Rätt växel på Falkenbergsbanan

Claes-Göran

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Suzuki gsxr 1000
Vilka växlar rekommenderar ni att köra på Falkenbergsbanan med en standardväxlad Suzuki K7. Körde en kväll där i snabba gruppen och för mig kändes det bäst med 2:ans växel förutom på målrakan där jag växlade upp till 3:an. Classe
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Med 14-47 på en R6:a är det 2:an genom chikanen, 3:an innan Nyhem, 4:an tidigt på bakrakan, 5:an på krönet efter högfartarn, 4:an genom Ginsten, 5:an innan sista högerknicken och 6:an vid depåmurens början. Och så ner till tvåan igen!
Men detta är ju på en 600:a...
RÄTT växel.... Hmmmmm.... på en 600 är rätt växel (enligt mig) att ALDRIG ligga under 12000 rpm om du har full gas. Och på en 1000 cc kanske det innebär att ALDRIG ligga under 9000 om du har full gas. Typ!
 

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Ort
bromma
Hoj
Ténéré 700
2án genom esset, upp till 3án ner i högern, lite kort på 4án ner för backen efter snabbhögern, ner till 3án genom
dubbelhögern ->4->5 på startrakan.
k7á med en kugg mindra fram drev.
/
M
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
3:a å 4:an så slipper man tänka hahaha ,,, 3:an slänger man i i chikanen och 4:an innan högfartarn ,,, å sen om å om igen varv efter varv, 1 kugge mindre fram dock, men det är jag det :fyllisar
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
RÄTT växel.... Hmmmmm.... på en 600 är rätt växel (enligt mig) att ALDRIG ligga under 12000 rpm om du har full gas. Och på en 1000 cc kanske det innebär att ALDRIG ligga under 9000 om du har full gas. Typ!

Jag är så upptagen att hålla mig på banan så jag hinner aldrig kolla på massa instrument å skit för då kör jag av, kör nästan bara på känsla :3freak:tuttar
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag är så upptagen att hålla mig på banan så jag hinner aldrig kolla på massa instrument å skit för då kör jag av, kör nästan bara på känsla :3freak:tuttar

Jag har en lampa som blinkar mellan 12000 och rödstreck, och den ska ALLTID blinka. Om man håller fullt.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Haha! Jag fattar fan inte hur ni hinner växla så mycket?

Jag är kass amatör men när jag fick mitt karate-fort-yber-varv På 55.388 körde jag på tvåan i chikanen, missar växling innan nyhem, får i trean efter backen först, treaan hela jävla vägen fram till varvstopp på mittlinjen vid rakan!

Nu inser jag att jag är för kåt på höga varv o får nog ta o börja växla upp lite! :)


Min lampa lyser över 7000! Hahehe
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Haha! Jag fattar fan inte hur ni hinner växla så mycket?

Jag är kass amatör men när jag fick mitt karate-fort-yber-varv På 55.388 körde jag på tvåan i chikanen, missar växling innan nyhem, får i trean efter backen först, treaan hela jävla vägen fram till varvstopp på mittlinjen vid rakan!

Nu inser jag att jag är för kåt på höga varv o får nog ta o börja växla upp lite! :)


Min lampa lyser över 7000! Hahehe

Och kanske dreva om!!! Trean på rakan förändainnihellvette!!!!:va:krama Sexan skarre va på rakan juh!:tummenupp:)
 

Claes-Göran

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Suzuki gsxr 1000
Tack för svaren, även om några var mer skämtsamma än nyttiga. Min tolkning blir att jag inte var helt fel ute, eftersom en kugge mindre fram ökar varvtalet jämfört med standard drev vid samma hastighet. Så 2-3:an standardväxel motsvarar kanske på ett ungefär 3-4:an, 1 nedkuggad. Växlade i början också upp till 4:an på målrakan, men det gav inte så mycket mer än bara jobbigare nedväxling till 2:an innan chikanen. Glömde dock att vinkla upp Cordonalampan, så jag körde varvtal på känn. Såg tidigare en film från Jerez banan i Spanien med en K7:a och där varvtal + växelindikator syntes. Han körde hela tiden mot varvstoppet och mesta delen av banan på 2:an, endast en kort tid på 3:an och en raka, samt ner till 1:an i en snäv kurva, som jag dock troligen hade försökt på 2.an. Skall dock nästa gång testa mer med treans växel. Det sparar motorn mer.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Finns inget rätt och fel, det beror ju på vilken hastighet du har in i kruvan samt vilken drevning du har.
Kör du standarddrevning och har lite tempo så borde 2-4 vara väldigt lämpligt. Man får helt enkelt prova sig fram.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Tack för svaren, även om några var mer skämtsamma än nyttiga. Min tolkning blir att jag inte var helt fel ute, eftersom en kugge mindre fram ökar varvtalet jämfört med standard drev vid samma hastighet. Så 2-3:an standardväxel motsvarar kanske på ett ungefär 3-4:an, 1 nedkuggad. Växlade i början också upp till 4:an på målrakan, men det gav inte så mycket mer än bara jobbigare nedväxling till 2:an innan chikanen. Glömde dock att vinkla upp Cordonalampan, så jag körde varvtal på känn. Såg tidigare en film från Jerez banan i Spanien med en K7:a och där varvtal + växelindikator syntes. Han körde hela tiden mot varvstoppet och mesta delen av banan på 2:an, endast en kort tid på 3:an och en raka, samt ner till 1:an i en snäv kurva, som jag dock troligen hade försökt på 2.an. Skall dock nästa gång testa mer med treans växel. Det sparar motorn mer.

Tycker kanske att du borde läsa Slowmotions inlägg, dels för att han åker sådan maskin, dels för att han är en erfaren superbikeåkare :)
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top