Frågor man vågar ställa

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Var går den juridiska gränsen för BÅT?
Max/min storlek?
Konstruktionsmaterial?
Är uppblåsbara flytsaker båtar juridiskt sett?
Begår jag sjöfylleri om jag glider ner för älven i en gummijolle med en bärs i handen?

Sjöfylleri begår du i ett fartyg. Ett fartyg är nästan vad som helst som kan frakta personer eller gods över vatten.
Eftersom ditt fartyg i detta fall är litet och långsamt finns ingen fast promillegräns utan regeln är att du inte får vara så full att du inte kan framföra fartyget på ett säkert sätt. Så länge du är hyggligt nykter kan du alltså glida på.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var det inte någon storleksgräns på båt/motor också?

Jag vet att många skaffade en extra (mindre) stugbåt för att det var mildare promillegräns på småbåtar än på t.e.x en halvstor styrpulpetbåt.

I det ena fallet framförde man ett motorfordon och då var det 0.2, i det andra fallet kunde man bara dömas för vårslöshet eller något sådant, och då kunde man klara körkortet.

Jag är inte båtägare själv (eller ju fan det ligger ju en liten jolle med elmotor här) så jag vet bara vad jag har hört av andra som bestämmer sig för att ta "fyllebåten" om det vakas sprit ute på någon holme
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det har vara lite pilotfall iaf så lindrigare fall av fylleri på sjön betyder inte automatiskt att dom rycker körkortsbehörigheter - var så i början nämligen.

Dock är det väldigt hård koll ute på sjön numera - mycket dold spaning från land/vatten för att dirigera
kbv/polis ut till båt och blåsning iaf om ni befinner era nära populära hamnar och så.

Samma gäller lägga till/gå i land på djurskydds/militära med förbud för landstigning - stenhårt numera.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det har vara lite pilotfall iaf så lindrigare fall av fylleri på sjön betyder inte automatiskt att dom rycker körkortsbehörigheter - var så i början nämligen.

Dock är det väldigt hård koll ute på sjön numera - mycket dold spaning från land/vatten för att dirigera
kbv/polis ut till båt och blåsning iaf om ni befinner era nära populära hamnar och så.

Samma gäller lägga till/gå i land på djurskydds/militära med förbud för landstigning - stenhårt numera.

Som det ska vara med andra ord...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Fortfarande ingen som skrivit vad den undre gränsen för båt är.
Anta att jag blir rejält på lyset och somnar i min lilla gummibåt som driver ner för älven. Strömmarna för den mot en förtöjd riktig båt vid kajen. Det dunsar knappt märkbart och jag i min gummibåt driver vidare, men ägaren av den andra båten chockas svårt. Åker jag dit på sjöfylleri?

Sjöfylleri även om jag drivit omkring i en traktorslang?

Flytväst?

Ärmkuddar?

Badanka?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Fortfarande ingen som skrivit vad den undre gränsen för båt är.
Anta att jag blir rejält på lyset och somnar i min lilla gummibåt som driver ner för älven. Strömmarna för den mot en förtöjd riktig båt vid kajen. Det dunsar knappt märkbart och jag i min gummibåt driver vidare, men ägaren av den andra båten chockas svårt. Åker jag dit på sjöfylleri?

Sjöfylleri även om jag drivit omkring i en traktorslang?

Flytväst?

Ärmkuddar?

Badanka?

Det finns en bra lag för sånt.
Framkallande av fara för annan.

Annars så är det så om jag minns rätt att fartyg kortare än 10 meter eller långsammare än 15 knop undantas från 0,2-regeln.
Det är bara att googla lite om man vill veta exakt.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns en bra lag för sånt.
Framkallande av fara för annan.

Annars så är det så om jag minns rätt att fartyg kortare än 10 meter eller långsammare än 15 knop undantas från 0,2-regeln.
Det är bara att googla lite om man vill veta exakt.

Låter på något sätt bekant, hur mäter man i en älv som rinner i 8 knop då? Uppströms, Nerströms eller på tvären?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Lite längre kontaktyta i längsled p.g.a. större diameter. Påverkas alltså inte lika mycket av ojämnheter som vill få hojen att ändra kurs.
Jämför t.ex. med att åka på knagglig sjöis med hockeyrör mot att åka med långfärdsskrillor.
Historiskt har hjuldiametern minskat i takt med att vägnätet asfalterats.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hur funkar det nuförtiden med motorbyte i till exempel en bil?
Jag tänker på det här med helfordonsgodkännande.
Måste det vara en märkesverkstad som utför motorbytet?
Med tanke på att många olika märken delar motorer, går det byta till en motor från ett annat märke?
Går det att byta till en mindre motor med mindre effekt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur funkar det nuförtiden med motorbyte i till exempel en bil?
Jag tänker på det här med helfordonsgodkännande.
Måste det vara en märkesverkstad som utför motorbytet?
Med tanke på att många olika märken delar motorer, går det byta till en motor från ett annat märke?
Går det att byta till en mindre motor med mindre effekt?

Bilprovningen vet bara vad du talar om, jag hade en LandRover med en volvo penta 6a som aldrig besiktades in, min Mazda har en Fordmotor....
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Varför?

20200520-173013.jpg


Leden sitter alltså på spindeln istället för styrstaget? Behovet av hjulinställning kanske minskar efter byte men samtidigt chansar dom flesta kanske inte på en ny uppsättning sulor..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför?

Leden sitter alltså på spindeln istället för styrstaget? Behovet av hjulinställning kanske minskar efter byte men samtidigt chansar dom flesta kanske inte på en ny uppsättning sulor..

Det där var kanske den dummaste lösning jag har sett efter Renaulten som man var tvingen att lyfta ur motorn på för att byta startmotor. (om man inte som vi tar upp ett hål i torpedväggen med en dosfräs)

Jag hade en SAAB där generatorfästet satt med en bult vänd så att den stoppade mot torpedväggen, istället för att ha muttern på den sidan, det gick att lösa genom att knacka en buckla i torpeden, eller att kapa bulten på plats.

Jag har hela livet hävdat att konstruktörer skulle tvingas skruva i det dom konstruerar, då skulle vi i alla fall slippa hälften av idiotlösningarna.
(den andra hälften beror på att den som konstruerar nästa detalj sabbar den första konstruktörens lösning)

Vi skulle inte ha några personbilar där det krävs en hel verkstad och två-tre timmar för att byta en glödlampa om konstruktörerna tvingades göra det utomhus, i regn/snö och mörker med endast bilens medföljande verktyg.

Jag tror inte att någon bil tillverkad före 1990 ens behövde verktyg för att byta en strålkastarlampa (utom bilar med sealed-beam fiaskot)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
D
Jag tror inte att någon bil tillverkad före 1990 ens behövde verktyg för att byta en strålkastarlampa (utom bilar med sealed-beam fiaskot)

Poängen med sealed-beam var ju att rätt lampor skulle finnas på varenda bensinmack och kunna bytas utan verktyg på en minut. Detta i kombination med dubbla lyktor och höga böter för trasig belysning skulle tillförsäkra amerikanska fordon synlighet i trafiken och sålunda ökad säkerhet.

Problemet uppstod när dessa lampor inte godkändes i Europa utan skulle ersättas med vanliga insatser i samma löjliga storlek... då blir det trångt, varmt och dåligt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det där var kanske den dummaste lösning jag har sett

Till konstruktörens försvar är detta en Lexus av senare snitt = dom (Toyota) brukar ha max ett glapp per livscykel med några få undantag.

Återkommer om dessa avviker från tidigare erfarenhet.

Dock fortfarande intressant varför man valt denna konstruktion, japansk teknik brukar inte var helt inoativ utan snarare bygga det som fungerar ett snäpp bättre i form av komponenter/material/mängd.
 

fnfrck666

Medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
'94 Suzuki Savage
Om mitt däck har dimensionen 100/90-19, funkar det då med såväl 3.25-19 som 3.50-19? Av alla conversion charts jag kan hitta att döma verkar det vara så, men jag är ny på däck och vill vara säker innan jag köper...

Följdfråga: vad är skillnaden på ett bredare och ett smalare framdäck? Hur påverkar det körningen? Att cykeln vill ställa sig upp snabbare efter en kurva/svänger trögare med bredare däck?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad är skillnaden med att en nätverkskabel är "skärmad" eller "oskärmad"?

Skärmad kabel används mest i industriell miljö externa där störningar behöver minimeras. Överföringsprotokollet TCP kan "laga sig självt" genom omsändning av utstörd data medans UDP, som t.ex. används för strömmande media, inte repareras - kan märkas som kortvariga pixelfel på strömmat media.

http://www.fiber-optic-components.com/shielded-vs-unshielded-ethernet-cable-use.html
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top