KTM 1290 Super Duke R

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Det är även så att om man plockar bort sas´en ska motorn bli något svalare då du inte kör in avgaserna igen...kanske bara teoretiskt :rolleyes:

AR decat slipons kan du köra utan att mappa om då det sitter en insats inuti i själva röret.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Hej grabbar, tänkte bara nämna att kolla så ni har rätt olje filter i era hojar och inte det som gör att hojen tappar olje tryck. Det är ett typ av olje filter som det är fel på som måste undvikas om man inte vill att kammarna ska skära(Fick höra det ikväll av en bekant ktm mek, vet en med rc8 som fick samma problem också tyvärr!!).

Vet tyvärr inte vilket art nr filtret har som är fel!!
 

mp_jr

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
-
Hoj
Ktm 1290 Superduke R - 14
På tal om det här med slipon och SAS osv. Funkar den här configen?

Följande görs på verkstan: Ta bort SAS - Tryck in Akra map - Byt luftfilter
Köra hem från verkstad med Slipon och ovanstående config.
Montera deCat på hemmaplan..

Någon risk med detta?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hej på er!

Jag har precis monterat Akras helsystem på min moppe och därför har jag nu ett Akra slipon som jag inte har ngn användning av. Sliponet har gått ca 200 mil och är i mkt fint skick. Inga repor eller märken. Priset är 3500 kr + eventuell fraktkostnad. Ngn som är intresserad?

View attachment 417135

Jag måste även säga att det är väldigt trevligt att Bilsport & Mc börjat försäkra Superduken. Själv fick jag en premie på 5136 kr hel/helår. :)

Hälsar
Superduketrådens första (?) tjej

Jag är intresserad! Jag har helsystemet nu men beroende på om jag klarar ljudkravet på 95dB med nytt ljuddämparull så kanske jag behöver köra med originalsystemet. Det här får vi dock reda på under licenskursen sista veckan i April.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
En fundering..är inte akra slip-on större än helsystems varianten ? Isåfall kanske du får ner ljudet utan katten Fordon.
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Jag är intresserad! Jag har helsystemet nu men beroende på om jag klarar ljudkravet på 95dB med nytt ljuddämparull så kanske jag behöver köra med originalsystemet. Det här får vi dock reda på under licenskursen sista veckan i April.

Hej Fordon!

Om sliponet är kvar i slutet av april får du givetvis gärna köpa det! Men om det kommer ngn annan spekulant som vill slå till omedelbart så säljer jag det till henne/honom. Och du, lycka till med licensen och Speedster Cup!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En fundering..är inte akra slip-on större än helsystems varianten ? Isåfall kanske du får ner ljudet utan katten Fordon.

Jag har ingen aning om det faktiskt. Vad går ett decat-rör på? Och går det att använda decat-röret med originaldämparen?

Hej Fordon!

Om sliponet är kvar i slutet av april får du givetvis gärna köpa det! Men om det kommer ngn annan spekulant som vill slå till omedelbart så säljer jag det till henne/honom. Och du, lycka till med licensen och Speedster Cup!

Tack så mycket! :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag kanske är lite efter, men när och varför har effekten justerats nedåt till officiella 177hk? :näsblod
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Kanske därför de sa för mkt med 180 :) Bänkningar visade väl så va ... ser bättre ut för försäkringsbolagen kan vi hoppas på är anledningen !


Jag har ingen aning om det faktiskt. Vad går ett decat-rör på? Och går det att använda decat-röret med originaldämparen?

Från 1500kr dock så har du en dämpare i akkrat innan slipon ...

Jag har Arrow decat och den har en liten dämp på röret , vet inte hur det påverkar ljudet ännu . Om du vill kan vi kolla då jag fått min db-killer och jämföra .
 
Last edited:

mp_jr

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
-
Hoj
Ktm 1290 Superduke R - 14
Sug på denna gubbar..

Första gången problem upptäcktes tyckte jag motoroljan såg skum ut. Cappuccinoliknande. Då valde man att byta filter och olja. (100mil service)
Andra gången var nån gång vid 4-500 mil om jag inte minns fel. Samma färg på oljan. Oljelampan började lysa. Bärgade till verkstan. Oljefiltret hade exploderat. Då började man undersöka saken och filtermodellen till fjolårets modell byttes ut mot en ny variant. Även nån o-ring inne i motorn byttes ut då den var helt nersliten. Fråga mig inte vilken o-ring, men om jag förstod saken rätt så hade det med kylkanalerna att göra. (!?)
TREDJE GÅNGEN - 1500mil servicen efter dvalan. När man kollar motorn så ser man att filtret denna gången imploderat och att kylarvätskan nästan är helt borta..

Utöver detta har jag konstant fukt i ena blinkersen. Styrinfästningen har blekts och blivit mörkblå istället för svart (trots att den inte förvarats utomhus utan endast körts ganska mycket). Hade glappet i bakhjulshubben från början. Skeva bromsskivor fram (hör att dom skrapar när man puttar hojen). Har även bytt samtliga lås på hojen då nycklarna flagnade och förstörde tändningslåset (trots att jag smorde varje vecka, efter tvätt).

Nån mer som haft fantastisk tur med sitt ex?
 
Last edited:

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Jag är intresserad! Jag har helsystemet nu men beroende på om jag klarar ljudkravet på 95dB med nytt ljuddämparull så kanske jag behöver köra med originalsystemet. Det här får vi dock reda på under licenskursen sista veckan i April.

Hej Fordon!

Vill bara tala om att jag sålt sliponet!
 

D-MAN 660

Torque Junkie....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Superduper Hertig 2015.
Kollade upp försäkring på Bilsportmc... löjligt!!

37 år mc-kort sedan -97 (18år).

Bor i Rimbo en liten håla på landet i villa med garage.

26000 hel/hel.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Mohahaha. Det var väldigt märkligt. Jag sitter på en offert på 20 094kr på helförsäkring. jag fyller 30 i år, har haft körkort sedan sommaren 2012.
Jag ringde upp bilsport & MC efter att jag såg inläggen nu, och valde halvförsäkring för 11k om året med SMC-rabatt.
Och jag bor i Täby :crash Och har inga skadefria år :FU
Undrar ifall det är för att jag bad om offert på MC-mässan som gör att det skiljer så.
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Mohahaha. Det var väldigt märkligt. Jag sitter på en offert på 20 094kr på helförsäkring. jag fyller 30 i år, har haft körkort sedan sommaren 2012.
Jag ringde upp bilsport & MC efter att jag såg inläggen nu, och valde halvförsäkring för 11k om året med SMC-rabatt.
Och jag bor i Täby :crash Och har inga skadefria år :FU
Undrar ifall det är för att jag bad om offert på MC-mässan som gör att det skiljer så.

Det är din offert du fick på mässan. Där fick du även en giltighetstid på 3 månader ist för 1 månad. De har dubblat premien efter mässan. Fick 20k på mässan och ringde för 2 veckor sedan å fick 34k. Nu har jag en offert som gäller men Folksam va billigare 18k hel/hel. Samt att de har så man betalar lika mycket varje månad.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top