KTM 1290 Super Duke R

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Feck vad den här säsongen riskerar att bli seg, börjar redan tycka att hojen inte har tillräckligt med hästar o det där helsystemet blir mer o mer attraktivt men plånboken gillar det inte :/
bara 27 mil kvar till 100 mila iaf :banana

Eeeh:va
Vad har du för tidigare referenser? Panigale eller någon turbobåge,?
Vågat vrida fullt än? Kör du med våtläget på ?
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Eeeh:va
Vad har du för tidigare referenser? Panigale eller någon turbobåge,?
Vågat vrida fullt än? Kör du med våtläget på ?

Haha nä jämfört med min gamla sd som kom direkt o drog till varvstoppet, klart som fan man dragit fullt :tummenupp o våtläget borde tas bort, testade det ett par hundra meter o jag åker hellre kollektivt än att koppla in det igen.
Känns som att den är strypt vid 6500 varv och att den fortsätter varva men utan effekt, för det har väl hänt att man kommit lite längre än 6500 ibland, kanske är nåt som åtgärdas i mjukvaran vid 100 mils servicen.
Tycker även att det ibland känns som att det är ett gigantiskt mottryck i systemet som hämmar den att komma direkt eller om det är nåt skit dom gjort med dom elektriska spjällen, vad fan är det för fel på hederlig gasvajer???
För att förtydliga så går den ju asbra TILL 6500 varv men sen känns det konstigt, min kusin känner precis samma sak med sin monster 1200s så det kan ju vara nån servicegrej att bocka av nåt i datorn.
Längtar tills nån hackar mjukvaran så man kan stänga av antispinn och det stannar av.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Du behöver inte nån hacker.
En knapptryckning så är antispinn av, jag kör enbart i det läget och kan bekräfta att den drar bra! :tummenupp
Tycker du den drar dåligt så sätt dig på en gammal sd efter att ha kört 1290n, det gjorde jag.
Fram till det så har jag alltid tyckt 990n är en grym hoj.. Nu är min uppfattning att det är en slö klump.
Vi har även kört en del acc test mot den gamla modellen och man lämnar den ganska lätt trots att jag aldrig har dragit ur motorn.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
ja det skulle vara kul att testa den gamle igen, konstigt nog så tappar man respekten för 1290in ganska fort, 990in hade jag i 3 år o hade respekt för den hela tiden med allt vad den kunde hitta på för den kändes mer brutal och ohyfsad på nåt vis.
Men jag är ganska övertygad om att det var bättre känsla i gasen med den gamla, drog jag 50 procent så blev det jäklar 50 procent gas med, här känns det som att man ger 70 o får 40procent gas ibland så jo jag skulle vilja ha en anpassad mjukvara som ger mig exakt det jag vill ha och inte det en tekniker tycker ska vara lämplig gaskurva för jag köpte denna hojen för att bli rädd för den men det misslyckades den med helt... har aldrig kännt mig så trygg på gott o ont.
Dock så gillar jag den men vill bara ha mer beast helt enkelt, vill ha mer än vad jag nånsin ska behöva.
Problemet med antispinnen är ju att man måste slå av den manuellt varje gång man startar och glömmer man av det innan man kör iväg så måste man stanna igen... lite smågrejer som stör bara.
Off till service imorrn, sen får bettan dras hårt :banana. ska be dom kolla bakhjulslagret som jag tycker glappar lite redan och sen oljeläckan
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Regnläget är sjukt bra ju :) Speciellt nu när lite smågrus ligger kvar i rondellerna. Med regnläget så är Traction control väldigt känsligt och vid knäskrap i rondellerna så fungerar knappt gasen, pga att bakhjulet släpper hela tiden.

Men jag håller med om att det är sjukt störande med MTC. Man borde ju faktiskt kunna välja i inställningarna vilket läge som skall vara standard. I mitt fall är det alltid OFF. Även jag slänger in min på hundra-servicen imorgon också. Och dåååååååå änligen blir det racemapp och allt roligt! Dock kommer den stå inne i två veckor pga fälglackeringen.
Måste fråga ifall det inte går att programmera MTC så att den står i OFF som standard.
När kedjan är slut så blir det till att byta till ett mindre framdrev och större bakdrev :banana
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Är du säker på det ....Om du gör det så får du en hoj som är söligare på 3an än de flesta sporthojar är på 1an ..

Glutta här innan är mitt tips ....http://www.gearingcommander.com/

Trean skulle göra nån kilometer över 150km/h då med 16/41 istället för 17/38. Toppfaren skulle tydligen ligga på 264km/h.

jag ser inte riktigt nackdelen nu på morgonkvisten,
men det kanske är för att jag är bakom flötet? :banana
sprockets 1641 ktm1290superduke.jpg
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Trean skulle göra nån kilometer över 150km/h då med 16/41 istället för 17/38. Toppfaren skulle tydligen ligga på 264km/h.

jag ser inte riktigt nackdelen nu på morgonkvisten,
men det kanske är för att jag är bakom flötet? :banana
View attachment 404115

hehe , IOM 6an är en överväxel så kanske du inte ska tänka på just den .

Jag tycker att om du drevar som du vill så blir hojen för kort på växlarna 1-4 och du utnyttjar inte motorns vrid optimalt . Men smaken är som baken , testa så få du se ;)
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Tror med lite drevning hade varit kul, funderar dock bara på ett par kuggar bak så inget extremt.
Hörde mig lite för om autoavstängningen till blinkersen och meken hade för sig att grunkan man köpte bara kostade 80 spänn typ så en sån får man väl ha nu när man blivit senil och glömmer blinkersen hela tiden ;)
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Utan att ta hänsyn till utväxlingen i växellådan så tycker jag ändå att det är lite kuriosa att min gamla SD FRÅN 2006 också hade 17/38 som original drivning precis som nya 1290 har.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag fick chansen att provköra denna hojen idag och jäklar vad den gick:) Det drog ju vansiningt hårt:) Det var ju knappt att traction controllen kunde hålla framhjulet nere:)

Det känns som att det är extremt svårt att köra lungt med denna maskinen och på 2 hjul, am I right? :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
hehe , IOM 6an är en överväxel så kanske du inte ska tänka på just den .

Jag tycker att om du drevar som du vill så blir hojen för kort på växlarna 1-4 och du utnyttjar inte motorns vrid optimalt . Men smaken är som baken , testa så få du se ;)

Du har en liten poäng, men jag tror att det bara blir 1-2 som möjligtvis blir för kort. det viktigare här är hur rolig den är att busa med, inte nödvändigtvis hur bra den är på banan. Jag borde ha köpt en racemotard istället..

Men omdrevningen är hur som helst en säsong bort, minst. Nu går jag hemma och rullar tummarna i två veckors till eller så tills jag får tillbaka den :kär ÅÅååh helsystem och justerbara fotpinnar :D De mindre vackra originalpinnarnas plastöverdrag nöts väldigt fort.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Du har en liten poäng, men jag tror att det bara blir 1-2 som möjligtvis blir för kort. det viktigare här är hur rolig den är att busa med, inte nödvändigtvis hur bra den är på banan. Jag borde ha köpt en racemotard istället..

Men omdrevningen är hur som helst en säsong bort, minst. Nu går jag hemma och rullar tummarna i två veckors till eller så tills jag får tillbaka den :kär ÅÅååh helsystem och justerbara fotpinnar :D De mindre vackra originalpinnarnas plastöverdrag nöts väldigt fort.
Nice. Samma som kompisen får på sin strax :)
Ska bli intressant hur den låter och går med allt på..
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Eftersom vi här inne är så förtjusta i Superduken, så gillar vi definitivt det här testet :) Men även att de stod och diskuterade mer genuint och öppet med varandra var ett stort plus och gjorde att tiden bara flög iväg.

KTM vann (med minsta marginal) på poänglistan iof) både på bana och på gatan. Det kan nog inte ha varit alltför spännande för varken Kawasaki (främst kawasaki) eller Ducati att ställa upp med cyklar till Motorcycle.com :rofl

Ska bli intressant när de ställer BMW och KTM mot Aprilia :)

Throughout our combined track and street testing, Roderick raved about the BMWs electronic doo-dads and its feature-to-value ratio. He made some good points, theoretically. In the real world, the KTM was the bike for every single rider on the street and once again at the track, Tom included. He is to be commended for trying to retain his impartial analytical professionalism, but one need only step back and observe our collective group fighting for the KTM’s keys, to realize just what an absolute superstar the 2014 KTM 1290 Super Duke R really is.

Value means more than a simple cost/benefit analysis. More to the point: When it comes to motorcycles “benefit” is more than a list of features, because how a bike makes you feel also carries tremendous weight. In this group, the KTM is the winner, by a mile.

 
Last edited:

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Såg den videon tidigare.. Skönt med lite längre snack om hojarna.

Till det här med drevning, jag fattar inte riktigt varför man skulle vilja göra det.
Den kommer ju upp jävligt fort på 2:an utan koppling... Att göra den ännu aggressivare känns inte som en bra ide enligt mig.

Har läst en hel del vad som skrivs på superduke.net och där var det just en en snubbe som hade drevat om den men som tillslut bytte tillbaka för han tyckte den blev alldeles för hetsig på dom lägre växlarna.
 

raceputten

Ingen kommer ihåg en fegis!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Gränna
Hoj
Honda NSR 125, Suzuki Rgv 250, Suzuki DR Big 750, Suzuki DR 800, Yamaha R6, Super Duke 1290R
Stolt ägare av en Super Beast!!IMG_20140430_142555.jpg
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Jahopp då var hojen hämtad, utanför stod en likadan som precis lastats av för leverans till butiken med samma oljeläckage vid filtret om än lite värre.
Glapp i bakhjulslagret efter 100 mil :tummenupp
Diagnosavgift 300+ kr för att dom pluggar in datorn på service...Jävla bluffkostnader
 

raceputten

Ingen kommer ihåg en fegis!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Gränna
Hoj
Honda NSR 125, Suzuki Rgv 250, Suzuki DR Big 750, Suzuki DR 800, Yamaha R6, Super Duke 1290R
Har ni prickat 100mil exakt och sedan lämnat in för service? Fick nämligen tid en vecka efter mitt inköp.
100mil är ju gjort på 3-4dagar
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top