Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 119
  1. #1
    Ktm125
    Gäst

    Nu börjar det bli dax, min första hoj! Lite frågor och funderingar ang mc?!

    Tjena !
    Nu så börjar det bli dax att köpa mig min första mc då min budget äntligen är på plats!
    Har inget körkort än, ska ta det till sommaren så tänkte passa på och köpa en fin sporthoj nu under vintern då man sparar några slantar.
    Jag är ute efter antigen en GSX-R600 en zx6-r (eller en daytona 675) årsm 06-08
    Gsxr och zx6r är mest intressant.
    Ni som äger en eller har kört dem alla, skillnader mellan dessa? Komfort, känsla, kraft, acc och känslighet motormässigt? Är dem lika dyra att äga? Jag är 21år gammal men ska såklart ha den på fassan. Registrera den som strypt och sedan köra ostrypt är tanken.
    Är tacksam för alla svar.
    Senast redigerat av Ktm125 den 2012-12-01 klockan 11:49.

  2. #2
    Medlem DesmoHellmans avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Falköping
    Hoj
    Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
    Inlägg
    2 701
    Vet ifan om jag hinner poppa så mycket så det räcker till alla...

  3. #3
    Medlem Murmeldjurets avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Varberg
    Hoj
    KTM 990 SM CBR600RR
    Inlägg
    1 766
    bike.se har mycket tester på sin hemsida börja läsa där om hojarna du är intresserad om

  4. #4
    Ktm125
    Gäst
    Gillar inte att läsa sådana tester riktigt, känns inte lika realistiskt och en aning överdrivet.

  5. #5
    Porslinsdocka danizs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -15
    Inlägg
    1 875
    Ursprungseffekten får inte överstiga 70kw ca 94 hästar.. Så du kan glömma att köra de hojarna som strypta..

    http://www.korkortsportalen.se/Nya-k...-behorigheter/

  6. #6
    Ktm125
    Gäst
    Detta är ju förfan sjukt! Vadfan ska man då köpa, har alltid varit ute efter en sporthoj, jävla skit alltså.. Fattar inte varför dem håller på och ändrar reglerna hela jävla tiden. Detta förstörde min dag

  7. #7
    Porslinsdocka danizs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -15
    Inlägg
    1 875
    De ändrar reglerna för att genomsnittsmänniskan inte är så mogen vid 21. Vet själv hur jag tänkte o körde vid denna ålder. Varit med om att man gjort några riktigt dumma beslut i trafiken. Som antagligen inte hänt om jag haft mindre effekt i maskinen. Jag hade tur och jag klarade mig..

    Titta på motard istället, eller nån nakenhoj. Tycker de e roligare än sporthoj på gata. På bana däremot är såklart sporthoj oslagbart roligt.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    -
    Hoj
    2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
    Inlägg
    162
    Tänkte precis säga detsamma som ovan. Du får inte ta tungt kort förrän du är 24, och köra de strypta går inte.
    Att rega strypt och köra ostrypt är bara dumt och sånt som leder till höjda premier för alla andra om de kommer på dig.

  9. #9
    5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82 Loteks avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Bästkusten.
    Hoj
    En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
    Inlägg
    682
    Kanske en Ninja 250
    People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

    “I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”, Jeremy Clarkson.

  10. #10
    pousseur kjellpers avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Triumph Street Triple Rx -15
    Inlägg
    1 132
    Vad ska du med körkort till om du ändå tänkte köra olovligt och pyssla med försäkringsbedrägeri? Köra ostrypt är samma som att inte ha nåt körkort.

  11. #11
    馬鹿は死ななきゃ治らない。 Fuzanekos avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Tjockhult
    Hoj
    Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
    Inlägg
    1 279
    Citat Ursprungligen postat av Ktm125 Visa inlägg
    Detta är ju förfan sjukt! Vadfan ska man då köpa, har alltid varit ute efter en sporthoj, jävla skit alltså.. Fattar inte varför dem håller på och ändrar reglerna hela jävla tiden. Detta förstörde min dag
    Det kan ha något att göra med alla småkids som åker omkring med sina "strypta" sporthojar som står på deras "fassor" och sedan råkar ut för/orsakar olyckor och sen inte fattar vad det handlar om...

    Säger inte att det är så... bara en tanke...

  12. #12
    Medlem Ankan1s avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
    Hoj
    Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
    Inlägg
    2 330
    Blogginlägg
    164
    Satt och läste lite som vanligt i väntan på mer värme så hojarna kan få sträcka ut på nya vägavsnitt inför en kommande säsong och kommer i diskussion med flickvännen här hemma om ämnet i tråden.När jag tog mc kort så var det 18 år som gällde för tung mc, något årtionde senare var det 21 år som gällde, nu något årtionde ännu senare så är det hela 24 år som gäller.16 års gränsen för lätt mc har däremot inte förändrats det minsta under denna tid.

    Vad är det som händer egentligen.Blir folk bara dummare och dummare eftersom åldersgränserna ständigt plussas på allt eftersom åren går.Borde inte detta välbeprövade mc folk ha någon form av organisation som kunde föra deras talan och sätta stop när nya dumheter uppenbart staplas på hög nuförtiden när nuvarande organisationer för mc folk liksom andra politiska partier enbart pratar och lovar, pratar och lovar, pratar och lovar osv ...

    Anledningen till denna undran hemma vid köksbordet just nu bakom kaffekoppen som ryker när snön samtidigt singlar ner denna första December är att när man själv var 16-18 år så samlades de lokala mc förmågorna i någons garage där det hemmatrimmades och byggdes om enligt konstens alla regler och så tog man en provrunda för att testa att allt höll ihop inför en kommande säsong.

    Det var inte fler som förolyckades då än idag trots att man försöker putsa på siffrorna i trafiksammanhang för att få dessa siffror mer rumsvänliga och vi hade inte heller datorer som vi kunde hämta kunskap från via andra likasinnade vid t ex trafiksammanhang.Bara en vältummad mc tillbehörskatalog som saknade en del sidor som lästs mer flitigt än andra.Så i dessa upplysningstider med än den ena informationen mer viktig än den andra (enligt utnämnda experter på området) så blir ju frågan i samband med dessa åldershöjningar ... VARFÖR.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-12-01 klockan 16:07.
    (Feel the force, use the power, ride the bike, everything else is of no importance).
    http://www.youtube.com/watch?v=b5Hgr3SOHLo

    (I wanna be a president.I wanna be a Kennedy).
    http://www.youtube.com/watch?v=09ARJL_nS7Y

  13. #13
    Medlem Piskens avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Norrort
    Hoj
    Triumph Nightstorm
    Inlägg
    2 111
    varför inte leta en äldre 600 .... blir både billigare i försäkring samt att dom bör kunna gå som "strypta" , även inköp är billigare (dock kan man ju ha otur å få endel meck)

    typ som denna http://www.blocket.se/vastmanland/Su....htm?ca=11&w=3

  14. #14
    Porslinsdocka danizs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -15
    Inlägg
    1 875
    Citat Ursprungligen postat av Pisken Visa inlägg
    varför inte leta en äldre 600 .... blir både billigare i försäkring samt att dom bör kunna gå som "strypta" , även inköp är billigare (dock kan man ju ha otur å få endel meck)

    typ som denna http://www.blocket.se/vastmanland/Su....htm?ca=11&w=3
    Har 110 hästar orginal, dvs. man får inte köra den stryt till 35kw med A2 kort

    Vilka fordonskrav gäller vid prov för behörighet A2?
    Körprovet ska genomföras med en lämplig tvåhjulig motorcykel utan sidvagn. Sökanden ska själv tillhandahålla ett sådant fordon.

    Samma motorcykel ska användas under hela provet.

    Vid körprov för behörighet A2 ska provfordonet kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.

    Motorcykeln ska ha
    1. en cylindervolym av minst 395 cm3,
    2. en nettoeffekt av minst 25 kW och högst 35 kW, och
    3. ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg och, om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

  15. #15
    Går bra, en ägare. don_tomazos avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Ja
    Hoj
    Honda
    Inlägg
    1 338
    Köp en CBR500R så slipper du strypa och köra olagligt.

  16. #16
    Medlem Spiidos avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    East Coast
    Hoj
    En jättesnabb
    Inlägg
    455
    Ankan1, för ungefär 300 år sedan när du var 18 och man fick ta Tungt direkt så hade inte en 1000cc 175hk+

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    3 976
    En Suzuki SV650S uppfyller kravet på mindre än 94hk ostrypt och köper du till en undre kåpdel så ser den ut som sporthojarna. Men antagligen har du allra roligast på en motard.
    De första åren.
    En kompis har gått från Honda CBR600F till KTM450
    och en annan kompis har bytt från en Suzuki 400 till en KTM 300
    Eller varför inte Kawasaki ER-5 eller ER-6, sveriges populäraste hojmodeller. Tror jag.

  18. #18
    Well do ya, punk? Questars avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lund
    Hoj
    Mopo för tillfället
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Denåterfödde Visa inlägg
    En Suzuki SV650S uppfyller kravet på mindre än 94hk ostrypt och köper du till en undre kåpdel så ser den ut som sporthojarna. Men antagligen har du allra roligast på en motard.
    De första åren.
    En kompis har gått från Honda CBR600F till KTM450
    och en annan kompis har bytt från en Suzuki 400 till en KTM 300
    Eller varför inte Kawasaki ER-5 eller ER-6, sveriges populäraste hojmodeller. Tror jag.
    Är det Simon Kafi som har bytt från DRZ:n till 300:n?

    Sen kanske en GS500F funkar? Är inte säker på ursprungseffekten men det kan man ju kolla upp.

  19. #19
    Ktm125
    Gäst
    Är ute efter något som helst går fortare än min Evolution 8 med 400hk och inte en sleden er6. Kan lika bra köra på en trimmad 125 då. Visst är jag bara 21 år och oerfaren men har faktiskt kört det mesta. Allt från cross till en trimmad r1 -09. Så vill inte köpa en som man tröttnar på veckan efter. Det är något med sporthojarna som jag har fastnat för. Speciellt ljudet, det är alltid något som reser sig där nere när man hör det ljudet!!

  20. #20
    Daniel "Snigeln" Fahlgren
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    På rätt ställe.
    Hoj
    2012 ZX10R
    Inlägg
    431
    Fint
    Köp min zx10r 2004
    Finns annons på blocket
    Massor effekt i ett smidigt chassi
    Den tröttnar du inte på, och den är
    Billig!
    http://mobil.blocket.se/skaraborg/Ka....htm?ca=13&w=0

    MVH
    Daniel fahlgren

Sidan 1 av 6 123456 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här