Få ut buckla i tank

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Hej,

Jag handlade en ny hoj i söndags och det finns en mjuk buckla stor som en handflata precis nedanför tanklocket.

Jag har kollat med olika firmor i Gbg men de säger att det blir svårt att fixa utan att lacka om. Jag tycker att det 2012 borde kunna gå, vem är duktig på tankbuckor runt om i GBG området?

Har googlat mig runt och vet om i stort sett alla olika tillvägagångssätt men vad tror ni skulle vara rätt melodi för att få bort denna "nageln i ögat" på en förövrigt fin fz1-n?tank.jpg
 

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
KTM 640
Du kan väll försöka "spränga" ut den, Täta den och trycka med tryckluft eller liknande, kan vara lite bökigt, men borde gå om den är mjuk som du säger. Bilden var lite mörk.
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Det med tryckluft+hårtork är en no-no och den är inte ens värd att försöka, har testat innan men de funkar ju sådär bra. Kommer inte funka på denna typ av buckla. Det med tryckluft är chansen stor att den "slätar ut" andra veck som finns i tanken.

Måste finnas något riskfritt sätt? eller?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Plocka ur bränslepumpen i botten så att du kan föra in verktyg, kyl därefter området så att materialet drar ihop sig och försök att massera ut bulan. Imperfektioner tennspacklas sedan inför lack.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hårtorken och kylspray funkar säkert bra på bilplåt men tanken har ju mycket grövre plåt .Men kan ju vara värt et försök en hårtork ger ju inte så mycket värme att den skadar lacken
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Jag är inte så sugen på att kladda med detta själv utan lämnar gärna bort det till någon kunnig som kan fixa detta. Hur de nu gör är skit samma utan resultatet som självklart räknas. I värsta fall får jag spackla och stripa upp med en längstgående sticker. Kommer ju se sådär ut.
 

huhle

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 848 -08
lämnade iväg min tank för den hade rejäl bula efter vurpa han riktade spacklade och lackade tanken för 1500 kr så varför är du så rädd för att den inte ska lackas? kostar inte skjortan som jag trodde innan
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Det låter ju helt ok. 1500 kan jag lätt lägga för spackel + lack om det blir som innan då vill säga. Någon som har koll på bra lackerare i GBG?
 

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
Hej Kolla med Spot repair i Askim han gör jobb åt Yamaha och bör då ha färgkoder som funkar för din hoj. Detta då Yamaha inte har gått ut med några färg/blandkoder mig veterligen....

Annars har du Paintworks på Hisingen

Mej jag hade först försökt med en sugpropp och värma kyla medtoden samtidigt.... gör man förfarandet flera gånger så brukar man kunna få med dem ut
Ett trick är att ta en limpistol och smälta ner lim i en pöl och sedan sätta fast en limpistol stav i mitten värm sedan och kyl och dra försiktigt ut den med ett litet ryck... i ditt fall kan man kanske sätta fler stavar så man drar i en större yta samtidigt ....

Jag har dragit två bucklor på detta vis en på en tank och en på en parkeringsskada bil med väldigt goda resultat....
men färgen kan om man har otur släppa men i mitt fall var nästan gratis kostade kylsprejen och några limstavar....

självklart om du kan ta den via pumpens hål innifrån så brukar det vara det bästa det och värma kyla..... så bör den kunna ploppa....
 
Last edited:

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Hej Kolla med Spot repair i Askim han gör jobb åt Yamaha och bör då ha färgkoder som funkar för din hoj. Detta då Yamaha inte har gått ut med några färg/blandkoder mig veterligen....

Annars har du Paintworks på Hisingen

Mej jag hade först försökt med en sugpropp och värma kyla medtoden samtidigt.... gör man förfarandet flera gånger så brukar man kunna få med dem ut
Ett trick är att ta en limpistol och smälta ner lim i en pöl och sedan sätta fast en limpistol stav i mitten värm sedan och kyl och dra försiktigt ut den med ett litet ryck... i ditt fall kan man kanske sätta fler stavar så man drar i en större yta samtidigt ....

Jag har dragit två bucklor på detta vis en på en tank och en på en parkeringsskada bil med väldigt goda resultat....
men färgen kan om man har otur släppa men i mitt fall var nästan gratis kostade kylsprejen och några limstavar....

självklart om du kan ta den via pumpens hål innifrån så brukar det vara det bästa det och värma kyla..... så bör den kunna ploppa....

Tack för bra tips,

Mailade spot repair i Askim precis och se vad de säger om saken. Har sett många video med att limma fast en bult och sedan dra med en glidhammare, känns som att detta vill jag hellre överlåta till proffs än greja själv. Klar man kan testa med komprimerad luft+värmpistol men eftersom det är en bränsletank så vill man ju inte det ska hända en olycka...:näsblod
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Dra ut med tennstavar funkar fint om man inte kommer åt från soppapumpen (se länken under detta inlägg).
Utan att lacka blir nog svårt, styv plåt!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så här gjorde jag: Plastic Padding, slipa till så det blev snyggt och omlackering.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Jag hade tagit kontakt med någon inom Dentmaster koncernen tex www.prodent.se
Kommer dem bara åt den med sina verktyg så fixar dem den till en billig peng.

Lycka till!

//KaliZ
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min tank är intakt, min tank är av plast. Så det blir nog lite svårt. Det har gått på andras varför inte på hans?

Vilka andra? Jag tror nog att 99% av dom som försökt har blåst ut inte bara bucklan utan hela tanken så att den sedan rymmer 5 liter extra och inte riktigt ser ut som innan.

Kan man värma bucklan med gassvetsen så att plåten blir mjukare just vid bucklan är det en helt annan sak. Men bara tryckluft expanderar allt.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Tryckluft frunkar visst. Min sukka race hoj fick tanken intryckt vid krasch i höstas. Bucklan var typ identiskt med din i storlek men på sidan av tanken och dessutom över ett "veck" , tryckluft in i avluftningsröret och "boink" så var det klart.

Så av egen erfarenhet kan jag säga att det visst funkar, men säkert beroende på buckla och tank.

/Nitrous
 

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
KTM 640
Vilka andra? Jag tror nog att 99% av dom som försökt har blåst ut inte bara bucklan utan hela tanken så att den sedan rymmer 5 liter extra och inte riktigt ser ut som innan.

Kan man värma bucklan med gassvetsen så att plåten blir mjukare just vid bucklan är det en helt annan sak. Men bara tryckluft expanderar allt.

så kan det vara, att värmen ger sitt, jag vet i alla fall 2 som gjort med tryckluft och det fungerade, om de värmde eller ej vet jag inte.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Trycka me en gas tycker ja låter som rysk roulette... Isf hade ja hellre fyllt tanken me vatten å fryst den... Men ja kanske bara e känslig? :gnissla
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top