat 4800kr om året
Salus ansvar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mina hojar är valda för låg totalkostnad, inköpspris + försäkring. Har dem halvförsäkrade hos Svedea.
Men lika roliga som en KTM 690 -08. Nä det tror jag inte.
Roligast som redan förslagits av kjellper: SV650S
 

Snowman89

Guest
Mina hojar är valda för låg totalkostnad, inköpspris + försäkring. Har dem halvförsäkrade hos Svedea.
Men lika roliga som en KTM 690 -08. Nä det tror jag inte.
Roligast som redan förslagits av kjellper: SV650S

Jo det blir nog tyvärr så..

Jag kikade lite igen på Suzuki's hojar och de gick ju faktiskt att få ner premien rejält om man valde deras märkesförsäkring istället för Svedea eller bilsport och mc
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top