Gjuta vattentät betong, vad heter tillsatsen?

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Vi kan hypotetiskt säga att vi behöver gjuta en cementkista över en ventil och en bit sjövattenrör, ganska så omgående. (Koreansk skitkvalite! :mad:)

Jag har gjort det förr men jag kan inte för mitt liv komma ihåg vad tillsatsen hette man blandade i betongen. Men det härdade/brann fort som fn + att det tätar porerna i betongen så det blir vattentätt.

Så om nån vet vad det heter vore jag mcyket tacksam, gärna på engelska eller allra helst på portugisiska men det är nog att begära för mycket. Just nu är det ganska tätt med hjälp av cykelslang, slangklämmor och ståltråd men en cementkista vore bra för nerverna. Det var liksom ganska mycket vatten i minuten som kom in. Hypotetiskt alltså.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Sååå, någonstans utmed brasilien ligger ett fartyg som endast håller tätt med hjälp av en tattarlagning?:crash
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Sååå, någonstans utmed brasilien ligger ett fartyg som endast håller tätt med hjälp av en tattarlagning?:crash

Här heter det inte tattarlagning, den korrekta termen är "nig*er rigging" Inte helt politiskt korrekt men det är en bra term som täcker det mesta. Men nej, vi sjunker inte. Vi har en väldigt flink svetsare som gjorde en elegant 90 graders klamma som passade perfekt. Så nu är det helt tätt så nu väntar vi bara på vattenglas som det mycket riktigt hette eller sodium silicate på engelska. Cement har vi i tonvis så det slutar nog bra i alla fall. Helt hypotetiskt alltså, ifall det hade läckt. :crash

Tack för hjälpen!

(Om det är nån som är bra på Bernoulis ekvation så får hen gärna räkna ut flöde i m3/h genom ett hål med en diameter på 200mm och ett tryck på ca 1,2 bar. Jag själv har förträngt de kunskaperna då jag aldrig trodde att jag faktiskt skulle använda dem i verkliga livet)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Här heter det inte tattarlagning, den korrekta termen är "nig*er rigging" Inte helt politiskt korrekt men det är en bra term som täcker det mesta. Men nej, vi sjunker inte. Vi har en väldigt flink svetsare som gjorde en elegant 90 graders klamma som passade perfekt. Så nu är det helt tätt så nu väntar vi bara på vattenglas som det mycket riktigt hette eller sodium silicate på engelska. Cement har vi i tonvis så det slutar nog bra i alla fall. Helt hypotetiskt alltså, ifall det hade läckt. :crash

Tack för hjälpen!

(Om det är nån som är bra på Bernoulis ekvation så får hen gärna räkna ut flöde i m3/h genom ett hål med en diameter på 200mm och ett tryck på ca 1,2 bar. Jag själv har förträngt de kunskaperna då jag aldrig trodde att jag faktiskt skulle använda dem i verkliga livet)

Så, den tar in vatten på ett djup av tolv meter genom en åttatums ventil?


Tolv meter, är den en rigg eller?
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Så, den tar in vatten på ett djup av tolv meter genom en åttatums ventil?


Tolv meter, är den en rigg eller?

1.2bar är väl ändå bara 1.2m eller minns jag fel??

EDIT: jepp jag minndes fel. 1.2bar = 12m
Du hade rätt skäggot :)
 
Last edited:

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Så, den tar in vatten på ett djup av tolv meter genom en åttatums ventil?


Tolv meter, är den en rigg eller?

12m stämmer bra, och det är riggliknande. 200mm är worst case scenario ifall röret skulle gå av och ifall ventilspaden är helt borta. Så det var mest för att jag är nyfiken. Läckan var inte större än ca 80 mm i diameter men vi vet ju inte hur dåligt röret eller ventilen är. Men det är som sagt uppsäkrat med en straub-liknande klamma så det är ingen fara, och det skall gjutas imorgon.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
12m stämmer bra, och det är riggliknande. 200mm är worst case scenario ifall röret skulle gå av och ifall ventilspaden är helt borta. Så det var mest för att jag är nyfiken. Läckan var inte större än ca 80 mm i diameter men vi vet ju inte hur dåligt röret eller ventilen är. Men det är som sagt uppsäkrat med en straub-liknande klamma så det är ingen fara, och det skall gjutas imorgon.

Gott, antar att du inte har några problem att vakna under natten.:hihi
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Nu är jag visserligen ingen expert på området, men Rhoca-Gil har jag hört ska vara bra.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
12m stämmer bra, och det är riggliknande. 200mm är worst case scenario ifall röret skulle gå av och ifall ventilspaden är helt borta. Så det var mest för att jag är nyfiken. Läckan var inte större än ca 80 mm i diameter men vi vet ju inte hur dåligt röret eller ventilen är. Men det är som sagt uppsäkrat med en straub-liknande klamma så det är ingen fara, och det skall gjutas imorgon.

Rent hypotetiskt.. :rofl
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
whatever keeps your barrel floating
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top