Varför är backspeglar förbjudet?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Såg nån video på youtube där en kille eltejpat över sina speglar när han körde på anderstorp. Varför är det förbjudet med backspeglar på bana? Eller för den delen strålkastare? Samt alla andra, för mig märkliga, förbud :)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Är inte förbjudet men du ska inte bry dig om vad dom bakom dig har för sig när du kör bana det är så att säga deras problem.

Strålkastare tejpas så det blir mindre skrot att samla ihop om du kraschar!
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Dels vill man inte ha massa glas och skit på banan vid en krasch. Sen tycker iaf en stor arrangör att man ska hålla ögonen på vägen och inte i backspeglarna.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Glas, om man råkar klota blir det splitter på banan & det tycker inte ban personalen om eller andra förare om det skulle finnas, blir så tråkiga skador om man vurpar där det finns glas eller så kan man få punktering.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Därför vissa kollar lite för mycket bakåt när det kommer snabbare förare och ska om....då väjar de åt ett håll men då finns det risk att det kommer någon hoj där också.

Så bakspeglarna ska bort på bana pågrund av säkerhets risk m.m..jag har hållit på o klippa en som har väjat för en annan hoj och jag kom på andra sidan.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Själv plockar jag av allt löst mest av praktiska skäl när jag leker bana - färre delar som går sönder vid klotning, och så väger traktorn mindre ;)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
i sann sporthoj.com anda kommer ännu ett svar på svar på svar på svar på svar på svar som är identiskt, man ska inte har fokus bakåt samt att det inte ska bli glas etc på banan vid eventuell krash!

:7peta
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har också tänkt på detta; varför är det SJÄLVKLART att du i bilracing ska/bör hålla koll bakåt i dina backspeglar, men inte i hojracing? Var ligger skillnaden?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har också tänkt på detta; varför är det SJÄLVKLART att du i bilracing ska/bör hålla koll bakåt i dina backspeglar, men inte i hojracing? Var ligger skillnaden?
I bilracing så används backspeglar som ett taktiskt hjälpmedel för att ha koll på bakomvarande så att man själv kan välja (ful)spår så man slipper bli omkörd.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
I bilracing så används backspeglar som ett taktiskt hjälpmedel för att ha koll på bakomvarande så att man själv kan välja (ful)spår så man slipper bli omkörd.

Så kan man se det. Och det är BAJS! Och därför har jag ofta tänkt att det borde vara förbjudet med backspeglar i tex F1, för det ger skitracing; inga omkörningar.
SAMTIDIGT ger det möjlighet att underlätta vid blåflaggssituationer; man VET att det kommer en och kör om NU!
Och det skulle vara bra!
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Har också tänkt på detta; varför är det SJÄLVKLART att du i bilracing ska/bör hålla koll bakåt i dina backspeglar, men inte i hojracing? Var ligger skillnaden?

det är ju frågan egentligen, själv ska jag montera "backkamera", så man ser på en litn 5" skärm vad som händer bakom.

Jag har sett några kört och använt backspeglarna, det ser ut ungefär som när folk kör och försöker prata i mobiltelefonen, det vinglar nåt fantastiskt och det mest roliga jag sett är MISSAD KURVA.

Med den mängd information som RR förarna får sina displayer med hej o hå massor med siffror så att se lite bakåt borde ju funka?
eller har det med att man ofta behöver mer split vision på en hoj än i en bil?
det jag minns från gatåkningen för 100:a år sen är att man ofta fick vrida huvet för att se nåt bakåt...

backkamera på MC, det är nog bättre, monterad vid instrumentpanelen, borde bli bra :)
 

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Största skillnaden på bil och hoj är väl att vid t.ex. blåflagg kan man vrida på nacken och slänga en blick bakåt på hojen, lite svårt i en bil
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har också tänkt på detta; varför är det SJÄLVKLART att du i bilracing ska/bör hålla koll bakåt i dina backspeglar, men inte i hojracing? Var ligger skillnaden?
Med bil är det ganska svårt att komma om en långsammare förare som ligger i idealspår medan man på hoj kan utnyttja betydligt mindre luckor och udda spår för att ta sig om. Det blir dock farligt om framförvarande inte beter sig som väntat därför att han försöker underlätta omkörning. Tror jag iaf.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Med bil är det ganska svårt att komma om en långsammare förare som ligger i idealspår medan man på hoj kan utnyttja betydligt mindre luckor och udda spår för att ta sig om. Det blir dock farligt om framförvarande inte beter sig som väntat därför att han försöker underlätta omkörning. Tror jag iaf.

Så, det man borde göra är ju då att förbjuda backspeglar i bilracing! För den största användningen av backspeglar är ju för att STÄNGA för bakomvarande!!! Och det är rena RÖVA! Men nu kom jag visst lite från ämnet förlåtförlåt...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Inom bilracing är det inte så enkelt att vrida på huvudet och se vad som händer bakom en med HANS-skydd och skalstolar med höga skydd för att stabilisera nacken. Det är nog huvudskälet till att man använder sig av backspeglar skulle jag tro. En racingförare på motorcykel kan vrida på huvudet och se vad som händer bakom honom. Den här forumdelen behandlar dock bandagar/kurser. Där ser inte inte ut på samma sätt. Varför man rekommenderar kurs/bandeltagare att tejpa backspeglarna har redan tagits upp. På bandagar med bil underlättar backspeglarna långsammare förare att kunna släppa förbi snabbare förare på ett säkert sett ofta i kombination med blinkers för att visa åt vilket håll man går om man inte på föraremötet bestämt att alla ska gå åt höger för att släppa förbi snabbare trafik.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Så kan man se det. Och det är BAJS! Och därför har jag ofta tänkt att det borde vara förbjudet med backspeglar i tex F1, för det ger skitracing; inga omkörningar.
SAMTIDIGT ger det möjlighet att underlätta vid blåflaggssituationer; man VET att det kommer en och kör om NU!
Och det skulle vara bra!

Har du ens kollat på F1 senaste åren? Särskilt 2012? Hade du gjort det hade du vetat att det bjuds på omkörningar i mängder.

Bilister har stål och plåt/kolfiber som skyddar de. De har råd att puckla på varandra mer. Dessutom är det skillnad på proffs och nybörjare.
En F1-pilot har inte koll bakåt endast för att inte släppa förbi en förare, utan också för att kunna väja undan om någon bromsar på sig eller attackerar vilt. Samt vid blåflagg osv som du sa.

På en mc så vibrerar backspeglarna oftast ordentligt och som flera andra redan har skrivit, om någon kraschar och sprider glas överallt så har man inte fyra hjul och skyddsbur som skyddar en.

Vissa internationella bandagsarrangörer förbjuder t.o.m. backspeglar, det räcker alltså inte att tejpa utan man måste demontera de helt och hållet.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har du ens kollat på F1 senaste åren? Särskilt 2012? Hade du gjort det hade du vetat att det bjuds på omkörningar i mängder.

F1 kanske var ett dåligt exempel, STCC eller Porsche Cup kanske är bättre som exempel; förare som går ut på rakan på Falken (eller Åsen) och låååååååångsam går åt höger, för att gå in i nästa högerkurva från en position TILL HÖGER på banan!!! :mad: Helt omöjligt att köra om!!!

I formel 1 händer det ju också ofta, att förare kör "snygg defensiv körning"!!!!!!!! VAFFAN är det för djävla uttryck???? Det finns ingen snygg defensiv körning, det är bara dåligt och fegt! Händer inte det VARJE lopp att förare avviker från racinglinjen för att stänga för andra? Visst gör det! Eller? Här är ett riktigt dåligt exempel, och detta hade inte hänt om backspeglar varit förbjudna!
http://www.youtube.com/watch?v=z2YmTUEIens
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Mossberg: Det Schumacher gjorde var ju farligt. Men generellt är det säkrare för bilar med backspeglar än utan. Som någon annan skrev, de kan inte vända sig om och se bakåt så som rr-förare kan.

Vidare i F1 så är det stor skillnad i fart mellan de olika bilarna. Om en förare i en sämre bil lyckas försvara sin position mot en förare i en bättre bil så är det ju smart defensiv körning. Tycker personligen att det är en del av racingen. Varför skulle man låta någon passera utan att ha kämpat för det?;)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Mossberg: Det Schumacher gjorde var ju farligt. Men generellt är det säkrare för bilar med backspeglar än utan. Som någon annan skrev, de kan inte vända sig om och se bakåt så som rr-förare kan.

Vidare i F1 så är det stor skillnad i fart mellan de olika bilarna. Om en förare i en sämre bil lyckas försvara sin position mot en förare i en bättre bil så är det ju smart defensiv körning. Tycker personligen att det är en del av racingen. Varför skulle man låta någon passera utan att ha kämpat för det?;)

"Smart defensiv körning" är dålig sportsmanship i mina ögon. Men jag inser att jag har fel och du har rätt. Det han pratar om här http://www.youtube.com/watch?v=60u3xPBYzQU vid 2.16 är inte coolt tycker jag, det är slappt och dåligt! Ska man försvara sin position ska det ske genom SENA bromsningar och hård körning, inte genom att köra "smart defensivt", det är DÅLIGT.
2006 såg jag Cralle köra Porsche Cup på Åsen; Ut på rakan låg han längst till vänster mot start och mål med jag tror det var Tony Rickardsson tight bakom. Vid startlinjen börjar han en långsam förflyttning mot höger för att i änden på rakan ligga långt till höger och gå in i Trösen. Rickardsson hade ingen chans att gå om. SÅ JÄVLA TRÅKIGT!!!!!!!!!!!!!!:huvet Varv efter varv!!!! SÅ JÄVLA TRÅKIGT!!!!!!!!!!!!!!

Hur kul är det för publiken???? Vem fan går på racing för att se "Smart defensiv körning"? Hur jävla manligt är det med "Smart defensiv körning"??? BORING!!!!!!

Titta här hur riktiga män kör racing http://www.youtube.com/watch?v=kre35Pct0yA
Ingen fånig "smart defensiv körning"!!! För hur kul hade detta klippet varit då? VARJE varv håller Arnoux och Villeneuve sina spår, och det gör de för att de visar upp GOD sportsmanship! Titta framför allt på Arnoux vid 1.27 där han är på gränsen till dum i huvet så styvnackat han håller racinglinjen! Och så dyker Gilles om på innern. Rene Arnoux, en sann racer!
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top