sporthoj.com nu långsammare än 91% av internetsidor

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag har möte idag med Egmont för att se hur det här ska hanteras. Alla är väl medvetna om problemet.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
YSlow plugin för firefox är en bra start, ADTECH toppade listan med 13.57ms och 27% av all tid

/S

Det är inte annonserna som gör sidladdningen långsam (annonserna ligger på helt andra servrar och laddas på sätt och vis i "klientens" dator = inget som påverkar servern), det är servern som inte klarar trycket när många är online samtidigt och vill "söka" igenom sajten.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det är inte annonserna som gör sidladdningen långsam (annonserna ligger på helt andra servrar och laddas på sätt och vis i "klientens" dator = inget som påverkar servern), det är servern som inte klarar trycket när många är online samtidigt och vill "söka" igenom sajten.

Är det någon "sökrobot" som scannar igenom databasen och slöar ner den månne, för nåt år sen så var det problem med prestandan på rejsa och då hittades nån googlesearch som tog prestanda.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Är det någon "sökrobot" som scannar igenom databasen och slöar ner den månne, för nåt år sen så var det problem med prestandan på rejsa och då hittades nån googlesearch som tog prestanda.

Nä, det är direkt relaterat till att ju fler besökare (riktiga, medlemmar) så slöas det ner brutalt fort. Typ efter 700 online går det riktigt segt. Det är som en vägg, vilket säger mig att servern helt enkelt inte klarar av belastningen varken med CPU eller minne.

Detta rotar sig troligen i att SH ligger på riktigt gammal PHP-kod som inte är helt optimalt konfigurerad. Jag har med åren gjort olika försök till cache, men det behövs troligen bytas ut helt och hållet snart.

Dock är SH väl indexerad av t.ex Google, så många robotar kommer in hela tiden för att bevaka nyskapande och ändringar av innehåll.

Förhoppningsvis kan vi komma framma till något under dagen, en åtgärdsplan.
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Det är inte annonserna som gör sidladdningen långsam (annonserna ligger på helt andra servrar och laddas på sätt och vis i "klientens" dator = inget som påverkar servern), det är servern som inte klarar trycket när många är online samtidigt och vill "söka" igenom sajten.

Får jag då flika in med lite konstruktiv feedback? Om det nu är så att många sökningar lastar ner maskinen så är det nog inte enbart mängden sökningar utan även hur dessa görs, både tekniskt och användarmässigt. Sökfunktionen verkar vara något hopplock av open source och lite egna handpåläggningar och fungerar inte alls optimalt även om man VET vad man letar efter är det ofta lögn i helvete att hitta det.

Om du söker på något som ger flera sidor med resultat så när du sedan klickar på t.ex. sida två med resultat så tappar den dina sökkriterier och blir således värdelös för allting som inte dyker upp på första sidan. Som användare kan man komma runt detta genom att mecka med parametrarna i URL-fältet och där manuellt ställa in vilket resultatintervall man vill se och då faktiskt få behålla sökkriterierna.

Vad jag vill säga är att man på flera sätt får tillbaka investerad tid i att förbättra sökfunktion.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Får jag då flika in med lite konstruktiv feedback? Om det nu är så att många sökningar lastar ner maskinen så är det nog inte enbart mängden sökningar utan även hur dessa görs, både tekniskt och användarmässigt. Sökfunktionen verkar vara något hopplock av open source och lite egna handpåläggningar och fungerar inte alls optimalt även om man VET vad man letar efter är det ofta lögn i helvete att hitta det.

Om du söker på något som ger flera sidor med resultat så när du sedan klickar på t.ex. sida två med resultat så tappar den dina sökkriterier och blir således värdelös för allting som inte dyker upp på första sidan. Som användare kan man komma runt detta genom att mecka med parametrarna i URL-fältet och där manuellt ställa in vilket resultatintervall man vill se och då faktiskt få behålla sökkriterierna.

Vad jag vill säga är att man på flera sätt får tillbaka investerad tid i att förbättra sökfunktion.

Jag menade inte strikt sökfunktionen, utan varje besökare gör ett urval / sök i databasen för varje sidbläddring. Varje medlem har sina egna profilinställningar = varje sidladdning är unik = många olika sökningar mot databasen.

Jag håller dock med om att den inbyggda sökfunktionen är under all kritik. Historiskt har denna sökfunktion alltid varit dålig och kritiserad. Den är dock standard och medföljer forumets mjukvara, vilket gör att den inte är enkel att förbättra. Den är tätt integrerade i alla script som finns. Ett för stort jobb att göra något åt.

Dock alternativet är att stänga av den helt, eller lägga som nummer 2 i listan. Man kan istället använda sig enbart av Google-sökningar. Nackdelen är att man i Google inte kan söka med filtrering på samma sätt som den inbyggda tillåter.
 

VFR1200

En röd sak
Gick med
4 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
VFR1200F
Tycker oxå denna sida går långsamt, läste denna tråd och gick vidare på siten. Dom om min förvåning helt plötsligt verkar det som man hittat gasen:banana
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Har inget problem i mitt tycke mer än ett par database error och några hängningar. Men sen levde jag ju med 56K modem en bra bit in på 2000-talet:D
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Går klart mycket snabbare nu! :)

EDIT: Att surfa runt. Att posta inlägg tar fortfarande en evighet.

EDIT2: Att editera ett inlägg går däremot fort. Skillnad på Update och Insert tydligen.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Hej, Jag kan bara hålla med om att det ÄR SEGT even då det är 200 online. :va

Sen då du klickar på en tråd så kommer det upp en popup att du lämnar sidan fast du inte gör det eller ??? :7peta
mm. databas errors

Denna är från poll --> Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/sporthoj/htdocs/top.php:110) in /home/sporthoj/htdocs/includes/classes_poll.php on line 58

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/sporthoj/htdocs/top.php:110) in /home/sporthoj/htdocs/system/helpers/url_helper.php on line 546


//Robin
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Inget nytt idag tyvärr än att problemet existerar. Jag får försöka på egen hand så länge. Om någon som läser det här är extremt kunnig inom PHP, får gärna höra av sig till mig... via PM, eller mail. swedie @ sporthoj .com.
 

Str3 R

Guest
Får allt oftare sidan kan inte visas när jag byter sidor i trådar och det är bara på sporthoj.com det händer :(
Samma här, trodde det var min lina som var seg men så är det nog inte. Hade problem att ladda upp bilder i dag. Trist, för det är ju inget glidarforum, det ska gå snabbt till här.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Visst går det segt emellanåt. Databas-error-sidan har man sett ett antal gånger nu...

En liten observation är dock att det kan ta minuter innan en sida uppdateras eller att en film vill starta i Explorer men när jag kör i Firefox så flyter allt mycket smidigare. Själv är jag dock tyvärr så dataoteknisk att jag inte förstår om det beror på mjukvaran i min dator eller serverns försök att kommunicera med de två olika programmen.

För nått år sedan var jag med om att en annan sajt jag hängde på var fruktansvärt trög i flera veckor. Där löstes problemet genom en omstart av servern...
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top