Lätt motorcykel?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
En hästkraft är alltid en hästkraft. Finns inga skillnader på dessa. Sluta intala dig det.

Det du möjligen har upplevt är olika utväxling/drevning. En Hornet 600 och en F800 kommer givetvis inte upp i samma acceleration som en R1:a under normala förhållanden. Däremot gör en K7:a det om det inte är fel på den.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag har kört hornet 600, bmw f800 och min gixxer 1000 k7 alla med insprut och ingen av dem kmr i närheten utav gamla rettan rakt fram. 35 häst mindre än gixxer men som sagt det är skillnad mellan förgasarhästar!

Ja jösses, och när R1an fick insprut så ökade den angivna effekten från 150 till 152 hästar. Med din logik gick den alltså ner till 82-102 hästar? Konstigt att det inte syntes på tiderna på kvartsmilen... :va

Att du upplever en modernare insprutare som slö jämfört med R1-98 är nog för att insprutaren ger en jämnare momentkurva, du har nära fullt vrid under en betydligt större period medan den gamla förgasarhojen har det bara i ett smalt område på topp som därför känns som en brutal spark, kombinera sedan med tidiga R1ors korta hjulbas och nervositet på fullgas så känns det som det går fortare än det gör.

Men seriöst, det finns ingen skillnad på förgasarhästar och insprutarhästar, det som gäller är att jämföra momentkurvor och se. Det folk tyckte i början var att insprutarna ofta var lite ryckiga jämfört med CV-förgasare men när det blev standard med datorstyrda sekundärspjäll på insprutarna som fick samma uppgift som den mekaniska vacuumtrotteln på cv-fögasaren så försvann den skillnaden. På en fögasare har man kanske 4-5 parametrar (nålar, munstycken) att justera vilket gör att du kan optimera blandningen på 4-5 olika varvtal. På en insprutare kan du ställa godtyckligt antal parametrar, varför du kan optimera på samtliga varvtal.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag skulle nog aldrig kalla något med 44 hästar för mc och skulle jag vara dig så skulle jag vara lite ödmjukar för det är inte alls säkert du drar min derbi :)

Jag har kört hornet 600, bmw f800 och min gixxer 1000 k7 alla med insprut och ingen av dem kmr i närheten utav gamla rettan rakt fram. 35 häst mindre än gixxer men som sagt det är skillnad mellan förgasarhästar!
Med den synen på saker och ting skulle jag aldrig kalla dig nått annat än :dummer
 
Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Ja jösses, och när R1an fick insprut så ökade den angivna effekten från 150 till 152 hästar. Med din logik gick den alltså ner till 82-102 hästar? Konstigt att det inte syntes på tiderna på kvartsmilen... :va

Att du upplever en modernare insprutare som slö jämfört med R1-98 är nog för att insprutaren ger en jämnare momentkurva, du har nära fullt vrid under en betydligt större period medan den gamla förgasarhojen har det bara i ett smalt område på topp som därför känns som en brutal spark, kombinera sedan med tidiga R1ors korta hjulbas och nervositet på fullgas så känns det som det går fortare än det gör.

Jag tror att den r1an du har kört måste ha varit ramsne och fel inställd förgasare! Min r1a har ett grymt stabilt chassi och är inte alls nervös på full gas. Sen så är effekt kurva spikrak... Som att köra nyare r1or med crossplane motorn!

Med den synen på saker och ting skulle jag aldrig kalla dig nått annat än :dummer

Nu blir jag :(
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror att den r1an du har kört måste ha varit ramsne och fel inställd förgasare! Min r1a har ett grymt stabilt chassi och är inte alls nervös på full gas. Sen så är effekt kurva spikrak... Som att köra nyare r1or med crossplane motorn!

Haha, nu är jag nästan helt säker på att du trollar. :tummenupp
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
haha "förgasarhästar". kan du inte återvända när du börjat gymnasiet och läst fysik A eller nåt
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Achtung! Måste vara ett av dem absolut mest framgångsrika trollen på SH, ever :lol

Förgasarhästar, turbohästar osv, ja när man var 12 år så kanske det var den allmänna sanningen :3freak

gam-R1 är ju bara junk, ingen nyhet direkt, hur kan ni ens låta han trolla er så hårt i tråd efter tråd? :smasha
 

Bullpop1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Ninja 250R -08
Jag har bestämt mig att jag skall köpa en Kawasaki Ninja 250R.
Har kollat på den, jämfört och en massa andra. Och jag tycker
den passar bra som en första hoj! Så nu skall jag se om jag
hittar en billig 250R! :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Exakt. Fast har tittat på en annan. Vill helst ha en grön, har fått kontakt med en säljare med. :)

Det är en skön hoj att puttra runt på i vilket fall som helst, sålänge man håller sig borta från motorväg och annat sånt rakt och fortigt fanstyg. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Den har lite jobbig sadel, går max i 165 (I medvind, hemlängtan, nedförsbacke och solsken en kylig vårdag.) och då ligger man på rödmarkeringen och nöter. :) Fast, håller man sig i lagliga hastigheter så är det ju såklart bara sadeln som är lite jobbig. Alla hojar är helt hjärnvrickande tråkiga på motorväg i laglig hastighet.
Jag saknar den däremot lite när det kommer till små krokiga vägar, för den är riktigt mysig när det svänger och man inte vill ligga i galna hastigheter. :)
 

Bullpop1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Ninja 250R -08
Den har lite jobbig sadel, går max i 165 (I medvind, hemlängtan, nedförsbacke och solsken en kylig vårdag.) och då ligger man på rödmarkeringen och nöter. :) Fast, håller man sig i lagliga hastigheter så är det ju såklart bara sadeln som är lite jobbig. Alla hojar är helt hjärnvrickande tråkiga på motorväg i laglig hastighet.
Jag saknar den däremot lite när det kommer till små krokiga vägar, för den är riktigt mysig när det svänger och man inte vill ligga i galna hastigheter. :)

Jaha :) Nä, men jag hade mest tänkt och använda den för att kunna ta mig till skola, jobb, flickvän och vänner! :)
Sen högsta hastigheten till skolan är bara 80ca, så det kommer bli skoj! :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jaha :) Nä, men jag hade mest tänkt och använda den för att kunna ta mig till skola, jobb, flickvän och vänner! :)
Sen högsta hastigheten till skolan är bara 80ca, så det kommer bli skoj! :)

Japp, det är garanterat skoj. :) Men håll dig till 70-vägar för extra skoj. 80-vägarna brukar ju vara gamla raka 90-vägar. ;)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top